TP Sp. z o.o. Firma do projektów specjalnych

Choć najstarsza polska marka telekomunikacyjna zniknęła z billboardów, to nadal jest pod ochroną. Właściciel – Orange Polska – wiąże z nią plany.

Publikacja: 17.02.2014 13:59

Marka pod ochroną

Marka pod ochroną

Foto: Rzeczpospolita

Orange Polska, spółka powstała głównie z połączenia Telekomunikacji Polskiej i PTK Centertel, utworzyła w grudniu nowy podmiot o kapitale 5 tys. zł i nazwie Telekomunikacja Polska Sp. z o.o.

– Orange Polska utworzyła spółkę przede wszystkim, by chronić nazwę Telekomunikacja Polska, z powodu obaw przed próbami wykorzystania jej do nieuczciwych praktyk rynkowych – informuje Wojciech Jabczyński, rzecznik telekomu, zapytany o powód powołania tej firmy.

Ze sprawozdań finansowych Orange Polska nie wynika, czy wykorzystywana przez telekom przez 20 lat marka Telekomunikacja Polska (zrezygnowano z niej w 2012 r.) ma jeszcze – zdaniem firmy i audytorów – wartość. Ostatnią wzmiankę na ten temat można znaleźć w sprawozdaniach francuskiego Orange, właściciela Orange Polska. W połowie 2011 r. marka została wyceniona na 200 mln euro i o tyle też podniosła wartość majątku globalnej grupy.

Nowa spółka, nosząca dawną nazwę, ma inne zadania niż ochrona brandu. – Będzie wykorzystywana do projektów specjalnych, zależnie od potrzeb Orange Polska – mówi Wojciech Jabczyński.

O jakiego typu projekty specjalne może chodzić – nie zdradza.

Warto w tym kontekście przypomnieć, że prezentując na początku 2013 r. strategię na kolejne lata, zarząd telekomunikacyjnej grupy poinformował, że będzie analizować różne opcje dalszego postępowania z siecią stacjonarną.

Maciej Witucki, były prezes Orange Polska, brał pod uwagę zarówno oddanie zarządzania siecią zewnętrznej firmie, jak i utworzenie joint venture z innymi operatorami (m.in. sieciami kablowymi), korzystającymi ze stacjonarnej sieci dawnego monopolisty. W obu przypadkach można by teraz wykorzystać nowy podmiot.

Francuski Orange, inwestor strategiczny polskiej firmy, badał, czy możliwa jest sprzedaż stacjonarnej części telekomu. Taka operacja miała okazać się jednak trudna w realizacji m.in. ze względu na regulacyjne obowiązki ciążące na potencjalnie sprzedawanych aktywach.

Na styku rząd – biznes nadal, przynajmniej w sferze pomysłów, prawdopodobne jest utworzenie hurtowej sieci stacjonarnej, do której dostęp mieliby wszyscy chętni operatorzy świadczący usługi detaliczne. Zdaniem Netii sieć mogłaby powstać tylko w drodze renacjonalizacji infrastruktury należącej dziś do prywatnych firm, takich jak Orange czy właśnie Netia.

Przynajmniej częściowo pomysł ten przyczyniłby się do ożywienia inwestycji w łącza szybkiego szerokopasmowego dostępu do internetu, które są konieczne, aby Polska sprostała wymogom tzw. Europejskiej Agendy Cyfrowej. Zgodnie z nią, do 2020 r. wszyscy mieszkańcy Unii mają korzystać z internetu o prędkości minimum 30 Mb/s.

W realizacji założeń pomóc ma rządowy Narodowy Plan Szerokopasmowy (NPS). Resort administracji i cyfryzacji zamówił w styczniu ekspertyzy sposobu, w jaki państwo może wspierać podmioty prywatne uczestniczące w realizacji założeń NPS. Operatorów interesuje każda tego typu inicjatywa.

Orange Polska, spółka powstała głównie z połączenia Telekomunikacji Polskiej i PTK Centertel, utworzyła w grudniu nowy podmiot o kapitale 5 tys. zł i nazwie Telekomunikacja Polska Sp. z o.o.

– Orange Polska utworzyła spółkę przede wszystkim, by chronić nazwę Telekomunikacja Polska, z powodu obaw przed próbami wykorzystania jej do nieuczciwych praktyk rynkowych – informuje Wojciech Jabczyński, rzecznik telekomu, zapytany o powód powołania tej firmy.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?