Inwestorzy są zaniepokojeni faktem, że najnowsze wersje Hyundaia Genesis i Kia Soul spalają więcej od poprzednich, a obie firmy zostały ukarane w Stanach grzywną 350 mln dolarów za zawyżanie danych o oszczędnym spalaniu paliwa. Obecna zapowiedź pojawiła się po wcześniejszej obietnicy zwiększenia o 25 proc. do 2020 r. ekonomiczności ich pojazdów, aby spełniały normy emisji spalin w USA, Europie i w Korei.
Obie firmy ogłosiły przy okazji, że skupią z rynku swe akcje za 670 mld wonów (615 mln dolarów), aby uśmierzyć gniew inwestorów, gdy podały informacje o kupnie za 10 mld dolarów działki w Seulu pod budowę nowej centrali.
- Inwestorzy narzekali na brak w Hyundaiu polityki przyjaznej udziałowcom i informacji o planach firmy, zwłaszcza po kupnie tej działki. Obecny komunikat wygląda na część starań zmierzających do uspokojenia udziałowców i lepszego informowania rynku - uznał Yim Eun-young z Samsung Securities.
Według obecnego planu obie firmy zwiększą liczbę sprawniejszych energetycznie samochodów z 7 obecnie do co najmniej 22 w 2020 r. - "Ustaliliśmy wewnętrzny cel awansowania na drugie miejsce na świecie pod względem pojazdów przyjaznych dla środowiska, których liczba wzrośnie z 2,2 mln w tym roku do 6,4 mln w 2020 r." - stwierdza wspólny komunikat Hyundaia i Kia.
Obie firmy planują wypuszczenie 12 modeli hybrydowych, benzynowo elektrycznych, rozszerzenie gamy małych pojazdów i sportowo-użytkowych. W ich ekologicznej ofercie znajdzie się ponadto 6 hybryd plug-in kompaktowych i średniej wielkości, dwa samochody na ogniwo paliwowe i 2 samochody elektryczne.