Eksperci spodziewają się, że kanał e-commerce powinien osiągnąć na koniec 2016 r. rekordową wartość 36 mld zł. – To oznacza 15-proc. wzrost w stosunku do roku 2015. Biorąc pod uwagę wysoki popyt wewnętrzny i wynikające z niego dobre nastroje właścicieli e-sklepów, zakładamy, że te prognozy są realne – komentuje Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.
E-rynek ten nakręci branżę kurierską. PwC prognozuje, że w latach 2016-2018 przychody firm tego sektora w Polsce będą rosły średnio o 12 proc. rocznie, a wartość rynku osiągnie 6,4 mld zł w 2018 r. To oznacza, że w ciągu trzech lat przybędzie blisko 130 mln paczek.
Trendy na rynku
Omnichanel, czyli tzw. wielokanałowość, to w praktyce połączenie sprzedaży tradycyjnej z elektroniczną. Analitycy przekonują, że – choć jest dużym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i logistycznym – przynosi korzyści zarówno sprzedającym, jak i klientom. – Klienci wielokanałowi wydają statystycznie znacznie więcej na zakupy niż konsumenci, korzystający z tylko jednego kanału. Jesteśmy świadkami także ciekawego trendu, polegającego na wejściu e-sklepów do realnego świata. Część znanych sklepów internetowych przymierza się do otwarcia tradycyjnych placówek funkcjonujących na zasadach show roomu – wyjaśnia Łukasz Zembowicz, dyrektora ds. sprzedaży w DPD Polska.
Temu zjawisku towarzyszy również rosnąca liczba smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Stają się one coraz ważniejszym narzędziem służącym do wyboru i porównywania produktów, a także składania zleceń e-zakupów. – M-commerce nie jest odrębnym kanałem sprzedaży, choć stawia sprzedawcom dodatkowe wymagana techniczne. E-sklepy muszą bowiem dostosowywać swoje strony sprzedażowe do odczytu na mniejszych urządzeniach, gdyż klienci coraz częściej surfują i dokonują zakupów właśnie na smartfonach – zaznacza Łukasz Zembowicz.
Kupujący w sieci już przyzwyczaili się do dostaw dzień po dokonaniu zakupu i formułują coraz to nowe wymagania. W związku z tym e-sklepy prześcigają się w rozwiązaniach, które mają konsumentowi ułatwić zamówienie i odbiór towaru.