Reklama

Brylanty "made in China"

Zajmowanej od dawna przez Indie pozycji światowego lidera w szlifowaniu diamentów zagraża rosnąca produkcja w Chinach, co zmusza Hindusów do szukania pomocy Rosji w obronie pozycji rynkowej.

Publikacja: 28.12.2014 14:14

Zajmowanej od dawna przez Indie pozycji światowego lidera w szlifowaniu diamentów zagraża rosnąca pr

Zajmowanej od dawna przez Indie pozycji światowego lidera w szlifowaniu diamentów zagraża rosnąca produkcja w Chinach, co zmusza Hindusów do szukania pomocy Rosji w obronie pozycji rynkowej.

Foto: Bloomberg

Indie polegały tradycyjnie na pośrednikach w ośrodkach handlu diamentami w Antwerpii, Tel Awiwie i Dubaju w kupowaniu tych kamieni szlachetnych pochodzących głównie z Rosji czy z Afryki. Większość światowego wydobycia jest wysyłana do Indii, gdzie kamienie są cięte i szlifowane i jako brylanty wracają na światowy rynek detaliczny.

Chinom udało się jednak przerwać ustanowiony szlak handlowy i kupują diamenty bezpośrednio z kopalni w Afryce, w których chińskie firmy przejęły udziały. To zwiększyło eksport netto brylantów w ostatnich 5 latach o 72 proc. do 8,9 mld dolarów, natomiast eksport Indii, zasilany przez takie firmy jak Asian Star, Gitanjali Gems i Venus Jewel, zwiększył się w tym okresie o 49 proc. do 14 mld dolarów. W tym roku wysyłka kamieni mocno zmalała.

— Aktywne zakupy surowca przez Chińczyków z krajów afrykańskich zmniejszają podaż dostępną dla producentów z Indii — stwierdził przedstawiciel indyjskiej organizacji branżowej Assocham, Sandeep Varia. — Wiele zakładów w całym kraju musiało zwalniać pracowników z powodu strat.

W ten sposób udział Chin w światowym rynku szlifowanych diamentów potroił się w ostatniej dekadzie do 17 proc., udział Indii w tym czasie wahał się od 19 do 31 proc. — wynika z danych ONZ.

Pomoc Rosji

Reklama
Reklama

Premier Indii, Narendra Modi pochodzi z Gudżaratu, gdzie szlifowanie kamieni szlachetnych jest główną działalnością; zareagował na apele przyjścia z pomocą temu sektorowi poprzez przekonanie Rosji, by sprzedawała więcej bezpośrednio Indiom. Podczas wizyty w grudniu w Delhi Władimira Putina państwowy monopolista Alrosa podpisał kilkanaście umów o zwiększeniu bezpośrednich dostaw diamentów do Indii, co przyczyni się do zmniejszenia udziału i zarobków pośredników w tym handlu bez rozgłosu kamieniami szlachetnymi.

Bezpośrednie umowy zmniejszą także ryzyko wynikające z sankcji nałożonych na Rosję z powodu aneksji Krymu. Premier Modi chce doprowadzić do dodatkowych rozwiązań, które pozwolą rosyjskim producentom biżuterii wysyłać do Indii diamenty i reeksportować bez cła oszlifowane kamienie.

Chcąc skutecznie konkurować z Chinami Indie muszą ponadto uprościć przepisu podatkowe i importowe. — Chiny nie prześcigną Indii w najbliższym czasie jako światowy ośrodek szlifowania diamentów, ale Indie muszą zreformować archaiczne przepisy podatkowe, aby indyjski sektor stał się bardziej atrakcyjny dla zagranicznych firm wydobywczych — stwierdził szef firmy jubilerskiej Rapaport Group, Martin Rapaport.

Indie chcą stworzyć specjalnie wytyczoną strefę, gdzie firmy mogłyby importować diamenty na zasadzie umowy konsygnacyjnej i reeksportować niesprzedane kamienie. Byłoby to odzwierciedlenie chińskich stref handlu atrakcyjnych dla inwestorów, które unikają skomplikowanych opłat w eksporcie i imporcie. — To są pozytywne posunięcia dla sektora — stwierdził członek komisji indyjskiej giełdy diamentów Bharat, Mehul N. Shah. — Zwiększą marże zysku indyjskiego sektora diamentowego i uczynią go bardziej konkurencyjnym.

Mimo przewagi Chin w zapewnieniu sobie dostaw diamentów, jego branża zajmująca się cięciem kamieni i szlifowaniem ich nie jest tak dobrze zorganizowana jak w Indiach. Problemem są też rosnące koszty pracownicze. — Chiński sektor szlifowania funkcjonuje na podstawie kontraktów i poprzez spółki j. v. To dobre dla masowej produkcji małych kamieni, ale brakuje mu doświadczenia wymaganego przy obróbce większych i wyższej jakości — stwierdził Rapaport. reuters, p. r.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama