Anna Puszkarska, radca prawny
W art. 9 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przyjęto, że formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określają odrębne przepisy. Zagadnienia te reguluje ustawa o gospodarce komunalnej (dalej u.g.k.). Przewidziano w niej, że gospodarka komunalna może być prowadzona w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. O wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej postanawia rada gminy (art. 4 ust. 1 pkt 1 u.g.k.).
Na podstawie art. 9 u.g.k. można tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także przystępować do takich spółek. Dopuszczalne jest również utworzenie spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej w celu wykonania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym. W art. 14 ust. 1 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym zastrzeżono, że w takim przypadku podmiot publiczny nie może być komplementariuszem, czyli wspólnikiem w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, który za zobowiązania spółki odpowiada bez ograniczenia.
Jak zwrócono uwagę w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 lutego 2011 r. (sygn. II OSK 2502/10), przedmiot działania spółki gminnej powinien być określony w akcie powołującym ten podmiot, który stanowi zarazem podstawę zlecenia spółce wykonywania zadań publicznych gminy. W przypadku spółek komunalnych delegowanie kompetencji nie następuje w trybie udzielenia pełnomocnictwa.
Przykład:
Gmina rozważa udział w spółce, której celem ma być realizowanie zadań własnych należących do dziesięciu gmin. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 18 lutego 2015 r. (sygn. IV SA/Gl 503/14) stwierdzono jednak, że takie rozwiązanie budzi zastrzeżenia, gdyż łączyłoby się z przekroczeniem przyznanych gminie zadań ograniczonych do zaspokajania potrzeb mieszkańców z terytorium danej gminy. W wyroku tym stwierdzono, że uprawnienie wynikające z art. 9 i art. 10 u.g.k. nie może być odczytywane w oderwaniu od istoty gospodarki komunalnej prowadzonej przez gminę, polegającej na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.