Reklama

Tyska fabryka FCA wyprodukowała blisko 273,8 tys. aut

Blisko 273,8 tys. samochodów wyprodukowała w ubiegłym roku tyska fabryka spółki Fiat Chrysler Automobiles (FCA). W tym roku firma spodziewa się utrzymania produkcji na zbliżonym poziomie. Ubiegłoroczny 9,5-procentowy spadek to efekt zaprzestania produkcji Forda Ka.

Publikacja: 03.01.2017 19:14

Tyska fabryka FCA wyprodukowała blisko 273,8 tys. aut

Foto: spółka

Ford – na mocy porozumienia obu koncernów - powstawał w Tychach przez blisko osiem lat, do wiosny zeszłego roku. W 2016 r. wytworzono ponad 12,6 tys. aut tego modelu, wobec niespełna 48,9 tys. rok wcześniej. Spadek produkcji w części udało się zrekompensować zwiększoną produkcją wytwarzanych w Tychach modeli FCA.

Głównym modelem tyskiego zakładu pozostaje Fiat 500 – w ubiegłym roku z linii produkcyjnych zjechało ponad 193,7 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym ponad 17,8 tys. spokrewnionego z „pięćsetką" modelu Abarth 500, który zanotował wzrost sprzedaży (prawie o 3 tys. sztuk).

Zauważalnie wzrosła także produkcja Lancii Ypsilon – modelu, który podobnie jak Fiat 500 w 2015 r. został udoskonalony i odświeżony. W zeszłym roku w Tychach powstało ponad 67,4 tys. lancii, trafiających przede wszystkim na rynek włoski – rok wcześniej produkcja wyniosła niespełna 57,8 tys. egzemplarzy. Ubiegłoroczny wzrost produkcji Lancii Ypsilon, która osiągnęła rekordowy poziom, okazał się nawet większy od prognozowanego.

Przedstawiciele FCA Poland liczą, że w tym roku popyt na wytwarzane w Tychach auta będzie porównywalny z ubiegłorocznym, co pozwoli utrzymać roczną produkcję na podobnym poziomie. „Zdecyduje o tym sytuacja rynkowa" – zastrzegła we wtorek rzeczniczka FCA Poland Beata Dziekanowska.

Ubiegłoroczne wyniki produkcyjne pozwalają tyskiemu zakładowi utrzymywać pozycję lidera wśród producentów samochodów w Polsce i jedno z czołowych miejsc w europejskiej części koncernu FCA.

Reklama
Reklama

Według wcześniejszych informacji, w minionych trzech latach tyska fabryka FCA zainwestowała ok. 180 mln euro w przygotowanie nowych wersji trzech wytwarzanych w Tychach modeli – Fiata i Abartha 500 oraz Lancii Ypsilon. Przy utrzymującym się stabilnym popycie na te modele spółka spodziewa się również ustabilizowania wielkości produkcji.

Wśród wprowadzonych w 2016 r. w Tychach nowości pojawił się odnowiony Fiat 500 w wersji sport, a także ekskluzywna wersja Fiata 500 - riva, gdzie artystyczne elementy wyposażenia wnętrza wykonywane są ręcznie, a w kokpicie wykorzystane zostało drewno mahoniowe.

FCA Poland zatrudnia obecnie blisko 3,1 tys. pracowników. Kilkakrotnie więcej pracuje w firmach kooperujących z tyską fabryką. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce. Należy do częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów.

W 2015 r. w Tychach wyprodukowano ponad 302,6 tys. samochodów, a rok wcześniej ponad 313,9 tys. aut. Roczny rekord produkcyjny w tym zakładzie to ponad 600 tys. egzemplarzy.

Tyska fabryka to nie jedyna aktywność FCA w Polsce. Do koncernu należy także m.in. zatrudniające ponad tysiąc osób bielska fabryka FCA Powertrain, gdzie obecnie wytwarzane są silniki wysokoprężne Multijet 1,3 oraz dwucylindrowe silniki benzynowe 0.9 TwinAir – w sumie ponad 400 tys. sztuk rocznie. Jesienią ub.r. koncern poinformował, że w 2018 r. zamierza uruchomić w Bielsku-Białej produkcję dwóch nowych silników benzynowych: trzycylindrowego silnika o pojemności 1 litra oraz czterocylindrowego silnika o pojemności 1,3 litra. Jednostki te należą do rodziny małych silników FCA o nazwie FireFly.

FCA nie podał prognozowanych kosztów przedsięwzięcia - formalnie będzie to kontynuacja prowadzonej już w Bielsku-Białej inwestycji. Gdy ponad sześć lat temu Fiat uruchamiał w Bielsku produkcję silnika TwinAir, koszty przygotowania i wdrożenia jego produkcji szacowano na ok. 350 mln euro. Obecnie silniki z Bielska-Białej są stosowane w samochodach FCA: fiat 500, 500 L, 500 X, fiorino, qubo, strada, panda, punto, doblo, alfa romeo MiTo, lancia ypsilon, a także w oplach corsa i meriva oraz modelu vista, wytwarzanym przez koncern Tata.

Ford – na mocy porozumienia obu koncernów - powstawał w Tychach przez blisko osiem lat, do wiosny zeszłego roku. W 2016 r. wytworzono ponad 12,6 tys. aut tego modelu, wobec niespełna 48,9 tys. rok wcześniej. Spadek produkcji w części udało się zrekompensować zwiększoną produkcją wytwarzanych w Tychach modeli FCA.

Głównym modelem tyskiego zakładu pozostaje Fiat 500 – w ubiegłym roku z linii produkcyjnych zjechało ponad 193,7 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym ponad 17,8 tys. spokrewnionego z „pięćsetką" modelu Abarth 500, który zanotował wzrost sprzedaży (prawie o 3 tys. sztuk).

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama