Ubiegłoroczny spadek sprzedaży hurtowej papierosów był najgłębszy od 2009 r. Hurtownie kupiły od firm tytoniowych 46,6 mld sztuk papierosów, 10,6 proc. mniej niż w roku 2012. W 2012 r. sprzedaż papierosów też się zmniejszyła – o 6,3 proc., a w 2011 roku – o 3,3 proc.
– Spadek sprzedaży papierosów w 2013 r. wywołany był głównie zbyt wysoką podwyżką podatku akcyzowego. Spowodowało to odejście części konsumentów do szarej strefy – uważa Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych Imperial Tobacco Polska. – Istnieje duże ryzyko, że sytuacja powtórzy się w 2014 r., ponieważ podwyżka podatku akcyzowego od 1 stycznia 2014 była znów zbyt wysoka.
W 2014 i 2013 roku resort finansów podnosił akcyzę na papierosy o 5 proc. Podatek ten rośnie regularnie od kilku lat, bo – jak tłumaczą urzędnicy – od 2018 r. minimalna akcyza na gotowe wyroby tytoniowe ma wynosić w Unii Europejskiej 90 euro za 1000 sztuk.
– Z powodu corocznych drastycznych podwyżek akcyzy unijne minimum opodatkowania przekroczyliśmy cztery lata przed końcem przyznanego Polsce okresu przejściowego – podkreśla Andrzej Lewandowski, dyrektor ds. korporacyjnych JTI Polska.
Na skutek malejącej sprzedaży legalnych papierosów topnieją wpływy do budżetu. Od stycznia do listopada 2013 r. koncerny tytoniowe wpłaciły ok. 16,7 mld zł. W tym samym czasie w roku 2012 wpływy przekroczyły 17 mld zł. Według znowelizowanej ustawy budżetowej w całym ubiegłym roku wpływy z akcyzy na wyroby tytoniowe miały wynieść 18,66 mld zł.