Reklama

Zmienna wiosna na rynku nowych aut

W Stanach zima tylko trochę wpłynęła w marcu na sprzedaż nowych aut, w Japonii trwa spadek po podwyżce podatku VAT, Europa natomiast wychodzi stale z 6-letniej zapaści.

Publikacja: 06.04.2015 18:48

USA

Na największym rynku na Zachodzie, w Stanach Zjednoczonych sprzedaż nowych samochodów lekko wzrosła mimo ostrej zimy, która zmusiła wiele rodzin do odroczenia większych zakupów, na czym ucierpiała trójka największych producentów z Detroit. Wzrost wyniósł 0,6 proc. do 1,55 mln sztuk — według danych firmy Autodata, lepiej od prognoz analityków, ale gorzej wobec lutego, gdy nastąpiła poprawa o 5,3 proc.

„Mało zachęcająca pogoda w końcu lutego zmusiła wielu Amerykanów do odroczenia kupna nowych pojazdów" — stwierdzili w nocie analitycy z Nomury.

Wielka trójka z Detroit wypadła różnie, ich łączna sprzedaż zmalała o 1,7 proc. — według Autodata. General Motors sprzedał 249 875 pojazdów, o 2 proc. mniej niż przed rokiem, ale pozytywnym objawem był skok o 14 proc. sprzedaży furgonetek (pickup trucks), pojazdów sportowo-użytkowych i dużych 4x4.

Drugi w kraju Ford zmniejszył sprzedaż o 3 proc. do 235 929 sztuk, ale duża popularność (+10 proc.) nowej furgonetki F-150 o aluminiowej karoserii pozwoliła ograniczyć straty na rynku.

FCA US (d. Chrysler) udało się zwiększyć sprzedaż o 2 proc. do 197 2612 szt. Był to 60. miesiąc wzrostu sprzedaży i najlepszy marzec od 2007 r., choć w tym przypadku analitycy też liczyli na sprzedaż nieco ponad 200 tys. — Marzec był trudnym miesiącem — stwierdził mimo wszystko szef sprzedaży w dawnym Chryslerze, Reid Bigland, ale koncern może nadal liczyć na markę Jeepa z modelami Patriot, Cherokee i Wrangler.

Reklama
Reklama

Wśród firm zagranicznych Azjaci zwiększyli sprzedaż o 2 proc. dzięki Toyocie (+4,9, 225 959 szt.) i Hyundaiowi (+12, 75 019), bo Nissan zmniejszył ją o 2,7 proc. do 145 085, a Honda o 5,3 proc. do 126 293 szt. Firmy z Europy wypadły lepiej, poprawa wyniosła 4,2 proc., Audi osiągnął skok o 20 proc. do 17 102, BMW o 6,9 proc. do 34 310, Mercedes-Benz o 10,2 proc. do 32 300; tylko Volkswagen ucierpiał tracąc 18,2 proc. (30 025 szt.).

Japonia

Marzec zakończył się spadkiem sprzedaży o ponad 11 proc., ale była to konsekwencja runu z ubiegłego roku, na krótko przed wejściem w życie podwyżki podatku VAT o 3 pkt do 8 proc. Rynek samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów zmalał o 13,1 proc. do 418 025 sztuk, a małolitrażowych (do 660 ccm) o 8,3 proc. do 277 386.

Marzec jest ostatnim miesiącem roku szkolnego i budżetowego, tradycyjnie sprzedaje się wtedy najwięcej pojazdów. Jednak rok temu podwyżka VAT od 1 kwietnia do 8 proc. miała silny wpływ na rynek w marcu 2014 r. Wtedy wzrost sprzedaży wyniósł 3,5 proc., ale później malała. Tym razem największy wpływ na rynek miał segment aut osobowych, ze spadkiem o 14,6 proc. do 356 412 sztuk.

Niemcy

Na największym rynku w Europie sprzedaż była najlepsza od 3,5 lat dzięki koniunkturze i jednemu dniowi roboczemu więcej. Sprzedaż wzrosła o 9 proc. do 323 100 sztuk dając w I kwartale poprawę o 6 proc. — podała organizacja branżowa VDA.

- Niemcy wychodzą z bardzo niskiego poziomu, a optymizm konsumentów stale rośnie. Tę ewolucję można zauważyć w całej Europie — uważa Arndt Ellinghorst z Evercore ISI. Po 6 latach zapaści w Europie ożywienie na rynku wynika głownie z popytu wśród konsumentów, którzy postanowili zmienić swe pojazdy na nowe — uważają analitycy.

Poprawa w Niemczech jest największa od sierpnia 2011., gdy nastąpił skok o 18,3 proc. Poza odnawianiem flot na niemiecki popyt wpłynęły zakupy rodzin (+5 proc.) — wyjaśnia VDA — bo konsumenci poczuli się lepiej po otrzymaniu wyższych od inflacji podwyżek płac przyznanych w lutym w sektorach konstrukcji mechanicznych i hutniczym. 90 proc. niemieckich salonów spodziewa się postępu albo takiego samego poziomu w następnym kwartale.

Reklama
Reklama

- Dane marca są podstawą do optymizmu na cały rok — stwierdził szef VDA, Matthias Wissmman, zalecając jednak czujność z powodu kłopotów gospodarki Rosji.

Francja

Po wzroście w lutym o 4,5 proc. rynek nowych samochodów we Francji osiągnął w marcu poprawę o 9,3 proc. do 196 572 sztuk — podała organizacja producentów CCFA.

PSA Peugeot Citroen zanotował +7,9 proc. (12,3 Peugeot, 5 Citroen), choć marka premium DS poddana pełnej wymianie modeli zmniejszyła sprzedaż o 14,8 proc. Renault zwiększył ją o 13 proc., natomiast zaskoczeniem jest spadek Daci o 9,8 proc., która od dawna była jasnym punktem w grupie.

Wśród zagranicznych rywali większość poprawiła się — SEAT o 15,4 proc., Ford o 18,7, Toyota o 17,9, Mercedes o 39,3 proc., grupa VW o 1,7 proc. Jedynie GM zanotował spadek o 17,5 proc. z powodu Chevroleta (-97,5), który zostanie wycofany z Europy z końcem 2015 r.

Włochy

Czwarty rynek w Europie poprawił się w marcu o 15,06 proc. do 161 3030 sztuk wobec 140 189 rok temu wypadając jeszcze lepiej niż w lutym (+13) i styczniu (+11) — ogłosił resort transportu.

FCA, lider na tym rynku zwiększył udział do 28,49 proc. z 28,06 w lutym, bo pięć najbardziej popularnych modeli pochodziło z jego fabryk: Panda, 500, 500L, Ypsilon i Punto. Grupa uzyskała wynik lepszy od całego rynku, bo sprzedała 46 tys. sztuk (+17,1 proc.); był to najlepszy wynik od 34 miesięcy.

Reklama
Reklama

Hiszpania

Rządowy program dopłat za złomowanie starych pojazdów zapewnił Hiszpanii w marcu skok sprzedaży nowych o 40,5 proc. do 112 299 sztuk — podała organizacja producentów ANFAC. Był to 19. kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży i pierwszy od ponad 4,5 lat, gdy przekroczono poziom 100 tys. sztuk.

W I kwartale rynek zwiększył się o 32,3 proc. do 267 137 sztuk.

Biznes
Prawie półtora miliarda złotych więcej na gwarancje dla polskich przedsiębiorstw
Biznes
Polacy o zamożności kraju, rozmowy USA–Rosja i obniżka stóp procentowych
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Państwo musi nałożyć chomąto na głupotę
Biznes
Amerykańskie stowarzyszenie wyrzuca ekonomistę Larry’ego Summersa za związki z Epsteinem
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Akademia Leona Koźmińskiego wśród najlepszych szkół biznesu w Europie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama