Reklama

Nowoczesność kontra powrót do korzeni

Za nowinki klienci są w stanie zapłacić o wiele więcej niż za standard.

Publikacja: 19.06.2019 10:00

Producenci żywności, podobnie jak inne branże, muszą odpowiedzieć na cywilizacyjne zmiany, ale i na oczekiwania konsumentów. Wcale niełatwo to zrobić, bo różne grupy wyrażają różnego rodzaju potrzeby co do żywności nowej generacji. Mamy np. boom na technologie – przykładem są choćby hodowane w laboratoriach genetycznie modyfikowane drożdże produkujące składnik odpowiedzialny za „mięsny" smak wegańskich burgerów z soi i ziemniaków.

Takich przykładów jest coraz więcej. I coraz częściej nie chodzi tylko o oszczędności, ale i o czysty postęp umożliwiający wytwarzanie choćby roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych, jak mięso, masło, mleko czy sery. To błyskawicznie rosnący segment rynku, choć być może zawsze będzie niszą. Niemniej na tyle atrakcyjną, że czołowi producenci nabiału czy mięsa na wyścigi inwestują w roślinne alternatywy, które w sumie zagrażają rynkowej pozycji ich flagowej oferty.

W tle toczy się też wojna technologiczna pozwalająca na uzyskiwanie takich samych produktów jak wcześniej, ale taniej, szybciej i zdrowiej – z mniejszą zawartością tłuszczu czy cukru. Chemicy stają na głowie aby ziemniakom nadawać coraz to nowe smaki czy tekstury, to samo dotyczy wypieków. Specjaliści przeszukują niszowe produkty z całego świata, więc co jakiś czas eksplodują mody na nieznane wcześniej produkty typu chia lub acai.

Konsumenci niespecjalnie zwracają uwagę na parametry opakowań, liczy się głównie efekt wizualny, jednak na tym polu również zmiany są ogromne. Pojawiają się materiały wyglądające jak plastik, ale produkowane ze skrobi, cieńsze i bardziej wytrzymałe pojemniki itp. Z tego rodzaju zmianami dopiero przyjdzie się oswajać, prawdziwa rewolucja w opakowaniach wciąż przed nami, a jej głównym celem jest ograniczenie ilości plastikowych odpadów.

Jest też grupa klientów stawiających na naturalność w maksymalnej wersji. Dla nich produkty powinny być minimalnie przetworzone, pakowane wyłącznie w materiały z odzysku lub nawet sprzedawane zupełnie bez opakowań. Dla producentów to ważny rynek, ponieważ klienci o tego rodzaju oczekiwaniach są też gotowi zapłacić nawet sporo więcej niż za rynkowy standard.

Reklama
Reklama

Wszystko to pokazuje, że produkcja żywności, choć wydaje się branżą podążającą utartym torem, bardzo mocno się zmienia i na coraz to nowe trendy i mody po prostu musi reagować. Inaczej, jeśli np. opiera się na oleju palmowym z niecertyfikowanych źródeł, może się liczyć z bojkotem konsumenckim.

Analizy Rzeczpospolitej
Sezonowa mobilizacja w branży
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Analizy Rzeczpospolitej
E-handel korzysta z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań
Analizy Rzeczpospolitej
Karty płatnicze i mobilne płatności NFC – tak dziś płacą Polacy
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Analizy Rzeczpospolitej
Płatności coraz mocniej bazują na technologii
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama