Reklama

Śmigłowiec karakal przyspieszy inwestycje Airbusa w Polsce

W najbliższą środę armia potwierdzi, że śmigłowiec karakal Airbus Helicopters, oferowany w wartym 13 mld zł wojskowym przetargu, pomyślnie przeszedł poligonowe testy.

Aktualizacja: 26.05.2015 15:05 Publikacja: 26.05.2015 14:08

H225M Caracal

H225M Caracal

Foto: materiały prasowe

To ostatni etap postępowania, który otwiera europejskiemu koncernowi drogę do zamówienia na dostawy 50 wielozadaniowych maszyn.

- W MON dobrze zdajemy sobie sprawę że przy okazji tego zakupu gra idzie nie tylko o kilkadziesiąt dobrych wojskowych helikopterów, których bardzo potrzebujemy, ale stawką jest przyciągnięcie do Polski lotniczego giganta, który produkuje nie tylko śmigłowce – tłumaczy Czesław Mroczek wiceminister obrony narodowej ds. modernizacji sił zbrojnych.

- Jestem przekonany, że zaangażowanie Grupy Airbus w polskim przemyśle, nie zatrzyma się na śmigłowcach, mówimy naszym partnerom, że liczymy na znacznie więcej - mówi wiceminister.

W centrali Airbus Helicopters w Marignane pod Marsylią prezes europejskiego potentata śmigłowcowego Guillaume Faury, już po skierowaniu H225M caracal do prób w Polsce, potwierdza: decyzja o zamówieniu francuskich helikopterów wojskowych pomoże zbudować w branży lotniczej nad Wisłą „polskie środowisko Airbusa".

Samolotowe Okęcie

Sebastian Magadzio przedstawiciel grupy Airbus w Polsce przypomina, że lotniczy gigant już ma w naszym kraju przemysłowe przyczółki: to zatrudniające prawie 800 specjalistów zakłady PZL Okęcie, gdzie produkowane są nowoczesne treningowe samoloty Orlik , wytwarzane części do kilku typów cywilnych airbusów i ważne elementy struktur oraz kompletne okablowanie do średnich transportowców Casa C 295, produktu Airbus Military Defence &Space. W Warszawie już działa też centrum obsługi floty tych samolotów, intensywnie eksploatowanych m.in. przez polskie Siły Powietrzne.

Reklama
Reklama

Razem z należącym do Airbusa zakładem usług agrolotniczych w Mielcu i Heli-invest, warszawską spółką, która serwisuje śmigłowce AH, w krajowym biznesie lotniczego koncernu, pracuje więc ponad 900 osób.

Teraz śmigłowcowy kontrakt dla armii, ma być katalizatorem prawdziwej, inwestycyjnej ofensywy.

Nowe miejsca pracy w skrzydlatym przemyśle

Prezes Guillaume Faury zapowiada, że tylko Airbus Helicopters stworzy w Polsce ok. 1250 miejsc pracy bezpośrednio przy montażu i obsłudze helikopterów H225M caracal, a dodatkowo 2000 pracowników zatrudnią u nas poddostawcy koncernu. Ich zobowiązania określi szczegółowo umowa offsetowa, której podpisanie Ministerstwo Gospodarki zapowiada jeszcze w tym roku.

Już wiadomo, że specjalnie powołana firma (joint venture Airbus Helicopters z Polską Grupą Zbrojeniową) wybuduje green field w Łodzi zakład kompletnego montażu śmigłowca. Spółka ma zatrudnić kilkuset fachowców i będzie działać także po zrealizowaniu zamówienia na 50 „polskich" maszyn, jeśli po wykonaniu kontraktu pojawią się zamówienia eksportowe na karakale. Położone w sąsiedztwie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1, po przekazaniu załodze technologii i wiedzy, będą odpowiedzialne za serwis, naprawy i obsługę nowych helikopterów. Równocześnie w filii WZL nr 1 w Dęblinie uruchomiony zostanie montaż i testy silników Makila 2 Turbomeki ( ok. 50 miejsc pracy ).

Offsetowe zobowiązania dla poddostawców

Umowa offsetowa wprowadzi zobowiązania do współpracy przemysłowej dla zagranicznych poddostawców Airbus Helicopters. To co najmniej 30 znaczniejszych firm dostarczających wyspecjalizowane komponenty i systemy do tego typu helikoptera. One także podzielą się technologiami i profitami z polskimi partnerami. I tak Thales Underwater ma rozwijać systemy sonarowe z firmą Sonel i ekipą badaczy Politechniki Gdańskiej. Systemy ładunków podwieszanych będą budować razem Lisi Aerospace i bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2. Do lotniczej spółki z Bydgoszczy trafią też zamówienia związane z obsługą i remontami autopilota (partner- Sagem) i urządzeń nawigacyjnych (kanadyjskiej firmy CMC). Z polskimi odpowiednikami będzie współdziałać także Rockwell Collins, producent radiostacji do karakali. Izrelski Elbit Systems z Awioniką Łódź zajmą się ekranowymi wyświetlaczami a Zodiac Aerospace dostawca systemu pływaków dla morskiej wersji śmigłowca i Telephonics - producent radarów pogodowych także znaleźli krajowych parterów w Łodzi.

W Radomiu powstanie zakład (250 osób), który ma produkować elementy napędów śmigłowców dla całej grupy – części zaprojektują naukowcy z radomskiej uczelni techniczno – humanistycznej. Cześć innowacyjnej produkcji ( nie uwzględnianej w offsecie ) będzie też w Łodzi, gdzie już działa biuro konstruktorskie AH ( zatrudnia 20 inżynierów – docelowo będzie ich 100). To ono m in. będzie projektować wyroby dla części przemysłowej tworzonego klastra czyli radomsko-łódzkiej Wyżyny Lotniczej firmowanej przez Grupę Airbus.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama