Maj był jednocześnie 38. miesiącem z rzędu, w którym sprzedaż nowych pojazdów rosła. W pierwszych pięciu miesiącach 2018 r. zarejestrowano prawie 227 tys. aut, a więc o 10,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie minionego roku. Aut dostawczych do 3,5 tony zarejestrowano w maju 5370, co oznacza wzrost o 13,3 proc., a w ciągu pięciu miesięcy przybyło ich o 26 065 sztuk, czyli 7,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2017 r. W całym 2017 r. zarejestrowano 486 352 pojazdy osobowe, o 16,9 proc. więcej niż w 2016 r. Samochodów dostawczych do 3,5 tony zarejestrowano 60 990 sztuk, co stanowiło wzrost o 2 proc.

Według GUS na koniec 2017 r. działało 1335 firm zajmujących się handlem detalicznym i hurtowym pojazdami samochodowymi oraz ich naprawą, zatrudniających powyżej dziewięciu osób. W ciągu roku ich liczba zmniejszyła się o 54, czyli o niecałe 4 proc. Najwięcej, bo 72, podmiotów, które zniknęły z rejestrów GUS, to te najmniejsze, zatrudniające od 10 do 49 pracowników, o 14 zwiększyła się natomiast liczba firm średnich, liczących od 50 do 249 zatrudnionych, oraz o 4 liczba firm dużych, zatrudniających powyżej 250 osób. Nie zmieniło to w istotny sposób struktury firm, w której nadal dominują podmioty małe, stanowiące 70 proc. ogółu (w 2016 r. ich udział nieznacznie przekraczał 72 proc.), 28 proc. to firmy średnie, a zaledwie 33 podmioty, stanowiące 2,5 proc. ogółu, to firmy o zatrudnieniu powyżej 250 osób. Należy jednak pamiętać, że klasa PKD 4511 „Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek" obejmuje wszystkie firmy, które w klasyfikacji PKD swojej działalności mają wpisaną grupę 45.1, czyli oprócz autoryzowanych dilerów także wszystkie komisy i jednoosobowe firmy sprzedawców aut używanych. Autoryzowanych dilerów jest w Polsce ok. 750. Wśród małych firm 8,5 proc. posiada przeterminowane zobowiązania powyżej 30 dni i 500 zł, natomiast wśród spółek kapitałowych działających w tej branży aż 19 proc. ma przeterminowane długi. Przeważająca liczba firm z branży 4511 (76 proc.) opóźnia płatności swoim partnerom biznesowym, zdecydowanie rzadziej zdarzają się opóźnienia wobec banków. Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w bazie BIK na temat zobowiązań przeterminowanych powyżej 30 dni, na kwotę wyższą niż 500 zł wynika, że dla firm z branży „Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek" (PKD 4511) odsetek firm z opóźnionymi płatnościami na dzień 31 marca 2018 r. wynosił 9,1 proc. i był znacząco wyższy od średniej dla całej gospodarki, która wynosiła 5,7 proc.

Łączna wartość zaległych zobowiązań firm zajmujących się sprzedażą hurtową i detaliczną samochodów osobowych i furgonetek, które zostały zarejestrowane w bazach BIG InfoMonitor i BIK z opóźnieniem powyżej 30 dni na kwotę 500 zł, wyniosła na koniec I kw. 2018 r. 311,43 mln zł. Zdecydowana większość tej kwoty – 255,6 mln zł (82 proc.) – przypada na opóźnione zobowiązania kredytowe.