fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport

Więcej pociągów na wschodzie Polski

Fotorzepa/Marian Zubrzycki
Zwiększenie liczby przewozów towarowych przy wschodniej granicy Polski planują Polskie Linie Kolejowe (PLK).

Należąca do PKP spółka zarządzająca infrastrukturą kolejową podpisały w tej sprawie dwie umowy dotyczące przygotowania dokumentacji na modernizację torów. Chodzi o szerokotorowe linie o długości przeszło 50 kilometrów. Będą to kolejne współfinansowane przez Unię Europejską umowy, dzięki którym usprawniony zostanie ruch kolejowy w województwie podlaskim. PLK przygotowują studia wykonalności potrzebne do rewitalizacji dwóch tras biegnących od granicy z Białorusią do terminali przeładunkowych. Inwestycja obejmie trasę od granicy w kierunku Siemianówki do Chryzanowa (o długości 27 km) i odcinek z Kuźnicy Białostockiej do Gieniuszy przez Sokółkę (26 km).

Zaplanowane prace rewitalizacyjne poprawią stan torów i pozwolą na pełny załadunek szerokotorowych wagonów przekraczających wschodnią granicę. W każdym wagonie ładunek będzie mógł być cięższy nawet o 10 ton niż obecnie. Rewitalizacja pozwoli również trzykrotnie podwyższyć prędkość pociągów jadących po szerokich torach. Po modernizacji na obydwu trasach pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 60 km/h. Obecnie składy jadące z Białorusi do Sokółki miejscami zwalniają nawet do 20 km/h.

Umowy na opracowanie studiów wykonalności warte są łącznie ponad 1,5 miliona złotych. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2016 roku. Realizacja projektów zaplanowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego w perspektywie finansowania UE na lata 2014 – 2020.

PLK opracowują również dokumentację potrzebną do rewitalizacji nieczynnej 70-km trasy Łapy – Łomża. Zarządca sieci kolejowej chce odnowić linię wykorzystując regionalne fundusze UE na lata 2014 – 2020. Według planów wymienione zostaną m.in. tory, rozjazdy, wiadukty i mosty. Pociągi będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h. Trasa będzie dostępna dla połączeń pasażerskich i towarowych. Prace studialne za 848 tys. złotych, prowadzone przez PLK, zakończą się w pierwszej połowie 2016 roku.

W nowej unijnej perspektywie PLK zainwestuje na Podlasiu blisko 6 mld zł. W planach jest modernizacja kilkunastu odcinków szerokotorowych. Pozwoli to wjeżdżać do Polski większej liczbie pociągów o długości ponad 600 metrów, a w rezultacie zwiększy liczbę przeładunków po polskiej stronie granicy.

Najważniejszą inwestycją kolejową regionu jest natomiast modernizacja międzynarodowej trasy Rail Baltica pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. Polski odcinek jest częścią transeuropejskiego korytarza transportowego, łączącego Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn oraz Helsinki. Już rozpoczęły się prace na mazowieckiej części trasy, a w przyszłym roku na odcinku Warszawa Rembertów–Tłuszcz-Sadowne prędkość pociągów osobowych zwiększy się ze 120 do 160 km/h. Oznacza to skrócenie czasu przejazdu o blisko pół godziny. By przyspieszyć inwestycję PLK zdecydowało się całkowicie wyłączyć z ruchu pociągów odcinek Tłuszcz-Sadowne i zorganizować komunikacje zastępczą.

Koniec remontu całego połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą a Białymstokiem, nastąpi jednak za ok. pięć lat. Linia Sadowne-Białystok będzie remontowana dopiero z pieniędzy nowej perspektywy. W sumie remont poprawi przepustowość trasy i jakość połączeń w ruchu międzynarodowym.

-kolej,Podlasie,tory,modernizacja

-Więcej pociągów na Wschodzie Polski

-PLK modernizują linie kolejowe na Podlasiu

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA