Loty po kraju Ryanaira

Dwa dni promocji po ogłoszeniu daty inauguracji lotów po Polsce z ceną od 99 złotych w jedną stronę bez nadawanego bagażu, to rozczarowująca oferta Ryanaira. Jeszcze bardziej rozczarowują ceny na loty rezerwowane po wygaśnięciu promocji.

Publikacja: 08.12.2013 16:47

Loty po kraju Ryanaira

Foto: Bloomberg

Wiadomo jednak kiedy opłaca się zapolować na najtańsze bilety tej linii.

Start Ryanaira z ofertą lotów po kraju przypomina polską przygodę z lotami OLT Express. Od 99 złotych w jedną stronę, a potem 200,300, nawet ponad 400 złotych za krajową podróż powrotną. Gdyby w ostatni piątek wykupić lot Ryanairem z Modlin-Gdańsk-Modlin na połowę kwietnia 2014, trzeba byłoby zapłacić 350 złotych bez bagażu i wybranego miejsca w samolocie. Cena tej podróży wzrasta do 480 złotych, jeśli chcemy nadać walizkę ważącą do 20 kg.

Wiele osób oczekiwało po ogłoszeniu przez Ryanaira decyzji o uruchomieniu lotów krajowych czegoś na kształt modelu OLT Express tuż po rozpoczęciu operacji. Czyli lotów po 40-50 złotych/

Ostatecznie mamy po jednym locie do Gdańska i po jednym do Wrocławia. W dodatku w godzinach (Wylot do Gdańsk o 12.10 i lądowanie o 12.55. Rejs powrotny, to wylot z Gdańska o 13.20 i lądowanie na modlińskim lotnisku o 14.10), które trudno nazwać biznesowymi i z portu, który specjalizuje się w ruchu niskokosztowym.

Będzie jeszcze drożej, jeśli zdecydujemy się na wybór miejsca w samolocie. za miejsca określane przez przewoźnika jako premium trzeba będzie dopłacić po 10 euro, za miejsce zwyczajne, na przykład przy przejściu, ale nie obok drzwi ewakuacyjnych — 5 euro. Jeśli nie chcemy płacić, musimy odprawić się na tydzień przed wylotem. Jeśli ktoś zapomni? No cóż, Ryanair znany jest z tego, że wie jak wyciskać pieniądze od pasażerów.

—Ta oferta jest porównywalna z propozycjami LOTu, który niedawno zwiększył dostępność niższych taryf krajowych. Wszystko to sprawia że nie do końca potrafię zdefiniować kto jest adresatem tej oferty? Ruch biznesowy odpada ze względu na częstotliwość i pory wykonywanych operacji. Pasażerowie patrzący na ceny mają z kolei do wyboru Polskiego Busa, który zresztą np. do Wrocławia będzie jeździł co godzinę.

Wszystko to sprawia że z niecierpliwością czekam na wyniki przewozowe po pierwszym kwartale, a co za tym idzie na dalszy los tych połączeń- mówi „Rz" analityk rynku lotniczego, Krzysztof Moczulski.

Rozczarowanie widać na forach internetowych. Ich bywalcy uważają, że Ryanair w ten sposób testuje polski rynek, a naprawdę tanie bilety pojawią się dopiero w lutym, na mniej więcej dwa- dwa i pół miesiąca przed podróżą. Opłacalność polskich tras wewnętrznych zmniejszy Ryanairowi praktycznie niemożność prowadzenia sprzedaży pokładowej, bo samolot ledwie się wzbije w powietrze, to niemal natychmiast będzie musiał rozpoczynać zniżanie. Wiadomo, że irlandzka linia ma wyższe przychody właśnie ze sprzedaży pokładowej i najróżniejszych dopłat, niż z latania.

Z drugiej strony jednak loty wewnętrzne Ryanair wykonuje we Francji, gdzie za lot np Nicea-Brest kasuje ok 21 euro („goły" przelot tylko z bagażem podręcznym i miejsce przydzielonym przez linię) i że ogłosił od wiosny takie połączenia po Włoszech z lotniska Fiumicino. Irlandzka linia lata także po Wlk Brytanii.

Wiadomo jednak kiedy opłaca się zapolować na najtańsze bilety tej linii.

Start Ryanaira z ofertą lotów po kraju przypomina polską przygodę z lotami OLT Express. Od 99 złotych w jedną stronę, a potem 200,300, nawet ponad 400 złotych za krajową podróż powrotną. Gdyby w ostatni piątek wykupić lot Ryanairem z Modlin-Gdańsk-Modlin na połowę kwietnia 2014, trzeba byłoby zapłacić 350 złotych bez bagażu i wybranego miejsca w samolocie. Cena tej podróży wzrasta do 480 złotych, jeśli chcemy nadać walizkę ważącą do 20 kg.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji