Reklama
Rozwiń
Reklama

Listonosze mają nową strategię. Będą zarabiać na internecie

E-handel i usługi kurierskie mają pomóc ?operatorowi w powstrzymaniu spadku przychodów.

Aktualizacja: 18.06.2014 11:51 Publikacja: 18.06.2014 04:00

Listonosze mają nową strategię. Będą zarabiać na internecie

Foto: Fotorzepa/Sławomir Mielnik

Poczta Polska zaprezentowała strategię rozwoju spółki w nowych sektorach – handlu elektronicznego (e-commerce) i usług kurierskich (segment KEP). Ma to umożliwić spółce zasypanie dziury w przychodach powstałej na skutek przegranego przetargu na obsługę wymiaru sprawiedliwości, wartego ponad 0,5 mld zł, oraz spadków na rynku tradycyjnych listów (średniorocznie o 4 proc.).

Nowe rynki

W ramach strategii spółka zaoferuje nowe, innowacyjne usługi; oprócz usług logistycznych PP będzie oferować klientom np. obsługę księgową połączoną z ofertą Banku Pocztowego oraz ubezpieczeń pocztowych. Na razie operator uruchomił usługę pod nazwą neofaktura. Taka e-faktura ma być jedynie elementem całego pakietu dodatkowych usług.

– Na jednej platformie klienci będą mieli obsługę księgową i relacji ze swoimi dostawcami. Jesteśmy mocno zaawansowani w budowie tego systemu. Docelowo chcemy połączyć go z naszymi platformami Banku Pocztowego i ubezpieczeń pocztowych, by klient miał wszystko, co potrzebne na kliknięcie – mówi Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej.

W ramach usługi zintegrowanej dla handlujących w internecie spółka zaoferuje również usługi marketingowe i płatnicze. – Będziemy gwarantować, że transakcje zostaną zrealizowane. Np. kupujący będą mieli pewność, że w razie zwrotu towaru otrzymają wpłacone pieniądze – tłumaczy Janusz Wojtas, członek zarządu PP.

Elementem strategii ma być rozwój sieci paczkomatów i akwizycje na rynku kurierskim. O tych drugich w PP nie chcą na razie mówić. Podkreślają, że po niedawnym przejęciu Siódemki przez DPD nie zostało już wiele celów. Nieoficjalnie mówi się, że w orbicie zainteresowań Poczty jest polski oddział UPS.

Reklama
Reklama

Wartość rynku kurierskiego w Polsce szacuje się na ok. 5 mld zł, a e-commerce – 26 mld zł. Handel internetowy generuje co roku około 130 mln przesyłek. Według prognoz w tym roku firmy kurierskie będą musiały dostarczyć już 155 mln przesyłek.

PP poprawia wyniki

Do 2018 r. spółka na inwestycje chce wydać 1,3 mld zł. Część środków PP mogłaby pozyskać z giełdy. Państwowy operator rozmawia z resortami skarbu oraz administracji o wejściu na GPW. Jerzy Jóźkowiak jest przekonany, że parkiet to jedyna słuszna droga, ale zgody ministerstw wciąż brak. – Upublicznienie to dla naszej spółki szansa i sposób na pozyskanie kapitału niezbędnego do dalszego rozwoju. Jesteśmy w końcowej fazie rozmów z resortami – podkreśla. Jego zdaniem debiut nastąpi najpóźniej do końca 2016 r. Wiadomo, że pakiet większościowy zachowałby Skarb Państwa. Analitycy nieoficjalnie przekonują, że oferta mogłaby być warta grubo ponad 1 mld zł.

Wczoraj PP zaprezentowała wyniki za 2013 r. Grupa (m.in Bank Pocztowy, Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych czy Poczta Polska Usługi Cyfrowe) miała 6,5 mld zł przychodów, o ponad 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Mimo to poprawiła wynik netto o 15 proc. Zysk wzrósł do 127 mln zł. Sama spółka matka przyniosła 5,9 mld zł przychodów i 120 mln zł zysku netto (wzrost o 51 proc.). Operator w 2013 r. ściął koszty o 3 proc., do 5,88 mld zł, a rentowność brutto sięgnęła 2,8 proc. wobec 1,8 proc. rok wcześniej (celem spółki jest osiągnięcie poziomu 4 proc. w 2018 r.

Biznes
Przełomowy wyrok w Delaware. Elon Musk odzyskuje miliardy
Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama