Reklama
Rozwiń
Reklama

Zmienna wiosna na rynku nowych aut

W Stanach zima tylko trochę wpłynęła w marcu na sprzedaż nowych aut, w Japonii trwa spadek po podwyżce podatku VAT, Europa natomiast wychodzi stale z 6-letniej zapaści.

Publikacja: 06.04.2015 18:48

USA

Na największym rynku na Zachodzie, w Stanach Zjednoczonych sprzedaż nowych samochodów lekko wzrosła mimo ostrej zimy, która zmusiła wiele rodzin do odroczenia większych zakupów, na czym ucierpiała trójka największych producentów z Detroit. Wzrost wyniósł 0,6 proc. do 1,55 mln sztuk — według danych firmy Autodata, lepiej od prognoz analityków, ale gorzej wobec lutego, gdy nastąpiła poprawa o 5,3 proc.

„Mało zachęcająca pogoda w końcu lutego zmusiła wielu Amerykanów do odroczenia kupna nowych pojazdów" — stwierdzili w nocie analitycy z Nomury.

Wielka trójka z Detroit wypadła różnie, ich łączna sprzedaż zmalała o 1,7 proc. — według Autodata. General Motors sprzedał 249 875 pojazdów, o 2 proc. mniej niż przed rokiem, ale pozytywnym objawem był skok o 14 proc. sprzedaży furgonetek (pickup trucks), pojazdów sportowo-użytkowych i dużych 4x4.

Drugi w kraju Ford zmniejszył sprzedaż o 3 proc. do 235 929 sztuk, ale duża popularność (+10 proc.) nowej furgonetki F-150 o aluminiowej karoserii pozwoliła ograniczyć straty na rynku.

FCA US (d. Chrysler) udało się zwiększyć sprzedaż o 2 proc. do 197 2612 szt. Był to 60. miesiąc wzrostu sprzedaży i najlepszy marzec od 2007 r., choć w tym przypadku analitycy też liczyli na sprzedaż nieco ponad 200 tys. — Marzec był trudnym miesiącem — stwierdził mimo wszystko szef sprzedaży w dawnym Chryslerze, Reid Bigland, ale koncern może nadal liczyć na markę Jeepa z modelami Patriot, Cherokee i Wrangler.

Reklama
Reklama

Wśród firm zagranicznych Azjaci zwiększyli sprzedaż o 2 proc. dzięki Toyocie (+4,9, 225 959 szt.) i Hyundaiowi (+12, 75 019), bo Nissan zmniejszył ją o 2,7 proc. do 145 085, a Honda o 5,3 proc. do 126 293 szt. Firmy z Europy wypadły lepiej, poprawa wyniosła 4,2 proc., Audi osiągnął skok o 20 proc. do 17 102, BMW o 6,9 proc. do 34 310, Mercedes-Benz o 10,2 proc. do 32 300; tylko Volkswagen ucierpiał tracąc 18,2 proc. (30 025 szt.).

Japonia

Marzec zakończył się spadkiem sprzedaży o ponad 11 proc., ale była to konsekwencja runu z ubiegłego roku, na krótko przed wejściem w życie podwyżki podatku VAT o 3 pkt do 8 proc. Rynek samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów zmalał o 13,1 proc. do 418 025 sztuk, a małolitrażowych (do 660 ccm) o 8,3 proc. do 277 386.

Marzec jest ostatnim miesiącem roku szkolnego i budżetowego, tradycyjnie sprzedaje się wtedy najwięcej pojazdów. Jednak rok temu podwyżka VAT od 1 kwietnia do 8 proc. miała silny wpływ na rynek w marcu 2014 r. Wtedy wzrost sprzedaży wyniósł 3,5 proc., ale później malała. Tym razem największy wpływ na rynek miał segment aut osobowych, ze spadkiem o 14,6 proc. do 356 412 sztuk.

Niemcy

Na największym rynku w Europie sprzedaż była najlepsza od 3,5 lat dzięki koniunkturze i jednemu dniowi roboczemu więcej. Sprzedaż wzrosła o 9 proc. do 323 100 sztuk dając w I kwartale poprawę o 6 proc. — podała organizacja branżowa VDA.

- Niemcy wychodzą z bardzo niskiego poziomu, a optymizm konsumentów stale rośnie. Tę ewolucję można zauważyć w całej Europie — uważa Arndt Ellinghorst z Evercore ISI. Po 6 latach zapaści w Europie ożywienie na rynku wynika głownie z popytu wśród konsumentów, którzy postanowili zmienić swe pojazdy na nowe — uważają analitycy.

Poprawa w Niemczech jest największa od sierpnia 2011., gdy nastąpił skok o 18,3 proc. Poza odnawianiem flot na niemiecki popyt wpłynęły zakupy rodzin (+5 proc.) — wyjaśnia VDA — bo konsumenci poczuli się lepiej po otrzymaniu wyższych od inflacji podwyżek płac przyznanych w lutym w sektorach konstrukcji mechanicznych i hutniczym. 90 proc. niemieckich salonów spodziewa się postępu albo takiego samego poziomu w następnym kwartale.

Reklama
Reklama

- Dane marca są podstawą do optymizmu na cały rok — stwierdził szef VDA, Matthias Wissmman, zalecając jednak czujność z powodu kłopotów gospodarki Rosji.

Francja

Po wzroście w lutym o 4,5 proc. rynek nowych samochodów we Francji osiągnął w marcu poprawę o 9,3 proc. do 196 572 sztuk — podała organizacja producentów CCFA.

PSA Peugeot Citroen zanotował +7,9 proc. (12,3 Peugeot, 5 Citroen), choć marka premium DS poddana pełnej wymianie modeli zmniejszyła sprzedaż o 14,8 proc. Renault zwiększył ją o 13 proc., natomiast zaskoczeniem jest spadek Daci o 9,8 proc., która od dawna była jasnym punktem w grupie.

Wśród zagranicznych rywali większość poprawiła się — SEAT o 15,4 proc., Ford o 18,7, Toyota o 17,9, Mercedes o 39,3 proc., grupa VW o 1,7 proc. Jedynie GM zanotował spadek o 17,5 proc. z powodu Chevroleta (-97,5), który zostanie wycofany z Europy z końcem 2015 r.

Włochy

Czwarty rynek w Europie poprawił się w marcu o 15,06 proc. do 161 3030 sztuk wobec 140 189 rok temu wypadając jeszcze lepiej niż w lutym (+13) i styczniu (+11) — ogłosił resort transportu.

FCA, lider na tym rynku zwiększył udział do 28,49 proc. z 28,06 w lutym, bo pięć najbardziej popularnych modeli pochodziło z jego fabryk: Panda, 500, 500L, Ypsilon i Punto. Grupa uzyskała wynik lepszy od całego rynku, bo sprzedała 46 tys. sztuk (+17,1 proc.); był to najlepszy wynik od 34 miesięcy.

Reklama
Reklama

Hiszpania

Rządowy program dopłat za złomowanie starych pojazdów zapewnił Hiszpanii w marcu skok sprzedaży nowych o 40,5 proc. do 112 299 sztuk — podała organizacja producentów ANFAC. Był to 19. kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży i pierwszy od ponad 4,5 lat, gdy przekroczono poziom 100 tys. sztuk.

W I kwartale rynek zwiększył się o 32,3 proc. do 267 137 sztuk.

Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama