Trzej sprzedawcy energii elektrycznej, w tym spółka zależna Tele-Polska Holding i Novum - mogli wprowadzać konsumentów w błąd zapewniając, że tylko aktualizują dotychczasową umowę a podpisanie dokumentów umożliwi obniżenie rachunków – wynika ze skarg, po analizie których Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania sprawdzające, czy trzy firmy działają zgodnie z prawem.
Jak informuje dziś UOKIK, chodzi o: Polska Energetyka Pro (grupa TPH), Novum i Energetyczne Centrum. Firmy te zawierają z konsumentami umowy sprzedaży energii elektrycznej. Dodatkowo Energetyczne Centrum proponuje konsumentom sprzedaż gazu. Wszystkie trzy spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.
Urząd podaje, że wszczął postępowania po analizie skarg konsumentów. Sprawdzi m.in. czy konsumenci byli wprowadzani w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy.
"W opinii UOKiK przeświadczenie konsumenta o tym, że ma do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii, może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową" - podaje urząd antymonopolowy.
Ze skarg wpływających do UOKiK miało wynikać, że przedstawiciele handlowi Polskiej Energetyki Pro, Novum i Energetycznego Centrum informowali konsumentów, że po podpisaniu nowej umowy będą płacili niższe rachunki za energię elektryczną. Tymczasem w ocenie UOKiK rachunki za energię elektryczną mogą być wyższe niż u dotychczasowych dostawców m.in. ze względu na dodatkowe opłaty związane z obowiązkiem opłacania dwóch faktur, oddzielnie za dystrybucję i za sprzedaż energii elektrycznej oraz określenie w umowach zawyżonych wartości planowanego zużycia energii co skutkuje rozliczaniem odbiorcy według niekorzystnej dla niego taryfy.