Reklama

Play i Netia: partnerstwo, ale nie fuzja

Operatorzy telekomunikacyjni Netia i P4 (prowadzi sieć Play) poinformowali dziś oficjalnie o podpisaniu nowej umowy o współpracy. Na jej mocy spółki z grupy Netia na lepszych zasadach niż dotychczas będzie świadczyć klientom usługi w technologii radiowej w formule tzw. operatora wirtualnego (MVNO).

Publikacja: 02.02.2015 13:21

Play i Netia: partnerstwo, ale nie fuzja

Foto: Fotorzepa/Pasterski Radek

Tym samym Netia nie przedłuży umowy z drugim z dostawców infrastruktury i hurtowych usług transmisji danych i głosu - Polkomtelem, operatorem sieci Plus, która wygasa we wrześniu. Plus był partnerem MVNO Telefonii Dialog, którą Netia przejęła w 2011 r. Z usług pod nazwą Diallo świadczonych za pośrednictwem sieci Polkomtela korzysta nadal około 26 tys. Z tej puli około 90 proc. to użytkownicy telefonii, a 10 proc. – mobilnego Internetu.

W oparciu o starą umowę z P4 Netia obsługiwała we wrześniu ub.r. około 20 tys. abonentów, głównie mobilnego dostępu. Teraz będzie konsolidować bazę użytkowników i proponować użytkownikom Diallo skorzystanie z nowej oferty przygotowanej w oparciu o nową umowę z Play.

Jeśli migracja powiedzie się bezproblemowo, baza kart SIM operatorów wirtualnych obsługiwanych przez Play urośnie w ciągu kilku miesięcy do około 280 tys. z 250 tys. obecnie.

Partnerzy nie podali szczegółów nowej umowy. Przedstawiciele zarządów odżegnywali się od jakichkolwiek związków kapitałowych. Jacek Niewęgłowski z zarządu P4 mówił, że telekom ten nie przewiduje skorzystania z infrastruktury Netii (np. hot spotów) w celu budowania oferty dla własnych klientów ponieważ kontynuuje strategię czystego mobilnego gracza. Play nie zapewnił sobie także opcji odkupu bazy użytkowników od Netii.

Adam Sawicki, prezes Netii (złożył w piątek wypowiedzenie, ale kieruje firmą jeszcze przez pewien czas – najdalej do końca lipca) nie chciał podać na ilu nowych użytkowników MVNO liczy w tym roku. Zapewnił, że stacjonarny telekom uzyskał dzięki niej korzyści kosztowe, a z drugiej strony zapewnił sobie dostęp do szerszej gamy usług, w tym także urządzeń końcowych (wcześniej to rozwiązanie zastosowała już Inea). Część usług będzie wprowadzana z czasem. Należy do nich np. Internet w technologii LTE.

Reklama
Reklama

Netia nie zaczęła jeszcze oferowania usług na mocy nowej umowy z P4, choć zapewnia, że mogłaby ruszyć z nią już dziś. Raczej zrobi to w marcu i dopiero wtedy będzie można ocenić jej ofertę.

Przygotowywała się do tego ruchu prowadząc testy konsumenckie jeszcze w oparciu o stary kontrakt z Play. Jedną z usług, którą proponowała klientom była telefonia stacjonarna po łączu radiowym (analogiczna do Play Formuła Stacjonarna).

To rozwiązanie przedstawiono abonentom w działaniach retencyjnych, noszącym się z zamiarem rezygnacji z telefonu stacjonarnego na łączu Orange Polska (WLR), których jej szybko ubywa. Na razie Netia na koniec września ub.r. miała 729 tys. klientów telefonii stacjonarnej na łączach Orange, w modelu WLR korzystało z telefonu 555 tys. klientów indywidualnych. Przez rok grono to skurczyło się o 20 proc. Na razie w ramach testów komercyjnych, ze stacjonarnego radiowego telefonu skorzystało 50 osób, ale – jak zapewniali przedstawiciele Netii – operator wiele sobie po tej usłudze obiecuje.

Podobną strategię przyjęła jakiś czas temu Telestrada, która stara się przenosić klientów dawnego Multimo, a ostatnio także przejętego NOM-u i przedsiębiorstwa MNI na sieć radiową partnera. Efekty tego podejścia – szczególnie w przypadku NOM-u, który jest świeżym nabytkiem - nie są na razie znane.

Kolejnych 700 osób, w ramach wspomnianych testów, skorzystało z nowej telefonii mobilnej Netii (SIM-Only zaczyna się od 9,9 zł za 100 minut do wszystkich). Obie oferty na sieci Play znajdą się w standardowej propozycji telekomu w II kw. br.

Jak zapowiedział w wywiadzie udzielonym nam Adam Sawicki, konwergentna oferta usługowa (pakiety) dla firm gotowa ma być na przełomie III i IV kw. br.

Reklama
Reklama

Ze słów Sawickiego wynikało, że marża EBITDA na usługach nowego MVNO Netii może być wyższa niż ta na usługach hurtowych z wykorzystaniem sieci Orange, która wynosi około 20-22 proc.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama