Reklama

Świat nie tylko dla gigantów

Dzięki współpracy z globalnymi bankami małe i średnie firmy zyskują wiarygodność na zagranicznych rynkach.

Publikacja: 12.02.2014 11:22

Red

Sprzedaż eksportowa to wciąż domena gigantów polskiego biznesu. Jak wynika z danych GUS za 2012 r. (ostatnie dostępne statystyki), działalność eksportową prowadzi dwóch na trzech dużych przedsiębiorców (zatrudniających więcej niż 249 osób), tylko co drugi średni przedsiębiorca i zaledwie co czwarta mała firma.

Rośnie apetyt na zagraniczne rynki

Ostatnie gospodarcze spowolnienie, a zwłaszcza postępujące osłabienie popytu krajowego  sprawiły, że i mniejszy biznes rozgląda się za szansami  na zagranicznych rynkach. Po stagnacji w 2008 i 2009 r. sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) bardzo szybko zwiększał przychody z eksportu. W 2012 r. wzrost nominalny sprzedaży za granicę był wyraźnie wyższy w MŚP (13,5 proc.) niż w dużych przedsiębiorstwach (3,6 proc.). Mikrofirmy zwiększyły nominalnie eksport o ponad jedną czwartą (26,5 proc.), małe przedsiębiorstwa – o ponad jedną szóstą (16,2 proc.), a średnie – o 9 proc.

Polska Agencja Rozwoju Pprzedsiebiorczości podsumowała niedawno pierwsze efekty programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. Okazało się, że firmy wykorzystały wsparcie również na zwiększenie aktywności za granicą.  - Uczestnicy wsparcia inwestycyjnego (w większości mikro, małe i średnie firmy) odnotowali największy przyrost udziału eksportu w strukturze przychodów. Blisko połowa beneficjentów twierdzi, że bez wsparcia uzyskanego z programu ich przychody ze sprzedaży ogółem byłby niższe. Co piąty twierdzi, że niższy byłby roczny poziom przychodów ze sprzedaży na eksport – mówi Jacek Pokorski z PARP.

We wszystkich  gospodarkach wschodzących rosną apetyty mniejszych firm na zagraniczną ekspansję. Citi zapytał 1416 przedsiębiorstw z krajów rozwijających się o ich plany wyjścia za granicę. Menedżerowie w niemal 40 proc. mniejszych firm i w ponad połowie dużych deklarują, że w ciągu kolejnych dwóch lat będą rozszerzać działalność za granicą. Najbardziej popularne kierunki ekspansji to Europa i Bliski Wschód.

39 proc. polskich firm planuje wyjść na międzynarodowe rynki w ciągu kolejnych dwóch lat

Reklama
Reklama

Polskie firmy najczęściej szukają rynków zbytu w krajach Europy Zachodniej i u najbliższych sąsiadów: co dziesiąta chce rozwijać biznes w Czechach lub Rosji. Blisko połowa średnich firm i ponad 30 proc. małych planuje ekspansję międzynarodową w ciągu najbliższych dwóch lat. Nasi przedsiębiorcy są pod tym względem znacznie bardziej aktywni niż czescy czy rosyjscy. Przy czym eksport MŚP jest bardziej zorientowany na kraje spoza UE.

Eksport - pierwszy krok do sukcesu

Z badań Citi wynika, że wśród firm planujących ekspansję międzynarodową dominują przedsiębiorstwa przemysłowe, z sektora FMCG (artykuły spożywcze, środki czystości, alkohol i papierosy) oraz branża informatyczna. Często globalny sukces odnoszą firmy specjalizujące się w  produkcji wysoko rozwiniętych technologii. Przykładem jest Seco/Warwick, producent urządzeń do obróbki cieplnej metali. W zagranicznej ekspansji firmie towarzyszył właśnie Citi Handlowy.

Korzenie dzisiejszego Seco/Warwick sięgają początku lat 90. ubiegłego wieku, kiedy czterech inżynierów państwowej firmy Elterma, specjalizującej się w obróbce cieplnej metali założyło firmę Trans Vac. Rozpoczęli produkcję na małą skalę własnych urządzeń, które sprzedawali skutecznie w Polsce, ale także na rynkach eksportowych.

Po ok. 10 latach prężnie rozwijająca się, ale wciąż niewielka firma,  zyskała amerykańskich udziałowców, którzy postawili na nowe kierunki ekspansji - najpierw rynek amerykański, a wraz z upływem czasu inne rejony świata. Wtedy to polska spółka przejęła także nazwę amerykańskiego udziałowca: Seco Warwick. Po kolejnych 5 latach przejęła amerykańskiego współwłaściciela i stała się centralą. W roku 2007 Firma Seco Warwick przekształciła się w spółkę akcyjną, która weszła na warszawski parkiet.

- Eksport zawsze był pierwszym krokiem w strategii zdobywania nowych rynków. Dzisiaj mamy kilka fabryk na czterech kontynentach, choć największa wciąż znajduje się w Polsce, w Świebodzinie. Aby wzmocnić obecność w Europie, założyliśmy centra obsługi sprzedażowej i serwisowej w Niemczech i Rosji. Mamy 2 fabryki w USA, Indiach, gdzie jesteśmy graczem numer jeden, jeśli chodzi o produkcję urządzeń do obróbki cieplnej metali. W 2011 r. zbudowaliśmy od zera fabrykę w Chinach, zatrudniamy tam już 60 osób i zamierzamy rozwijać produkcję. Najnowsza inwestycja to zakup firmy w Brazylii w ubiegłym roku. Stamtąd zamierzamy obsługiwać rynek Ameryki Południowej – mówi Paweł Wyrzykowski, prezes firmy.

Międzynarodowy sukces nie byłby możliwy bez nieustannych inwestycji. Klientami Seco Warwick są m.in. światowi liderzy  z branży samochodowej, lotniczej i energetycznej. To wymagający odbiorcy, wymuszający na firmie bycie na bieżąco i ciągłe inwestycje w najnowocześniejsze technologie. – Nasi klienci dynamicznie się rozwijają, a my musimy za nimi nadążyć. Nie sprzedajemy tylko urządzeń, ale  przede wszystkim nowoczesne technologie - mówi Wyrzykowski.  Najnowszym hitem technologicznym Seco Warwick mogą wkrótce stać się urządzenia do produkcji grafenu.

Reklama
Reklama

Mniejsi potrzebują wsparcia

Prowadzenie biznesu za granicą i poszukiwanie nowych rynków zbytu to także codzienne problemy, z którymi zmagają się przedsiębiorstwa. Dlatego eksporterzy z sektora MŚP coraz chętniej korzystają z  usług banków posiadających globalne know-how i nowoczesne usługi. Polskie firmy do ekspansji międzynarodowej korzystają m.in. z bankowych platform wymiany walut czy zabezpieczeń płatności walutowych. Firmy zainteresowane są takimi produktami jak linie kredytowe, transakcje forward czy usługi faktoringu.

Eksport bez wątpienia jest dobrą dźwignią rozwoju małych i średnich firm w Polsce. - Firmie, która planuje wyjście na zagraniczne rynki radziłbym podążyć naszą drogą, najpierw zrobić rozeznanie rynku, potem rozpocząć sprzedaży i serwis produktów, a następnie próbować własnej produkcji na miejscu. Niech eksport będzie pierwszym krokiem na drodze do zbudowania pozycji za granicą – mówi prezes Seco/Warwick.

Opinie

Tasnim Ghiawadwala, szefowa Bankowości Przedsiębiorstw ?w regionie Europy Śr-Wsch. i Bliskiego Wschodu w Citi

Polska wyrasta na regionalnego lidera w zakresie ekspansji zagranicznych. Jednak fala optymizmu wśród małych i średnich przedsiębiorstw dotyczy całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej i Bliskiego Wchodu. Przekłada się on na wzrost zainteresowania wychodzeniem na nowe rynki i poszukiwaniem nowych możliwości zwiększania przychodów. Wyraźnie to widać wśród naszych klientów tego regionu, którzy coraz częściej zwracają uwagę na możliwości korzystania z usług bankowych poza granicami swojego kraju. Tylko w 2013 roku niemal 200 naszych klientów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu wyraziło zainteresowanie otwarciem zagranicznych rachunków firmowych. Dla większości przedsiębiorców, zarówno z Polski jak i pozostałych krajów z regionu, to Europa pozostaje głównym kierunkiem ekspansji. Firmy czują się tu pewniej i widzą mniejsze ryzyko biznesowe, głównie dzięki podobnemu otoczeniu regulacyjnemu oraz stosunkowo niewielkim barierom kulturowym. Ponadto obserwujemy znaczący wzrost atrakcyjności regionu Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca sprzyjającego długoterminowemu rozwojowi biznesu. Coraz więcej firm chce tutaj rozwijać swoją działalność i szukać szans rozwoju na nowych rynkach. Ponad 340 klientów Citi z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw wyraziło w ciągu ostatnich 12 miesięcy chęć otwarcia rachunku w tym regionie, co stanowi niemal dwukrotny wzrost rok do roku. To najlepiej ilustruje jak szybko rośnie znaczenie regionu Europy Środkowo-Wschodniej, który staje się coraz ważniejszym obszarem na gospodarczej mapie świata.

Katarzyna Bajerowska, dyrektor Departamentu ds. Rozwoju Produktów ?i Wsparcia Sprzedaży?w Citi Handlowym

Z naszych badań wynika, że dla co piątej polskiej firmy z sektora MŚP wyjście na zagraniczne rynki stanowi jeden z kluczowych planów strategicznych na 2014 rok. To bardzo wysoki wskaźnik, ale patrząc na to, jak wysokiej jakości produkty i usługi dostarczają nasze przedsiębiorstwa, można przypuszczać, że mógłby być on jeszcze wyższy. Z naszych doświadczeń wynika, że polskie firmy głównie wybierają rynki ościenne jako miejsca do rozwijania biznesu. Jednak dzięki współpracy z globalnymi partnerami są w stanie wyjść ze swoją działalnością znacznie dalej w świat. Obecnie nasi klienci z sektora małych i średnich przedsiębiorstw działają już na 26 światowych rynkach, rywalizując z konkurentami z najbardziej odległych zakątków globu. Ponad 50 firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw wspólnie z nami rozszerzyło zakres działalności poza Polską. Jeżeli spojrzymy na to, że 120 światowych firm z tego segmentu weszło z nami do Polski, to rozumiemy, że jeszcze wiele przed polskimi przedsiębiorcami. Liczymy, że ten rok, zapowiadający wzrost gospodarczy, przełoży się na jeszcze większą dynamikę ekspansji zagranicznej.

Reklama
Reklama

Partner w postaci banku działającego w 100 krajach dodaje wiarygodności finansowej w oczach lokalnych kontrahentów w momencie wchodzenia małego przedsiębiorstwa na nowy rynek oraz zapewnia know-how zarówno o lokalnych, jak i globalnych uwarunkowaniach. Dzięki temu przedsiębiorcy dużo łatwiej mogą poradzić sobie z różnicami regulacyjnymi, zarządzaniem złożonymi finansami firmowymi oraz trendami gospodarczymi na odległych rynkach. Nasze badania potwierdzają, że firmy wchodząc na nowe rynki potrzebują doradztwa i usług banków, umożliwiających im zarządzanie finansami z dowolnego miejsca na świecie. Dotychczas polskie przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych najchętniej korzystały z płatności międzynarodowych oraz wymiany walut. Jednak w najbliższym roku do dalszej ekspansji planują szerzej skorzystać z usług bankowych i dlatego deklarują zainteresowanie wykorzystaniem linii kredytowych oraz faktoringu.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama