Miliardy czekają na młode, innowacyjne firmy

Ministerstwo Rozwoju chce wspierać start-upy nie tyko na początku działalności, ale również w kolejnych etapach rozwoju.

Aktualizacja: 22.11.2016 10:53 Publikacja: 21.11.2016 18:49

Foto: 123RF

Prawie 3 miliardy złotych trafią do firm w ramach programu #StartInPoland, który jest wspólnym projektem Ministerstwa Rozwoju oraz Rady ds. Innowacyjności. Kluczową rolę w realizacji programu ma odegrać Polski Fundusz Rozwoju, który będzie rozdzielał pieniądze między firmami.

Będą to zarówno pieniądze ze środków unijnych, Programu Inteligentny Rozwój oraz ze źródeł prywatnych. Na konferencji inaugurującej projekt padła informacja, iż dzięki temu programowi w siedem lat ma szansę powstać i rozwinąć się 1,5 tys. innowacyjnych firm. Nie tylko polskich, ponieważ program jest również otwarty dla innowatorów z zagranicy.

– To największy program wspierania start-upów w Europie Środkowo-Wschodniej, nowa jakość dla naszych uzdolnionych specjalistów, inżynierów, informatyków czy designerów – mówił podczas ogłaszania projektu wicepremier Mateusz Morawiecki.

W projekt zostaną zaangażowane najmocniej spółki Skarbu Państwa, które mają przygotować diagnozę swoich potrzeb. Między innymi na tej podstawie będą dobierane spółki, do których zostaną skierowane publiczne środki, również pochodzące z tych firm. Obecnie ruszył już pierwszy komponent programu, czyli Scale UP. Pilotaż realizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Posłuży on opracowaniu i przeprowadzeniu programów akceleracyjnych, w ramach których nowe spółki technologiczne będą mogły rozwijać się we współpracy z dużymi przedsiębiorstwami. Budżet tego etapu to 35 mln zł.

– Tworzymy największą w historii regionu platformę inwestycji venture capital. Jej celem będzie rozwijanie innowacyjnych przedsiębiorstw poprzez wsparcie kapitałowe i eksperckie. Chcemy pobudzić kapitał prywatny do zaangażowania w projekty o wyższym ryzyku, ale potencjalnie wysokiej stopie zwrotu – mówi Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. – Zależy nam na finansowaniu nowoczesnych technologii oraz polskich produktów i usług, które mogą odnieść sukces na rynku światowym.

W ramach #StartInPoland realizowanych ma być wiele typów wsparcia dla nowych firm. Będą to zarówno inwestycje typu zalążkowego, na początkowym etapie działalności, jak i te z drugiej czy trzeciej rundy inwestycyjnej. Chodzi też o system wsparcia transferu technologii.

W ramach tej platformy finansowane będą mogły być projekty różnej wielkości i na różnych etapach rozwoju. Widełki są szerokie – od 200 tys. do nawet 60 mln zł na pojedynczy projekt. W grę wchodzą zarówno fundusze typu seed, jak i venture capital o wartości od ok. 20 mln zł nawet do 800 mln zł. Wkład PFR Ventures to maksymalnie połowa wartości inwestycji, a kolejne 50 proc. pochodzić będzie od inwestorów – zarówno instytucjonalnych jak i prywatnych.

Branża na ogłoszenie programu zareagowała z entuzjazmem, ale teraz wszyscy czekają na konkretne projekty.

– Kwota 3 mld zł robi wrażenie, ale jeśli weźmiemy pod uwagę, ile firm ma program objąć, oraz siedmioletni horyzont czasowy, to wówczas nie wygląda to już tak imponująco – mówi szef dużego funduszu.

Udział spółek Skarbu Państwa oznacza też niewielką elastyczność programów oraz prawdopodobnie szybkie próby przejmowania pakietów kontrolnych w najciekawszych projektach. – Nie o to powinno w tym wszystkich chodzić, początkowy entuzjazm może bardzo szybko wyparować i start-upy nie będą się do programu zgłaszały – mówi kolejny inwestor.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!