Alicja Kornasiewicz nigdy nie zarządzała bankiem uniwersalnym, ale od lat zasiada w radach nadzorczych największych z tych instytucji. Prawdopodobnie zarząd pod nowym kierownictwem będzie tworzył nową strategię. Zapowiedział to wczoraj prof. Jerzy Woźnicki. – Stworzona przed ponad rokiem – jak twierdzi sam bank – jest zawieszona ze względu na kryzys. Nie wiadomo, czy bank będzie chciał wrócić do planów z 2008 r. – zastanawia się Andrzej Powierża, analityk Domu Maklerskiego Banku Handlowego. Jego zdaniem będzie to jedno z zadań Alicji Kornasiewicz.
– Inwestorzy chcieliby też, aby Pekao SA znalazł nowy punkt równowagi między wzrostem a dochodowością. Jeśli bank będzie bronił jedynie poziomu marż, to może zostać w tyle za innymi, którzy będą aktywnie pozyskiwać klientów – dodaje Andrzej Powierża. – Dotychczas Pekao był mistrzem, jeśli chodzi o obronę zyskowności swojej bazy klientów. Ale PKO BP, ING Bank Śląski wykorzystały zeszły rok lepiej niż Pekao SA. Nie tylko zwiększyły marże kredytowe, ale także wolumeny.
Według analityków priorytetem dla Pekao SA jest rentowność. Jeśli jest ona zadowalająca, to bank nic nie zmienia w sposobie działania. Analitycy uważają, że nowemu prezesowi bardzo trudno będzie zmienić ten sposób działania Pekao SA. Nie tylko ze względu na Włochów z UniCreditu (główny inwestor banku), ale także ze względu na wielkość banku. Pod względem aktywów jest drugi na rynku, pod względem funduszy własnych – pierwszy.
– Wyzwaniem dla nowego prezesa będzie zwiększenie udziału w bankowym rynku przy jednoczesnej dobrej ocenie ryzyka – mówi Marcin Materna, analityk Millennium Domu Maklerskiego. – PKO BP będzie się „rozpychać”, Pekao SA powinno iść tą samą drogą.
[srodtytul]Większa konkurencja[/srodtytul]
Analitycy podkreślają, że bank powinien wprowadzać więcej nowoczesnych produktów, a nie być tylko naśladowcą, i to nie zawsze sprawnym. – Konkurencja na rynku rośnie. Ważne jest, żeby Pekao SA obronił swoją pozycję, żeby wychodził z nowymi produktami – uważa Hanna Kędziora, analityk Biura Maklerskiego PKO BP. – Rebranding też będzie wyzwaniem dla nowego prezesa, zwłaszcza przy takiej skali działalności.