Reklama

Zadłużeni zależni od telefonu

Pandemia sprawiła, że jedna trzecia Polaków używa smartfona o dwie–cztery godziny dziennie dłużej, a 17 proc. płaci więcej za telefon – wynika z raportu KRD.

Publikacja: 14.07.2020 21:00

Zadłużeni zależni od telefonu

Foto: shutterstock

15 lipca to w kalendarzu pomniejszych świąt Dzień bez Telefonu. Z tej okazji w mediach społecznościowych i tradycyjnych pojawi się wiele tematycznie dostosowanych wpisów, artykułów i materiałów. W ten trend wpisuje się raport „Jak Polacy korzystają z telefonu i internetu w czasie pandemii" z badania przeprowadzonego przesz firmę IMAS na zlecenie Krajowego Rejestru Długów. „Rzeczpospolita" uzyskała do niego dostęp jako pierwsza.

W badaniu sprawdzano, w jaki sposób epidemia Covid-19 wpłynęła na czas, który Polacy spędzają z (prywatnym) telefonem w ręku. Zmiana w intensywności korzystania ze smartfona jest istotna.

Przed pandemią 80 proc. Polaków spędzało z prywatnym telefonem w dłoni co najmniej godzinę dziennie. W tej grupie 28 proc. używało go dwie–trzy godziny, a blisko 25 proc. dłużej. Sporą grupę stanowili użytkownicy, którzy korzystali z komórki ponad cztery godziny dziennie, w tym 14 proc. przez cztery–sześć godzin, a 9 proc. nawet dłużej. Nie będzie zaskoczeniem, że najintensywniej używają smartfonów osoby młode. 60 proc. osób w wieku 18–24 lata zadeklarowało, że korzystało z niego ponad cztery godziny dziennie.

Tymczasem od wybuchu epidemii ponad połowa użytkowników (56,5 proc.) przyznaje, że sięga po aparat częściej, a 54,3 proc. więcej czasu spędza w internecie.

Najliczniejsze grono (30 proc.) deklaruje, że używa telefonu o dwie–cztery godziny dłużej niż zwykle. Podobne (33 proc.), że o tyle więcej korzysta z internetu w telefonie.

Reklama
Reklama

Mimo to telefon służy przede wszystkim do rozmów (77 proc.), dalej do wysyłania wiadomości (64 proc.), korzystania z mediów społecznościowych (53 proc.). Około 58 proc. badanych przegląda w telefonie strony internetowe, nieco więcej niż połowa robi zdjęcia, a 48 proc. używa bankowości elektronicznej.

Czy w pandemii rosną rachunki? Zauważyło to 17 proc. badanych. 2 proc. odnotowało spadek wydatków, a 81 proc. – brak zmiany.

KRD alarmuje przy tym, że w I połowie br. zadłużenie z tytułu rachunków za telefon wzrosło rok do roku o 40 proc., do prawie 900 mln zł. Od lutego – o 9 proc.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama