Reklama

Francuscy republikanie rozżaleni na fuzje

Wkrótce powstanie parlamentarna komisja śledcza do zbadania niedawnych fuzji z udziałem As Alstoma, Alcatela i STX -- ogłosił przewodniczący klubu Republikanów, Christian Jacob

Publikacja: 18.10.2017 10:51

Francuscy republikanie rozżaleni na fuzje

Foto: Bloomberg

Na cotygodniowej konferencji przewodniczących poszczególnych klubów w Zgromadzeniu Narodowym oświadczył, że wykorzysta swe uprawnienia do powołania takiej komisji. Jej 30 deputowanych otrzyma zadanie zbadania „‚decyzji państwa w dziedzinie polityki przemysłowej odnośnie do niedawno dokonanych fuzji w przypadku Alstoma, Alcatela i STX oraz środków mogących chronić naszych czempionów przemysłowych w zglobalizowanym kontekście handlowym" — cytuje Reuter jego oświadczenie

Front Narodowy i ugrupowanie komunistów już wcześniej zażądały powołania komisji śledczej w sprawie fuzji działów kolejowych Alstoma i Siemensa, którąś opozycja i związki zawodowe uważają za groźną dla zatrudnienia we Francji.

Zatrudnienie jest również powodem debaty o przejęciu Alcatela-Lucenta przez fińską Nokię, która potwierdziła swe zobowiązania nie rezygnując z planu zlikwidowania niemal 600 miejsc pracy ogłoszonego na początku października.

Przejęcie kontroli przez włoską grupę stoczniową Fincantieri nad grupą STX France zgodnie z porozumieniem rządom Francji i Włoch o równych udziałach obu krajów zakończyło okres kilku miesięcy napięcia między nimi, ale nie rozwiało całkowicie obaw przed sprzedażą tej strategicznej firmy cudzoziemcom.

Filozofia Kalego

Reklama
Reklama

Francuskie partie polityczne po utracie władzy i przejściu do opozycji zmieniają punkt widzenia. Zapominają, że gdy rządziły, to zgadzały się na fuzje ich firm z partnerami zagranicznymi — np. w 2006 r. na fuzję Alcatela z Lucent Technologies w światowego lidera w dziedzinie sprzętu sieciowego łączności przewodowej. Fuzja okazała się niewypałem, bo nowa grupa przegapiła pojawienie się łączności bezprzewodowej, za późno weszła w segment usług, była źle zarządzana przez kolejnych szefów.

Będąc w opozycji protestują przeciwko oddawaniu w obce ręce najlepszych firm, wizytówek francuskiej doskonałości technologicznej. Ostatnio podniosło się larum z powodu fuzji Alstoma z Siemensem: jak można oddać w obce ręce producenta kultowych pociągów TGV?. Zapomniano tylko, że takie pociągi produkują też Niemcy, Hiszpanie, Japończycy i Chińczycy; ci ostatni stali się liderem na świecie. A Alstom miał poważne problemy, bo zabrakło mu klientów. Rząd socjalistów zmusił kolej SNCF do zamówienia składów TGV, które mają kursować wolno na lokalnych trasach, by zakład w Belfort nie został zamknięty.

Ekipy będące u władzy i w opozycji uważają za całkiem normalne przejmowanie firm zagranicznych przez firmy francuskie — np. kupno przez Vivendi 24,9 proc. w Telecom Italia czy włoskiej Luxottica przez Essilor.

Biznes
Elon Musk jest jeszcze bogatszy. Jako pierwszy przekroczył rekordową granicę
Biznes
NATO dwóch prędkości, pożyczka dla Ukrainy i chińskie surowce dla Europy
Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama