W ciągu ostatnich pięciu lat wśród polskich firm wzrosło znaczenie koncepcji CSR i zrównoważonego rozwoju – twierdzi ponad dziewięciu na dziesięciu menedżerów CSR, którzy jesienią zeszłego roku wzięli udział w badaniu Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), największej w Polsce organizacji pozarządowej zajmującej się zrównoważonym rozwojem. Przy czym większość, bo prawie dwie trzecie badanych, mówi o zdecydowanym wzroście znaczenia CSR w polskich firmach, gdzie coraz częściej widać integrację zasad szeroko rozumianej społecznej odpowiedzialności z działalnością biznesową.
Zdaniem ekspertów FOB to ważny sygnał, świadczący o zmianie podejścia do CSR, który przestaje być traktowany jako poboczna, dobrowolna aktywność, a przechodzi w kierunku działań związanych bezpośrednio z biznesowymi aspektami funkcjonowania przedsiębiorstwa. Taką integrację zauważa już prawie ośmiu na dziesięciu ankietowanych menedżerów CSR.
Wpłynęły na to zarówno regulacje (na czele z unijną dyrektywą z 2014 r., nakładającą na duże spółki giełdowe obowiązek rozszerzonego raportowania kwestii niefinansowych), jak i trendy w publicznej debacie.
Strategiczne podejście
– Do głównego nurtu opinii publicznej przebiły się wreszcie kluczowe dla przyszłości świata tematy, takie jak nadmierne zanieczyszczenie plastikiem czy zmiany klimatu. Skutkuje to bardzo szybkimi zmianami w prawodawstwie, przede wszystkim unijnym, nakładającym na firmy dodatkowe obowiązki dotyczące na przykład produkcji czy sprawozdawczości niefinansowej – zwraca uwagę Tadeusz Joniewicz, menedżer projektów w Forum Odpowiedzialnego Biznesu.