W centrum Bydgoszczy, na terenie fabryki Pesa wzniesie trzykondygnacyjny budynek, w którym na parterze będą laboratoria, na piętrach biura. Centrum pomieści sześć zespołów badawczych: sterowania i uruchamiania pojazdów, systemów informacyjnych, wzornictwa przemysłowego, napędów elektrycznych, technologii spajania, układów pneumatyki i klimatyzacji. Centrum zajmie się napędami elektrycznymi, w tym tworzeniem nowych pociągów metra, elektrycznych zespołów trakcyjnych i tramwajów.
Pesa, której ubiegłoroczne przychody wyniosły 3,5 mld zł, zatrudnia trzystu konstruktorów, technologów i projektantów, z których część pracuje w barakach – rozwój działów badawczych był tak szybki, że nie nadążały za nim inwestycje w biura. Projekt budowy i wyposażenia Centrum Badawczo-Rozwojowego ma być dofinansowany z funduszy unijnych. Jego koszt szacowany jest na 6,3 mln zł.
W 2014 r. Pesa z Uniwersytetem Techniczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy otworzyła laboratorium badawcze, które zajmuje się badaniami struktur wielkogabarytowych, czyli nadwozi pojazdów oraz wózków jezdnych. Projekt powstał dzięki wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, choć sama Pesa wydaje 30 mln zł rocznie na badania.
Firma jest pierwszym polskim producentem, który samodzielnie stworzył pociąg dużej szybkości. Chodzi o elektryczny zespół trakcyjny Dart, używany przez Inter City. Pesa w marcu dostała 24 mln zł wsparcia z NCBiR na przygotowanie energooszczędnego metra. Całkowita wartość projektu sięga 60 mln zł.
Nie tylko Pesa prowadzi podobne projekty. NCBiR wesprze 15 mln zł nowosądecki Newag, który stworzy pierwszą na świecie rodzinę autonomicznych, rekonfigurowalnych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do ruchu pasażerskiego. Newag otworzył w ub.r. Biuro Konstrukcyjne w Krakowie. – Utworzenie biura sprawiło, że Newag może w pełni samodzielnie konstruować nowe pojazdy – podkreślił prezes Zbigniew Konieczek. W krakowskim biurze pracuje 35 osób: konstruktorów i projektantów.