Europa kupuje więcej aut

Wrzesień okazał się trzynastym z rzędu miesiącem ?wzrostu sprzedaży samochodów osobowych?na rynkach ?państw Unii ?Europejskiej.

Publikacja: 20.10.2014 09:25

Europa kupuje więcej aut

Foto: Bloomberg

Adam Woźniak

Dilerzy w salonach samochodowych mogą odetchnąć z ulgą. Popyt rośnie, a trend wzrostowy się umacnia.

Według najnowszych danych organizacji europejskich producentów aut ACEA, rejestracje nowych samochodów osobowych na rynkach unijnych przekroczyły we wrześniu 1,23 mln. To wynik o 6,4 proc. lepszy niż rok temu.

Za całe trzy kwartały udało się sprzedać przeszło 9,5 mln aut, o 6,1 proc. więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach 2013 roku. Przy czym połowa unijnych rynków była na plusie dwucyfrowym.

Dobra kondycja Polski

Powody do zadowolenia mogą mieć zwłaszcza Grupa Volkswagena (prawie 8 proc. wzrostu i ponad 2,2 mln sprzedanych aut od stycznia do końca września), Grupa Renault (wzrost blisko 16-proc., 921 tys. aut), a także Nissan (10,4 proc.), Volvo (11,7 proc.) czy Mitsubishi (30,8 proc.). Sam wrzesień okazał się 13. z kolei miesiącem, w którym liczba rejestracji nowych aut rok do roku rośnie.

9,57 mln nowych samochodów zarejestrowano w krajach UE od stycznia tego roku

Na tle Europy dobrze wygląda rynek polski, który według ACEA wzrósł od stycznia o 15 proc., do przeszło 213 tys. zarejestrowanych samochodów osobowych. Zdaniem przedstawicieli Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, wyniki ciągną w górę firmy, bo klienci indywidualni kupują głównie auta używane.

– Średnia liczba sprowadzanych z zagranicy aut używanych to ok. 60 tys. miesięcznie, czyli ponaddwukrotnie więcej niż aut nowych kupowanych przez osoby indywidualne – podkreśla Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Według Instytutu Samar, ten trend będzie się utrzymywał, a w najbliższym czasie jeszcze się wzmocni. – Wyniki rejestracji w ostatnich miesiącach mogą być zapowiedzią dobrej sprzedaży w czwartym kwartale, zwłaszcza że jesień to tradycyjnie okres wzmożonych zakupów wśród klientów instytucjonalnych – podkreśla Samar.

Będzie to dobry rok zwłaszcza dla marek premium, których sprzedaż w pierwszych trzech kwartałach skoczyła o ponad 28 proc. Wzrost sprzedaży marek popularnych był o połowę mniejszy.

Ale wśród tych ostatnich część wypracowała wyjątkowo dobre wyniki. Np. Opel we wrześniu sprzedał prawie 2 tys. samochodów osobowych, co w porównaniu z wrześniem ub. roku daje wzrost o 39 proc. Jeszcze lepiej wyglądają dane za okres styczeń–wrzesień: tu sprzedaż zbliżyła się do 19,4 tys., co jest wynikiem lepszym od tego samego okresu sprzed roku o ponad 40 proc.

– Po trzech kwartałach mamy już sprzedaż wyższą niż w całym 2013 r. A wrzesień i III kwartał okazały się najlepszymi od 2003 r. – podkreśla Wojciech Osoś, dyrektor PR w General Motor Poland.

15 procent wzrosła w obecnym roku liczba rejestracji aut osobowych w Polsce

Te wyniki mogą się jeszcze poprawić, bo z początkiem przyszłego roku rusza sprzedaż nowej generacji corsy, jednego z najpopularniejszych modeli Opla.

Jeszcze mocniej wystrzeliła sprzedaż Mazdy. Do września wyniosła 5377 aut.

– To dla nas rekordowy rok. Obecny wynik jest o przeszło 80 proc. lepszy od tego, który wypracowaliśmy w roku ubiegłym – mówi Łukasz Paździor, dyrektor generalny Mazda Motor Poland.

Co dalej

Prognozy Samaru zakładają, że w całym 2014 roku w Polsce rejestracje samochodów osobowych powinny wzrosnąć do ok. 315 tys.

Zła wiadomość jest taka, że część aut trafia za granicę. We wrześniu poziom reeksportu sięgnął 9 proc.

Ale jest też dobra: w tym roku poziom reeksportu może być niższy niż w ubiegłym.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne