Większa dywersyfikacja biznesu i wprowadzenie produktów grupy na zagraniczne rynki – to najważniejsze plany Ciechu na 2016 r. Obecnie większą część przychodów i zysków spółka osiąga ze sprzedaży sody. Pracuje jednak nad rozwojem innych linii biznesowych. – W tym celu podejmujemy szereg inicjatyw w segmencie organicznym, m.in. rozwijamy portfolio produktowe zarówno w obszarze istniejących marek, jak i nowych linii produktowych. Wychodzimy także z kolejnymi produktami za granicę, koncentrując się na najbardziej efektywnych kierunkach – zaznacza Maciej Tybura, prezes Ciechu.
W lutym tego roku Ciech wprowadził nową markę Ziemovit, która obejmuje m.in. środki ochrony roślin, nawozy i podłoża. – Mamy ambitne plany, by Ziemovit szybko stał się liderem w swojej kategorii – zapowiada Tybura. Spółka szacuje, że rynek środków ochrony roślin będzie rósł w średniorocznym tempie 5–6 proc. w najbliższych latach. Motorami zwyżek będą rynki Ameryki Łacińskiej i Azji.
Ciech rozbudowuje też inne segmenty. W 2015 r. realizował znaczące inwestycje dotyczące zwiększenia zdolności fabryki sody w Inowrocławiu o dodatkowe 200 tys. ton (do 800 tys. ton rocznie), modernizacji instalacji soli oraz zwiększenia mocy produkcyjnych krzemianu sody w związku ze znaczącym kontraktem z firmą Solvay. – Efektywnie uplasowaliśmy dodatkowe ilości sody kalcynowanej i soli pochodzące z rozbudowanych inwestycji – zapewnia Tybura.
Nakłady na inwestycje w minionym roku sięgnęły w sumie 495 mln zł. W tym roku mają być jeszcze wyższe i wynosić 623 mln zł. – W segmencie sodowym rozwijamy produkty bardziej przetworzone, charakteryzujące się wyższą marżą i dalej pracujemy nad podnoszeniem jakości naszych wyrobów. Dążymy też do zmniejszenia ekspozycji na warunki pogodowe poprzez wzrost udziału soli suchej w przychodach – zapowiada prezes Ciechu.
Dzięki sprzyjającej sytuacji rynkowej (rosnące ceny sody, taniejące surowce), osłabieniu się złotego wobec innych walut, zwiększeniu mocy produkcyjnych oraz znaczącemu obniżeniu kosztów zadłużenia Ciech wyraźnie poprawił swoje wyniki w 2015 r. Zysk netto podwoił się względem roku 2014, osiągając 346 mln zł. DM BOŚ prognozuje dalszą poprawę wyników.