Reklama

Jak klienci kupują w internecie i czego oczekują

Atrakcyjna cena produktu, szybka dostawa i łatwość zakupu – te czynniki są decydujące podczas podejmowania decyzji.

Publikacja: 16.01.2025 22:32

Robienie zakupów w e-sklepach deklaruje już ponad trzy czwarte Polaków. To z jednej strony wskazuje na dojrzałość rynku, a z drugiej na jego potencjał do dalszego rozwoju. Coraz częściej kupujemy za pomocą urządzeń mobilnych (szczególnie młodzież i osoby w średnim wieku), a wśród opcji dostawy preferujemy automaty paczkowe.

Co najbardziej wpływa na postrzeganie zakupów w internecie jako bardziej atrakcyjnych niż tradycyjnych? Opracowanie przygotowane wspólnie przez Minds & Roses oraz Allegro pokazuje, że są to m.in. możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników, lepsze opisy produktów, możliwość porównania produktów, większa liczba metod płatności, dostępność dla niepełnosprawnych oraz szerszy asortyment i niższe ceny – nawet po uwzględnieniu kosztów dostawy.

Z badań wynika, że 44 proc. badanych podejmuje decyzję o zakupie w mniej niż 24 godziny. Ponad połowa deklaruje, że chce jak najszybciej przejść od poszukiwania do zakupu. Ciekawie wygląda kwestia reklam. Niemal połowa Polaków twierdzi, że dzięki reklamie trafiła na produkt w atrakcyjnej cenie. Ale jednocześnie połowa uważa, że reklam jest generalnie za dużo.

Damian Siusta, menedżer ds. rozwoju biznesu w Postis w Polsce, podkreśla, że dynamiczny rozwój platform i technologii pozwala na coraz lepsze obsłużenie klientów sklepów internetowych, ale jest to jednocześnie konieczność dla tych sprzedawców, którzy nie chcą wypaść z gry o klienta.

– Dbałość o user experience pozwala sprzedawcom osiągać lepsze współczynniki konwersji i wygrywać nie tylko najniższą ceną produktu. Dedykowane systemy wspierające logistykę (w e-commerce logistyka odgrywa ogromną rolę, ale również tworzy spory koszt operacyjny) mają ogromny wpływ na budowanie zadowolenia klienta – podkreśla przedstawiciel Postis. W ostatnim badaniu tej firmy aż 83 proc. sprzedawców i specjalistów logistyki potwierdziło bardzo istotny wpływ ostatniej mili na satysfakcję kupujących.

Reklama
Reklama

Analogicznie z płatnościami online, które są nieodzownym elementem zakupów przez internet. Prostota, brak konieczności przechodzenia przez skomplikowane formularze i szybka finalizacja transakcji mogą zdecydować o lojalności konsumentów wobec danego sklepu.

Analizy wskazują, że choć Google pozostaje najważniejszym źródłem zarówno sprzedaży, jak i nowych użytkowników dla biznesów e-commerce, to liczba transakcji dla tego źródła jest w trendzie spadkowym.

– Nie oznacza to jednak odpływu użytkowników z internetu. Wręcz przeciwnie. Wszystkie prognozy rynkowe jednoznacznie wskazują na wzrost sprzedaży online w nadchodzących latach. Zmienią się jednak ścieżki zakupowe – mówi Anna Chwiłkowska, menedżer produktu w Insightland. Dodaje, że rozwiązania oparte na Search AI oraz rozwój mediów społecznościowych (TikTok, Reddit) sprawiają, że decyzje zakupowe stają się bardziej wielokanałowe i skomplikowane. W tej sytuacji marki muszą odpowiedzieć sobie na dwa kluczowe pytania: w które kanały sprzedaży warto inwestować oraz jak ocenić ich skuteczność.

– Czy warto stawiać na dziesięć kanałów, jeśli tylko siedem z nich tworzy realną wartość biznesową? Kluczowe jest zrozumienie, które kanały faktycznie wpływają na sprzedaż, a które jedynie generują ruch – podkreśla Chwiłkowska. Dodaje, że w obecnych realiach biznesowych, tylko opierając się na danych, można podejmować świadome biznesowe decyzje i eliminować nieprecyzyjne odpowiedzi w stylu „to zależy”.

W ostatnich latach w Polsce widać również rosnący trend ekologiczny w e-commerce. Już 41 proc. badanych przywiązuje wagę do wpływu form dostawy na środowisko – wynika z raportu Gemiusa, PBI oraz IAB.

Innowacje w obszarze równoważonego rozwoju, płatności i logistyki będą kluczowymi czynnikami kształtującymi przyszłość e-handlu w Polsce w najbliższych latach.

Robienie zakupów w e-sklepach deklaruje już ponad trzy czwarte Polaków. To z jednej strony wskazuje na dojrzałość rynku, a z drugiej na jego potencjał do dalszego rozwoju. Coraz częściej kupujemy za pomocą urządzeń mobilnych (szczególnie młodzież i osoby w średnim wieku), a wśród opcji dostawy preferujemy automaty paczkowe.

Co najbardziej wpływa na postrzeganie zakupów w internecie jako bardziej atrakcyjnych niż tradycyjnych? Opracowanie przygotowane wspólnie przez Minds & Roses oraz Allegro pokazuje, że są to m.in. możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników, lepsze opisy produktów, możliwość porównania produktów, większa liczba metod płatności, dostępność dla niepełnosprawnych oraz szerszy asortyment i niższe ceny – nawet po uwzględnieniu kosztów dostawy.

Reklama
Analizy Rzeczpospolitej
Analiza danych mocno zyskuje na znaczeniu
Analizy Rzeczpospolitej
Budownictwu potrzeba prewencji
Analizy Rzeczpospolitej
Nowe technologie wspierają mury
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Analizy Rzeczpospolitej
Weryfikacja kontrahenta, czyli ocena szans i zagrożeń w sektorze TSL
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama