W tym roku konserwatywnie planujemy zbudować 100 tys. mkw. powierzchni magazynowych wobec 60 tys. w ubiegłym roku – zapowiada Radosław T. Krochta, wiceprezes i dyrektor generalny MLP Group. Aktualnie w portfelu spółki jest około 300 tys. mkw. powierzchni wynajętej niemal w pełni oraz ok. 60 tys. mkw. w realizowanych i przygotowywanych projektach.
– Rynek wygląda bardzo dobrze, według prognoz w tym roku w Polsce przybędzie 700–800 tys. mkw., czyli więcej niż w rekordowym ubiegłym roku. W Polsce wskaźnik powierzchni magazynowej przypadającej na jednego mieszkańca to wciąż 1/4 tego, co na Zachodzie. Dlatego oczekujemy, że dobra koniunktura utrzyma się w ciągu najbliższych czterech, pięciu lat – dodaje.
Jak tłumaczy Krochta, popyt na powierzchnie generuje głównie segment handlu internetowego (e-commerce), w tym firmy niemieckie przenoszące zaplecze do tańszej Polski. Inwestycją w magazyny interesują się fundusze, dla których segment galerii handlowych staje się coraz mniej atrakcyjny.
Zapotrzebowanie jest na tyle wysokie, że MLP Group decyduje się uruchamiać część projektów równolegle z rozpoczynaniem poszukiwania najemców (tzw. inwestycje spekulacyjne).
Pod koniec ubiegłego roku firma sprzedała dwa parki (łącznie 140 tys. mkw. powierzchni) w Tychach i Bieruniu, pozyskując blisko 340 mln zł. Część otrzymanej gotówki ma trafić na konta akcjonariuszy. Zarząd rekomenduje, by na dywidendę przeznaczyć po 2,3 zł na papier. Na ten cel ma zostać przeznaczony cały ubiegłoroczny jednostkowy zysk, czyli 6,8 mln zł, jak również część skumulowanych zysków z lat ubiegłych – 34,86 mln zł.