Najczęściej w państwach należących do Unii Europejskiej. Dlatego prawie jedna trzecia z nich decyduje się na zakup domeny .eu – wynika z badania, które na zlecenie home.pl wykonał Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.
– Jeśli polska firma chce założyć swoją stronę www, najczęściej wybiera domenę .pl, zaraz potem .eu – mówi Marta Goc, kierownik produktu domeny w home.pl. Jak podkreśla, powód jest prosty: rodzimi przedsiębiorcy chcą prowadzić swoje interesy z państwami będącymi członkami Unii. – Zdają sobie sprawę, że strona internetowa w domenie .eu ułatwi im osiągnięcie tego celu – zaznacza.
Ile polskich średnich, małych i mikrofirm deklaruje, że sprzedaje swoje produkty i usługi poza granicami naszego kraju lub stamtąd je importuje? Z badania wynika, że aż 42 proc. średnich, 40 proc. małych i 12 proc. mikroprzedsiębiorstw. Zazwyczaj współpracują z podmiotami zarejestrowanymi na terenie UE – najczęściej z niemieckimi (60 proc.), czeskimi i litewskimi (25 proc.), francuskimi (23 proc.), słowackimi (19 proc.), belgijskimi (17 proc.) i holenderskimi (15 proc.).
Prawie 30 proc. ankietowanych firm postanowiło zarejestrować firmową stronę internetową w domenie .eu. Współpraca z podmiotami zagranicznymi sprawia, że strony www. polskich firm są coraz częściej wielojęzyczne. 73 proc. badanych przedsiębiorstw deklaruje, że prowadzi je także w języku angielskim, 39 proc. – w niemieckim, 13 proc. – we francuskim, 4 proc. – we włoskim, 2 proc. – w hiszpańskim i litewskim. Nasze mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa coraz częściej obsługują swoich klientów w języku innym niż polski. Najczęściej jest to angielski (58 proc.), niemiecki (29 proc.), francuski, włoski, hiszpański i czeski (po 4 proc.). Według danych EURid (Główny Rejestr domen .eu), w całej Europie zarejestrowano już około 4 mln domen .eu. – Zostały wprowadzone 10 lat temu i cały czas cieszą się dużym zainteresowaniem. Także w Polsce. Świadczy to o tym, że nasi przedsiębiorcy coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność na rynku unijnym – tłumaczy Goc.