W przyszłym roku spółka DCT Gdańsk zacznie budowę drugiego terminalu do przeładunku kontenerów w gdańskim porcie. Wcześniej o jedną czwartą zwiększy możliwości przeładunkowe w pierwszym terminalu. Dzięki temu Gdańsk w przyszłości stanie się największym i najbardziej nowoczesnym terminalem kontenerowym na Bałtyku.
– To wieloetapowa inwestycja. Do połowy przyszłego roku zainwestujemy 20 mln euro w rozbudowę – zapowiada dyrektor finansowy DCT Gdańsk Adam Żołnowski. Pojemność istniejącego terminalu wynosząca ok. 1 mln kontenerów (tzw. 20-stopowych) zostanie powiększona do 1,25 mln. Inwestycja obejmuje także zakup jeszcze jednej suwnicy do obsługi statków oceanicznych. Natomiast w przyszłym roku zacznie się budowa drugiego terminalu, który będzie funkcjonalnie i operacyjnie powiązany z pierwszym. Zakłada się, że łączna zdolność przeładunkowa obu terminali sięgnie 3 mln kontenerów rocznie.
W ramach projektu wybudowane zostanie nowe nabrzeże o długości co najmniej 650 metrów, pozwalające na obsługę statków oceanicznych o zanurzeniu 15,5 metra, oraz place składowo-manewrowe o powierzchni ok. 25 hektarów. Do tego dojdzie zakup wyposażenia w postaci 20 suwnic oraz 35 ciągników kontenerowych.
Według wrześniowego raportu Jones Lang LaSalle DCT to jedyny bałtycki port na wschód od Cieśnin Duńskich, który obsługuje statki oceaniczne. Jako pierwszy połączenie do Gdańska wprowadził największy na świecie operator Maersk Line. Za jego przykładem inni przewoźnicy także analizują możliwości zawijania do portów na Bałtyku. Najważniejszym czynnikiem jest głębokość portu, która powinna być wystarczająca do przyjmowania największych jednostek. Obecnie w Polsce działa sześć głównych terminali kontenerowych, w portach w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie-Świnoujściu. Możliwości rozbudowy to ich główny atut. Podczas gdy największe porty w Europie są coraz bardziej zatłoczone, podaż terenów na polskim wybrzeżu jest duża.
Nie tylko DCT się rozbudowuje. Jones Lang LaSalle zwraca uwagę, że dla przyciągnięcia większych jednostek władze portu w Gdyni (terminale BCT i GCT) zamierzają pogłębić drogi wodne oraz powiększyć obrotnicę. Plany dla portów w Szczecinie i Świnoujściu zakładają m.in. pogłębienie dróg wodnych, modernizację dróg i kolei oraz wznowienie regularnej obsługi kontenerowców w Świnoujściu.