Reklama

Listonosze mają nową strategię. Będą zarabiać na internecie

E-handel i usługi kurierskie mają pomóc ?operatorowi w powstrzymaniu spadku przychodów.

Aktualizacja: 18.06.2014 11:51 Publikacja: 18.06.2014 04:00

Listonosze mają nową strategię. Będą zarabiać na internecie

Foto: Fotorzepa/Sławomir Mielnik

Poczta Polska zaprezentowała strategię rozwoju spółki w nowych sektorach – handlu elektronicznego (e-commerce) i usług kurierskich (segment KEP). Ma to umożliwić spółce zasypanie dziury w przychodach powstałej na skutek przegranego przetargu na obsługę wymiaru sprawiedliwości, wartego ponad 0,5 mld zł, oraz spadków na rynku tradycyjnych listów (średniorocznie o 4 proc.).

Nowe rynki

W ramach strategii spółka zaoferuje nowe, innowacyjne usługi; oprócz usług logistycznych PP będzie oferować klientom np. obsługę księgową połączoną z ofertą Banku Pocztowego oraz ubezpieczeń pocztowych. Na razie operator uruchomił usługę pod nazwą neofaktura. Taka e-faktura ma być jedynie elementem całego pakietu dodatkowych usług.

– Na jednej platformie klienci będą mieli obsługę księgową i relacji ze swoimi dostawcami. Jesteśmy mocno zaawansowani w budowie tego systemu. Docelowo chcemy połączyć go z naszymi platformami Banku Pocztowego i ubezpieczeń pocztowych, by klient miał wszystko, co potrzebne na kliknięcie – mówi Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej.

W ramach usługi zintegrowanej dla handlujących w internecie spółka zaoferuje również usługi marketingowe i płatnicze. – Będziemy gwarantować, że transakcje zostaną zrealizowane. Np. kupujący będą mieli pewność, że w razie zwrotu towaru otrzymają wpłacone pieniądze – tłumaczy Janusz Wojtas, członek zarządu PP.

Elementem strategii ma być rozwój sieci paczkomatów i akwizycje na rynku kurierskim. O tych drugich w PP nie chcą na razie mówić. Podkreślają, że po niedawnym przejęciu Siódemki przez DPD nie zostało już wiele celów. Nieoficjalnie mówi się, że w orbicie zainteresowań Poczty jest polski oddział UPS.

Reklama
Reklama

Wartość rynku kurierskiego w Polsce szacuje się na ok. 5 mld zł, a e-commerce – 26 mld zł. Handel internetowy generuje co roku około 130 mln przesyłek. Według prognoz w tym roku firmy kurierskie będą musiały dostarczyć już 155 mln przesyłek.

PP poprawia wyniki

Do 2018 r. spółka na inwestycje chce wydać 1,3 mld zł. Część środków PP mogłaby pozyskać z giełdy. Państwowy operator rozmawia z resortami skarbu oraz administracji o wejściu na GPW. Jerzy Jóźkowiak jest przekonany, że parkiet to jedyna słuszna droga, ale zgody ministerstw wciąż brak. – Upublicznienie to dla naszej spółki szansa i sposób na pozyskanie kapitału niezbędnego do dalszego rozwoju. Jesteśmy w końcowej fazie rozmów z resortami – podkreśla. Jego zdaniem debiut nastąpi najpóźniej do końca 2016 r. Wiadomo, że pakiet większościowy zachowałby Skarb Państwa. Analitycy nieoficjalnie przekonują, że oferta mogłaby być warta grubo ponad 1 mld zł.

Wczoraj PP zaprezentowała wyniki za 2013 r. Grupa (m.in Bank Pocztowy, Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych czy Poczta Polska Usługi Cyfrowe) miała 6,5 mld zł przychodów, o ponad 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Mimo to poprawiła wynik netto o 15 proc. Zysk wzrósł do 127 mln zł. Sama spółka matka przyniosła 5,9 mld zł przychodów i 120 mln zł zysku netto (wzrost o 51 proc.). Operator w 2013 r. ściął koszty o 3 proc., do 5,88 mld zł, a rentowność brutto sięgnęła 2,8 proc. wobec 1,8 proc. rok wcześniej (celem spółki jest osiągnięcie poziomu 4 proc. w 2018 r.

Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Reklama
Reklama