Wydatki na szkolne wyprawki będą rekordowe

W najbliższych dniach spodziewany jest szczyt zakupów produktów szkolnych. Sprzedawcy nieoficjalnie mówią, że już jest ogromne zainteresowanie kupujących, i idą na rekord.

Aktualizacja: 30.08.2019 06:00 Publikacja: 29.08.2019 21:00

Wydatki na szkolne wyprawki będą rekordowe

Foto: shutterstock

Sezon zakupów szkolnych to jeden z pewniaków, jeśli chodzi o tłumy w sklepach. W badaniu firmy Deloitte większość badanych deklarowała, że zacznie robić je w lipcu lub w pierwszej połowie sierpnia, a tylko co czwarty zostawiał je na drugą połowę tego miesiąca. Zakończenie zakupów dla 73 proc. przypada jednak właśnie na obecny okres oraz wrzesień, co potwierdza, że gorący okres w handlu będzie trwał jeszcze kilka tygodni.

– Są pewniaki, jak zeszyty czy plecaki, które można kupić wcześniej. Jednak z wieloma zakupami rodzice czekają do spotkań z nauczycielami, kiedy znana jest lista podręczników i inne typowe dla każdej klasy wymogi – mówi kupiec zajmujący się kategorią szkolną w jednej z sieci. – Teraz z półek znikają wszelkie dodatki, jak plecaki, piórniki oraz sezonowe gadżety. Często dostawa wyprzedaje się w kilka godzin – dodaje.

Bestsellery to motywy z najmodniejszych kreskówek, ale na topie są też motywy jednorożca, leniwca czy lamy, popularne już od kilku sezonów.

Zgodnie z badaniem Deloitte statystyczna rodzina z dzieckiem w wieku szkolnym na ubrania, buty oraz przybory szkolne wyda 1,7 tys. zł. Wydatki nakręca choćby rozszerzony program 500+. Właśnie wypłacane są środki także na pierwsze dziecko, co jeszcze nakręci konsumpcyjny szał. Do tego dochodzi program „Dobry start", czyli dodatkowe 300 zł na dziecko w wieku szkolnym, wypłacane do końca września. Biorąc pod uwagę, że dzieci w szkołach podstawowych większość podręczników dostają za darmo w szkole, budżet na pozostałe kategorie jest coraz większy. Dlatego detaliści zgodnie podkreślają, że tegoroczny sezon zapowiada się wyjątkowo intensywnie. – Oczywiście nie będzie problemu ze sprzedażą produktów tanich, w promocji. Jednak półka premium, co roku rozszerzana, budzi znacznie większe zainteresowanie niż kilka lat temu – przyznaje przedstawiciel kolejnej sieci.

Ogromny ruch dotyczy nie tylko sklepów papierniczych czy księgarń, ale także spożywczych, które w tym okresie wprowadzają dedykowaną ofertę. Także dla sprzedawców elektroniki sezon powrotu do szkoły to jeden z kluczowych okresów w roku, ponieważ w wielu rodzinach jest to moment na kupienie dziecku telefonu czy komputera.

– Czerwcowe rekordy projektu „Płacimy za oceny!" bardzo pozytywnie nas zaskoczyły. Zrealizowaliśmy ponad 50 proc. więcej transakcji z okazaniem świadectwa szkolnego niż w roku 2018. Chcieliśmy pójść tym tropem i zaproponowaliśmy uczniom i studentom promocje cenowe i atrakcyjne formuły łączenia produktów z wysokimi rabatami – mówi Michał Mystkowski, rzecznik prasowy Media Expert. Firma oferuje rabaty czy pakiet Office za 1 zł przy zakupie wybranego laptopa. Akcja trwa aż do 11 października co pokazuje, jak długi jest ten sezon.

– Największego piku sprzedażowego spodziewamy się na przełomie sierpnia/września. W salonach i na empik.com od początku sierpnia dostępna jest pełna oferta na powrót do szkoły i część rodziców już wtedy zaczęła kompletować wyprawkę – mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku. Ogromny ruch to nie tylko domena stacjonarnych sklepów, z roku na rok coraz więcej konsumentów wybiera kupowanie online w poszukiwaniu atrakcyjniejszej i szerszej oferty oraz bez kolejek i tłoku w sklepach.

Z danych platformy Shoper, z której oprogramowania korzysta kilkanaście tysięcy e-sklepów, wynika, że w sierpniu w stosunku do lipca o 24 proc. wzrosła liczba transakcji w sklepach kategorii książki i multimedia. Sklepy odzieżowe zwiększyły liczbę transakcji w sierpniu o 12 proc., o kilka procent wzrosła też sprzedaż handlujących elektroniką.

– Szkolne wydatki trwają przez cały rok. 71 proc. rodziców potwierdza, że w ciągu roku szkolnego muszą dokupić artykuły szkolne, najczęściej zeszyty i przybory do pisania. 59 proc. uzupełnia też szafy swoich dzieci w ciągu roku szkolnego – mówi Patrycja Venulet, dyrektor w dziale strategii Deloitte.

Sezon zakupów szkolnych to jeden z pewniaków, jeśli chodzi o tłumy w sklepach. W badaniu firmy Deloitte większość badanych deklarowała, że zacznie robić je w lipcu lub w pierwszej połowie sierpnia, a tylko co czwarty zostawiał je na drugą połowę tego miesiąca. Zakończenie zakupów dla 73 proc. przypada jednak właśnie na obecny okres oraz wrzesień, co potwierdza, że gorący okres w handlu będzie trwał jeszcze kilka tygodni.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił