Reklama

Tablety detronizują pecety i kąpią się w wannie

W przyszłym roku sprzedaż tabletów ma przekroczyć 320 mln sztuk i po raz pierwszy ?w historii przewyższyć popyt na komputery.

Publikacja: 05.10.2014 08:50

Tendencja wzrostowa na rynku tabletów jest wyraźna. W 2013 r. kupiono 195 mln elektronicznych tabliczek, a w tym roku – według szacunków – nabywców znajdzie aż 265 mln urządzeń. Prognozy wskazują, że w 2015 r. zapotrzebowanie na taki sprzęt wzrośnie o ponad 20 proc. Eksperci spodziewają się, że za trzy lata w domu i w pracy będziemy używać już 905 mln tabletów, sporo więcej niż pecetów.

Zmieniają życie

W Polsce popyt na tablety jest równie wyraźny.

– Z urządzeń tych korzysta prawie połowa badanych – informuje firma analityczna IDG, która przygotowała właśnie raport „Mobile Survey 2014". Z jej danych wynika, że komputery poszły w odstawkę. Jedna trzecia ankietowanych przyznała, że zastąpiła laptopa tabletem.

Badania wskazują, że najrzadziej z tabletu korzystają respondenci z najmłodszej (18–24 lata) i najstarszej grupy wiekowej (65+). Dominują więc osoby w średnim wieku, przedstawiciele kadry zarządzającej.

Do pracy tabletów używa zaledwie jedna trzecia ankietowanych. Aż trzy czwarte urządzeń należących do respondentów to prywatny sprzęt.

Reklama
Reklama

Do czego zatem służy nam tablet? Jak się okazuje, sięgamy po niego przede wszystkim wieczorem, między godziną 19 a 22. Używamy go głównie do rozrywki: gier, słuchania muzyki, oglądania filmów (50 proc. ankietowanych). Jest to nierzadko drugi ekran przy oglądaniu telewizji. Siedząc przed TV, 66 proc. z nas surfuje w sieci, 44 proc. robi zakupy, 42 proc. szuka informacji na temat aktorów, fabuły, zawodników czy zespołów.

Tablet pomaga nam też w komunikacji e-mailowej i w dostępie do mediów społecznościowych. W ten sposób korzysta z niego jedna czwarta badanych. Jak pokazuje raport  IDG, większość respondentów  posługujących się tabletem zrezygnowała z czytania tradycyjnych gazet i magazynów (odpowiednio 60 i 57 proc.).

Elektroniczne tabliczki napędzają poza tym e-handel. ?58 proc. badanych wykorzystuje je bowiem do robienia zakupów. Nie zawsze są to zakupy w internecie. Powszechną praktyką jest również wyszukiwanie rzeczy za pomocą tabletu i kupowanie ich potem w tradycyjnym sklepie.

Bardziej wytrzymałe ekrany

Polacy kupują głównie najtańsze tablety, wyposażone jedynie w moduł WiFi, bez modemu 3G/4G; na taką konfigurację stawia 80 proc. badanych. Najchętniej wybieramy urządzenia z systemem operacyjnym Android (62 proc.).

Najczęściej kupowane są urządzenia Samsunga (23 proc.). Decydujemy się głównie na 8-calowe ekrany (ponad 52 proc. udziału w rynku). Według NPD DisplaySearch za kilka lat dominować będą urządzenia z wyświetlaczami o przekątnej od 8 do 10 cali, ale na znaczeniu zyskają też większe ekrany (powyżej 10 cali). Ich udział w rynku ma wynosić aż 13 proc.

Polski rynek zalało już morze najrozmaitszych tabletów, ale wciąż pojawiają się nowe modele.

Reklama
Reklama

Warto zwrócić uwagę na kilka nowości zaprezentowanych na wrześniowych targach IFA w Berlinie. Wyraźnie widać, że tablety mają stać się nieodłączną częścią naszego życia. Dlatego są coraz wytrzymalsze, odporne na działanie pyłu i wodoszczelne.

Właśnie takie modele, umożliwiające surfowanie w sieci nawet wtedy, gdy siedzimy w wannie lub pływamy w morzu, zaprezentowały Panasonic i Sony.

Tablet Toughpad tej pierwszej firmy to prawdziwy muł roboczy, przeznaczony dla profesjonalistów. Przeżyje upadek nawet z 3 metrów, a na głębokości do 1,5 metra przetrwa do 30 minut. Może pracować w temperaturze od minus 20 do 60 st. C. Ale trzeba zapłacić za niego  minimum 5,8 tys. zł.

Znacznie tańszy będzie nowy tablet Sony Xperia Z3 Compact. Waży zaledwie 270 gramów, ma 6,4 mm grubości. Jest odporny na kurz i zachlapanie. Został wyposażony w ekran o przekątnej 8 cali, z rozdzielczością Full HD.

Na uwagę zasługuje również nowy pancerny tablet Samsunga dla biznesu. Jest to wodo- i pyłoodporny 8-calowy model Galaxy Tab Active. Posiada 4-rdzeniowy procesor Qualcomm Snapdragon 400.

—Michał Duszczyk

Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama