Mniejsze auta Opla zapewnią zysk

Nierentowny Opel zamierza wypracować zysk i zwiększyć udział rynkowy w Europie, produkując mniejsze samochody, składające się z większej liczby komponentów pochodzących od General Motors — zapowiedział prezes Karl-Thomas Neumann

Publikacja: 04.06.2014 20:28

Mniejsze auta Opla zapewnią zysk

Foto: Bloomberg

Opel i siostrzana marka Vauxhall chcą stać się do 2022 r,. numerem dwa na europejskim rynku samochodów osobowych i zwiększyć udział w tym rynku do 8 proc. z obecnych 5,8 — powiedział prezes na spotkaniu z dziennikarzami.

Dla osiągnięcia tego celu Opel wypuści w latach 2014-18 27 nowych modeli i 17 nowych silników, bardziej wykorzystując technologię General Motors. — Aby być naprawdę rentownym trzeba używać globalnej płyty podłogowej — stwierdził Neumann i wyjaśnił, że to jedyna droga do osiągnięcia znacznych oszczędności w sektorze motoryzacji.

Opel cierpiał od lat na brak ciągłości w kierownictwie, na niedostatek małych samochodów popularnych w Europie i z powodu napięć między pragnieniem firmy matki osiągnięcia znacznych oszczędności na całym święcie a postulatami Opla, by dbać o lokalny rynek.

W kwietniu 2013 General Motors obiecał zainwestować do końca 2016 r. 4 mld euro (5,2 mld dolarów) w Opla wspierając prace nad nowymi samochodami. To część strategii powiązania Opla i Buicka, aby obie marki podzieliły się kosztami prac projektowych, przy czym Opel skupi swą sprzedaż w Europie, a Buick w USA i Chinach.

Neumann chce, by Opel wypracował zysk najpóźniej do 2016 r., a do 2022 r. zwiększył do 5 proc. rentowność operacyjną sprzedaży, liczoną zyskiem EBIT. — Jestem  niemal pewien, że osiągniemy ten cel — odpowiedział na pytanie, czy Opel przestanie ponosić straty do 2016 r.

Po ponad dekadzie strat Opel zmniejszył je w Europie o ponad połowę w 2013 r., ale spodziewa się w tym roku jednorazowych kosztów związanych z zamknięciem fabryki w Bochum i niekorzystnych wahań kursów walutowych. Porozumienie o warunkach odpraw dla pracowników w Bochum powinno nastąpić w połowie czerwca. Likwidacja tego zakładu mieści się w planie wypracowania zysku do 2016 r.

Neumann powiedział, że Opel zakłada przywrócenie rentowności w połowie dekady dzięki lepszemu wykorzystaniu fabryk, wyższym przychodom ze sprzedaży i niższym kosztom samych produktów i strukturalnych.

Technologia GM

Opel moźe bardziej wykorzystać technologię koncernu z USA do produkcji małych samochodów następnej generacji, bo płyty GM — podstawa każdego pojazdu — są bardziej elastyczne i modułowe niż w przeszłości. — Corsa następnej generacji będzie na płycie GM — zapowiedział Neumann.

W przeszłości Opel opierał się na umowach o współpracy z innymi europejskimi firmami, Peugeotem i Fiatem w projektowaniu samochodów, zwłaszcza takich subkompaktów jak Corsa, odpowiadających gustom w Europie. Dalsza współpraca z Peugeotem będzie zależeć od tego, jakim sukcesem zakończą się projekty — stwierdził prezes. W przyszłości Opel będzie produkować pojazdy dla innych marek, które będą sprzedawane pod markami Holden i Buick.

Zmieni się też obecna gama wyrobów firmy z Rüsselsheim, Zafira i Meriva nabiorą bardziej cech pojazdów sportowo-użytkowych w reakcji na zmianę upodobań konsumentów — wyjaśnił Neumann. — Potrafię sobie także wyobrazić samochód mniejszy od Adama — dodał. Taki podstawowy model mógłby odciągnąć kupujących od innych marek.

Neumann skupi się na wypracowaniu takiej marki Opla, która oferuje za uczciwe pieniądze jakość niemieckiej wiedzy inżynierskiej i samochody z bardziej luksusowymi wnętrzami. Opel będzie unikać wchodzenia na rynek dużych samochodów, ale może produkować więcej SUV oprócz Mokki.

Współpraca GM z Oplem nie uległa znaczącym zakłóceniom z powodu akcji naprawczej pojazdów GM mających wadliwe stacyjki — powiedział. — Dla firmy jako całości to okazja wdrożenia dogłębnych zmian. Obecnie struktury są dostosowywane dla zapewnienia, aby w przyszłości nie było możliwe pójście na skróty — stwierdził Neumann.

Opel i siostrzana marka Vauxhall chcą stać się do 2022 r,. numerem dwa na europejskim rynku samochodów osobowych i zwiększyć udział w tym rynku do 8 proc. z obecnych 5,8 — powiedział prezes na spotkaniu z dziennikarzami.

Dla osiągnięcia tego celu Opel wypuści w latach 2014-18 27 nowych modeli i 17 nowych silników, bardziej wykorzystując technologię General Motors. — Aby być naprawdę rentownym trzeba używać globalnej płyty podłogowej — stwierdził Neumann i wyjaśnił, że to jedyna droga do osiągnięcia znacznych oszczędności w sektorze motoryzacji.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca