Do końca 2016 roku zostanie zbudowana nowa przeprawa przez Nysę Łużycką, łącząca Polskę z Niemcami. Nowy most Bielawa Dolna – Horka na dolnośląskim odcinku linii E 30 zapewni dwa razy szybszy przejazd większej liczbie pociągów i możliwość transportu cięższych ładunków.

Budowa nowego mostu mającego zastąpić starą przeprawę ruszyła po uzyskaniu polskich i niemieckich dokumentów m.in. związanych z ochroną środowiska. Od lutego trwa rozbiórka wyeksploatowanych konstrukcji. Poprzedziło ją usunięcie toru i przygotowanie przeprawy technologicznej. Stalowe elementy mostu po zdjęciu są cięte i wywożone z terenu budowy. Demontaż zakończy się w maju. Następnie wykonawca rozpocznie likwidację starych podpór oraz pracę przy żelbetowych przyczółkach. Kolejnym etapem będzie mocowanie pali, niezbędnych przy budowie fundamentów nowego mostu.

Nowy most będzie miał 160 metrów i będzie o 23 metry dłuższy od poprzednika. Pociągi będą jechać po dwóch torach z prędkością 120 kilometrów na godzinę, dwa razy szybciej niż dotychczas. Linia będzie zelektryfikowana.

PLK realizują w całym kraju gigantyczny program inwestycyjny. Do roku 2023 spółka przeznaczy na inwestycje przeszło 50 mld zł. W tym roku spółka uruchomi projekty inwestycyjne warte 11 mld zł. Pierwsza umowa o wartości blisko 300 mln zł na modernizację sterowania ruchem na części magistrali Poznań – Wrocław została podpisana w kwietniu. Kolejne przetargi obejmą ostatnią części trasy Wrocław - Poznań (inwestycja o wartości 1,5 mld zł), trasy Sochaczew - Swarzędz (2 mld zł), a także projekty aglomeracyjne w Warszawie (0,7 mld zł). Procedura wyłonienia wykonawców rozpocznie się również dla odcinków Warszawa - Radom (wartość inwestycji to 1 mld zł), Kraków - Katowice (2 mld zł), Warszawa - Białystok (0,5 mld zł) i trasę  z Warszawy do Lublina (3 mld zł). Modernizacja będzie oznaczała m.in. podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 kilometrów na godzinę, a w rezultacie skrócenie czas podróży.