Takie zadania stawiane są przed Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH), której działalność będzie regulować ustawa podpisana we wtorek przez prezydenta Andrzeja Dudę. Celem ustawy ma być skupienie działań proeksportowych i proinwestycyjnych w jednej instytucji.
PAIH, która zastąpiła Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, będzie mieć czterokrotnie więcej pieniędzy (w kolejnych latach budżet jeszcze wzrośnie) i znacznie większy zakres kompetencji. Podlegające jej zagraniczne biura handlowe w ciągu trzech lat całkowicie zastąpią nieefektywny system wydziałów promocji handlu i inwestycji (WPHI). Do nowych biur mają trafić osoby znające języki obce, z międzynarodowym doświadczeniem, bez konotacji politycznych.
Agencja już wcześniej deklarowała, że szuka dynamicznych absolwentów polskich uczelni, mających wysoką tolerancję na ryzyko i potrafiących budować relacje z biznesem i administracją. Pracownicy biur będą systematycznie rozliczani z efektów pracy.
Nowo powstające placówki wspierają przedsiębiorców głównie na rynkach, gdzie bariery rozpoczęcia działalności są najwyższe, zwłaszcza w Azji, Afryce, Ameryce Płd. Do końca roku agencja ma mieć 20 takich biur za granicą, a docelowo 69.