Drogich nie palimy

W 2013 roku legalna sprzedaż papierosów spadła o ponad 10 proc. W ślad za tym zmalały wpływy do budżetu.

Publikacja: 13.02.2014 01:20

Drogich nie palimy

Foto: Fotorzepa

Ubiegłoroczny spadek sprzedaży hurtowej papierosów był najgłębszy od 2009 r. Hurtownie kupiły od firm tytoniowych 46,6 mld sztuk papierosów, 10,6 proc. mniej niż w roku 2012. W 2012 r. sprzedaż papierosów też się zmniejszyła – o 6,3 proc., a w 2011 roku – o 3,3 proc.

– Spadek sprzedaży papierosów w 2013 r. wywołany był głównie zbyt wysoką podwyżką podatku akcyzowego. Spowodowało to odejście części   konsumentów do szarej strefy – uważa Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych Imperial Tobacco Polska. – Istnieje duże ryzyko, że sytuacja powtórzy się w 2014 r., ponieważ podwyżka podatku akcyzowego od 1 stycznia 2014 była znów zbyt wysoka.

W 2014 i 2013 roku resort finansów podnosił akcyzę na papierosy o 5 proc. Podatek ten rośnie regularnie od kilku lat, bo – jak tłumaczą urzędnicy – od 2018 r. minimalna akcyza na gotowe wyroby tytoniowe ma wynosić w Unii Europejskiej 90 euro za 1000 sztuk.

– Z powodu corocznych drastycznych podwyżek akcyzy unijne minimum opodatkowania przekroczyliśmy cztery lata przed końcem przyznanego Polsce okresu przejściowego – podkreśla Andrzej Lewandowski, dyrektor ds. korporacyjnych JTI Polska.

Na skutek malejącej sprzedaży legalnych papierosów topnieją  wpływy do budżetu. Od stycznia do listopada 2013 r. koncerny tytoniowe wpłaciły ok. 16,7 mld zł. W tym samym czasie w roku 2012 wpływy przekroczyły 17 mld zł. Według znowelizowanej ustawy budżetowej w całym ubiegłym roku wpływy z akcyzy na wyroby tytoniowe miały wynieść 18,66 mld zł.

Grzegorz Byszewski, ekspert Pracodawców PR, zwraca uwagę, że sprzedaż wyrobów tytoniowych od lat spada w tempie ok. 3 proc. rocznie.

– Za pozostałe 7 proc. ubiegłorocznego spadku odpowiada ogromna szara strefa – mówi Grzegorz Byszewski.

Branża tytoniowa szacuje, że w 2013 r. wartość nielegalnej sprzedaży wyrobów tytoniowych przekroczyła 13 mld sztuk.

Plagą jest nieopodatkowany tytoń do palenia. Jego udział w łącznej sprzedaży zwiększył się w 2013 r. do 63 proc. z 57 proc. w 2012 r.

Ubiegłoroczny spadek sprzedaży hurtowej papierosów był najgłębszy od 2009 r. Hurtownie kupiły od firm tytoniowych 46,6 mld sztuk papierosów, 10,6 proc. mniej niż w roku 2012. W 2012 r. sprzedaż papierosów też się zmniejszyła – o 6,3 proc., a w 2011 roku – o 3,3 proc.

– Spadek sprzedaży papierosów w 2013 r. wywołany był głównie zbyt wysoką podwyżką podatku akcyzowego. Spowodowało to odejście części   konsumentów do szarej strefy – uważa Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych Imperial Tobacco Polska. – Istnieje duże ryzyko, że sytuacja powtórzy się w 2014 r., ponieważ podwyżka podatku akcyzowego od 1 stycznia 2014 była znów zbyt wysoka.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca