Dłuższa ekspresówka do południowej granicy

Przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków nowej trasy z Legnicy do Bolkowa ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To kolejna inwestycja, która zostanie zrealizowana w ramach budowy drogi ekspresowej S3. Dzięki niej powstanie 36 kilometrów ekspresówki, która pozwoli na szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie z północy na południe Polski.

Publikacja: 18.08.2014 14:56

Postępowania ogłoszone w systemie Projektuj i Buduj będą dwuetapowe. Pierwszy etap to składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Będzie w nim oceniane doświadczenie oraz potencjał techniczny i ekonomiczny wykonawców. Następnie firmy zakwalifikowane do drugiego etapu postepowania przetargowego zostaną zaproszone do składania ofert cenowych.

W ramach obu inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi o pełnych parametrach trasy ekspresowej, a także budowa 4 węzłów drogowych: „Jawor" (połączenie S3 z droga krajową nr 3) , „Jawor II" (połączenie S-3 z droga wojewódzką nr 374), „Paszowice" (połączenie S-3 z droga krajową nr 3) i „Bolków" (połączenie S-3 z droga krajową nr 5). Ponadto powstanie 25 obiektów inżynierskich w tym wiaduktów i mostów w ciągu drogi ekspresowej oraz w ciągu przebudowywanych dróg poprzecznych. Będą również Miejsca Obsługi Podróżnych po obu stronach S3.

Realizacja inwestycji potrwa 30-33 miesiące od podpisania umów. Te ostatnie mają być zawarte w przyszłym roku.

Droga ekspresowa S3 położona jest w uzupełniającym korytarzu TINA łączącym wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe. GDDKiA ogłosiła również przetargi na zaprojektowanie i budowę 3 odcinków drogi ekspresowej S6 w województwie zachodniopomorskim – od Goleniowa do początku obwodnicy Nowogardu, od końca obwodnicy Nowogardu do końca obwodnicy m. Płoty i od węzła Ustronie Morskie do początku obwodnicy Koszalina i Sianowa. Łączna długość odcinków to 63,4 km.

Droga krajowa nr 6 to główna arteria komunikacyjną Pomorza, łącząca dwa największe miasta północnej Polski Szczecin i Gdańsk. Jednojezdniowa trasa jest mocno zapchana w okresie wakacyjnym. Powstanie nowej dwujezdniowej drogi ekspresowej od Goleniowa do Koszalina, pozwoli na skrócenie czasu przejazdu o co najmniej 40 minut. Poprawi także bezpieczeństwo ruchu i zwiększy komfort podróżowania przez Pomorze. Fragment drogi ekspresowej S6 pomiędzy Goleniowem, a Koszalinem i Sianowem wraz z obwodnicą tych miast został podzielony na 7 odcinków. Inwestycja o łącznej długości prawie 140 kilometrów znalazła się w przyjętej przez Radę Ministrów nowelizacji załącznika nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Do końca sierpnia planowane jest ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i budowę pozostałych 3 odcinków S6, budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa, a także na obwodnicę Wałcza w ciągu S10 oraz obwodnicę Szczecinka w ciągu S11. Nowa droga ekspresowa S6 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, na trasie powstaną między innymi węzły drogowe, miejsca obsługi podróżnych, przejścia dla zwierząt.

Przebieg drogi ekspresowej będzie się różnił od obecnego przebiegu DK 6. Na wschód od miejscowości Płoty ekspresówka odejdzie od DK 6 w kierunku północnym i będzie biegła do Kołobrzegu i dalej do Koszalina na południe od obecnego przebiegu DK 11. Następnie trasa przejdzie w obwodnicę Koszalina i Sianowa, która od północy ominie Koszalin wyprowadzając z niego ruch tranzytowy. Za miejscowością Sianów droga ekspresowa włączy się w przebieg obecnej DK 6. Przetargi powinny zostać rozstrzygnięte w pierwszej połowie przyszłego roku, a gotową drogą powinniśmy pojechać w roku 2018.

Postępowania ogłoszone w systemie Projektuj i Buduj będą dwuetapowe. Pierwszy etap to składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Będzie w nim oceniane doświadczenie oraz potencjał techniczny i ekonomiczny wykonawców. Następnie firmy zakwalifikowane do drugiego etapu postepowania przetargowego zostaną zaproszone do składania ofert cenowych.

W ramach obu inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi o pełnych parametrach trasy ekspresowej, a także budowa 4 węzłów drogowych: „Jawor" (połączenie S3 z droga krajową nr 3) , „Jawor II" (połączenie S-3 z droga wojewódzką nr 374), „Paszowice" (połączenie S-3 z droga krajową nr 3) i „Bolków" (połączenie S-3 z droga krajową nr 5). Ponadto powstanie 25 obiektów inżynierskich w tym wiaduktów i mostów w ciągu drogi ekspresowej oraz w ciągu przebudowywanych dróg poprzecznych. Będą również Miejsca Obsługi Podróżnych po obu stronach S3.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki