EBITDA grupy w I kwartale br. wzrosła o blisko 44 proc. osiągając poziom 38,1 mln zł. Na poziomie wyniki netto grupa zanotował stratę netto na poziomie 11,2 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 265,95 mln zł, co oznacza wzrost o 7,6 proc. licząc rok do roku.
- Pozytywna koniunktura gospodarcza w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, zwiększony popyt na usługi hotelarskie, jak również liczne oferty promocyjne i elastyczna strategia cenowa dostosowana do aktualnych warunków na poszczególnych rynkach, przyczyniły się do wzrostu frekwencji oraz średniej ceny za pokój, a w efekcie przychodu na jeden dostępny pokój w hotelach Grupy. W okresie trzech miesięcy 2017 roku przychód przypadający na 1 dostępny pokój w hotelach własnych grupy Orbis wyniósł 126,7 zł, czyli był o 9,5 proc. wyższy w porównaniu do danych 'like-for-like' za I kwartał 2016 rok. W analizowanym okresie klienci hoteli grupy Orbis zapłacili średnio 212,1 zł za pokój, tj. 3 proc. więcej niż w I kwartale ubiegłego roku. Ponadto, w okresie od stycznia do marca 2017 roku odnotowano wzrost poziomu obłożenia hoteli własnych w stosunku do danych za I kwartał 2016 roku o 3,5 pkt proc.. do poziomu 59,7 proc. - wyjaśniono w opublikowanym raporcie.
Na początku 2017 roku Orbis sfinalizował transakcję wykupu 5 dzierżawionych hoteli w Budapeszcie (łącznie 1 150 pokoi). Ten krok umożliwi spółce sprawniejsze zarządzanie hotelami i poprawę wyników. W pierwszym kwartale 2017 roku Orbis poinformował także rynek o kolejnej transakcji wykupu dzierżawionego hotelu Sofitel Budapest Chain Bridge (357 pokoi), która zostanie zrealizowana w drugim kwartale br.. W dalszej kolejności rozważana jest możliwość sprzedaży tego hotelu, który pozostanie w grupie i będzie nadal zarządzany przez Orbis. Kontynuując restrukturyzację portfolio Spółki w pierwszym kwartale br. Orbis zawarł umowy sprzedaży i franczyzy zwrotnej 2 hoteli w Polsce: Mercure Karpacz i Mercure Jelenia Góra. Celem tych transakcji jest skupienie obiektów należących do Orbisu w stolicach i głównych ośrodkach biznesowych państw regionu.
Spółka rozwija sieć hoteli - w pierwszym kwartale 2017 r. podpisano dwie umowy franczyzy na nowe obiekty: ibis Styles Warsaw City (220 pokoi) i MGallery by Sofitel Tarcin Forest Resort (64 pokoje), wchodząc tym samym na nowy rynek w Bośni i Hercegowinie. Niezależnie od rozwoju sieci, zgodnie ze strategią asset light, Orbis planuje inwestycje w cztery nowe własne obiekty: ibis Vilnius Center (164 pokoje), ibis Styles Warsaw (178 pokoi), ibis Styles Szczecin (148 pokoi) i ibis budget Gdańsk Posejdon (76 pokoi). Hotele te dołączą do Grupy w nadchodzących latach.
W trakcie czwartkowej sesji za akcje Orbisu płacono na giełdzie około 86 zł, co oznacza spadek o 0,5 proc. względem ceny odniesienia z poprzedniej sesji.