Przewozy Regionalne obiecują wyjść na plus

Największy w Polsce pasażerski przewoźnik kolejowy rozpoczyna restrukturyzację.

Publikacja: 13.06.2014 08:55

Przewozy Regionalne obiecują wyjść na plus

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Przewozy Regionalne planują poprawę kondycji finansowej i wypracowanie jak najlepszego modelu funkcjonowania na rynku. Docelowo zarząd zamierza zapewnić firmie długotrwałą rentowność, co z kolei jest warunkiem oddłużenia spółki w oparciu o środki publiczne. Pierwsze efekty mają być widoczne pod koniec października.

Spółka podała, że w ubiegłym roku miała 54 mln zł straty netto. Wprawdzie wynik był zbliżony do prognozowanego, ale jednocześnie okazał się o 10 mln gorszy od zanotowanego w 2012 r. Z drugiej strony zarząd przypomina, że w 2009 r. strata sięgała 296 mln zł.

Władze Przewozów Regionalnych w tym roku planują dalsze cięcia kosztów i poprawę efektywności.

– Bez całościowej restrukturyzacji spółka nie ma szans, by stać się w pełni rentowną w dłuższej perspektywie. Dlatego tak ważne jest jednoczesne prowadzenie prac z jednej strony nad poprawą kondycji finansowej Przewozów Regionalnych, a z drugiej – nad opracowaniem i wdrożeniem najwłaściwszego scenariusza funkcjonowania spółki – mówi Tomasz Pasikowski, prezes firmy.

Podtrzymuje wcześniejszą deklarację, że przy przemyślanych i spójnych działaniach naprawczych możliwa jest znaczna poprawa kondycji finansowej. Zakłada, że w ciągu dwóch lat Przewozy Regionalne przestaną ponosić straty.

Nad przekształceniami i restrukturyzacją w spółce ma czuwać tzw. komitet sterujący. Powołał go Minister Rozwoju i Infrastruktury. W jego skład weszli przedstawiciele tego resortu, władz wojewódzkich, Agencji Rozwoju Przemysłu oraz prezes Przewozów Regionalnych. Pracę komitetu wspiera firma doradcza EY.

– Zadaniem strategicznego doradcy jest wsparcie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych poprzez opracowanie najlepszego scenariusza przekształcenia spółki. Nie da się tego zrobić bez pogłębionej analizy całego rynku przewozów pasażerskich, którego jesteśmy istotnym elementem – twierdzi Wojciech Kroskowski z zarządu Przewozów Regionalnych.

Dodaje, że na podstawie wyników analizy wypracowany zostanie szczegółowy plan  restrukturyzacji, gwarantujący firmie rentowność i spójną wizję funkcjonowania pasażerskich przewozów regionalnych w Polsce.

Przewozy Regionalne planują poprawę kondycji finansowej i wypracowanie jak najlepszego modelu funkcjonowania na rynku. Docelowo zarząd zamierza zapewnić firmie długotrwałą rentowność, co z kolei jest warunkiem oddłużenia spółki w oparciu o środki publiczne. Pierwsze efekty mają być widoczne pod koniec października.

Spółka podała, że w ubiegłym roku miała 54 mln zł straty netto. Wprawdzie wynik był zbliżony do prognozowanego, ale jednocześnie okazał się o 10 mln gorszy od zanotowanego w 2012 r. Z drugiej strony zarząd przypomina, że w 2009 r. strata sięgała 296 mln zł.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?