Reklama

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje biznes

Zaawansowane algorytmy już niedługo odmienią takie branże jak transport, handel czy księgowość. Pracę mogą jednak stracić miliony ludzi.

Aktualizacja: 24.03.2017 05:28 Publikacja: 23.03.2017 19:52

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje biznes

Foto: 123RF

Wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji w minionym roku nie przekraczała jeszcze 1 mld dol., a za trzy lata ma wzrosnąć do minimum 5 mld dol. Z kolei w 2025 r. sięgnie już 39 mld dol. – prognozuje firma Tractica.

Branże pod lupą

Rozwiązania bazujące na zaawansowanych algorytmach są już szeroko wykorzystywane w handlu i marketingu. Rekomendacje na stronach sklepów internetowych to coraz częściej efekt sztucznej inteligencji, a jadąc samochodem, korzystamy w nawigacji z algorytmów genetycznych.

– Firma Uber zamierza inwestować w sztuczną inteligencją zamiast w taksówkarzy. Podobnie będzie z innymi zawodami. Oceniam, że w Polsce w ciągu pięciu–sześciu lat zmieni się zupełnie np. rynek usług księgowych – mówi Tomasz Kusy, dyrektor działu programowania firmy Sare. Dodaje, że mamy już Jednolity Plik Kontrolny, a być może w tym roku ruszy też Centralny Rejestr Faktur. – Kiedy niemal cały obrót gospodarczy będzie miał swój cyfrowy ślad, realizację wiele usług związanych z księgowością przejmie właśnie sztuczna inteligencja – mówi.

Ma ona już szerokie zastosowanie w bankowości i wspiera lekarzy w diagnostyce. Co więcej, dzięki robotom złożone operacje chirurgiczne wykonywane są na odległość. – Roboty wspierają też pracę dziennikarzy, np. pobierając raporty policyjne i publikując informację na temat zdarzeń drogowych – mówi Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce. Zaawansowane algorytmy są też „zaszywane" w systemach wspomagających zarządzanie firmą i produkcją. – W przedsiębiorstwach przemysłowych takie systemy przyczyniają się do zwiększenia efektywności produkcji o 15–25 proc., zredukowania czasu przestoju maszyn o 30–50 proc. i skrócenia czasu wprowadzenia nowego produktu na rynek o 20–50 proc. – informuje Sławomir Kuźniak, analityk w BPSC.

Szansa dla Polski

Szacuje się, że zaawansowane algorytmy w najbliższych latach zabiorą pracę kilku milionom ludzi, ale i tak przeważają opinie, że na sztuczną inteligencję powinniśmy patrzeć przede wszystkim jako na szansę, a nie zagrożenie.

Reklama
Reklama

– Znaleźliśmy się w momencie, w którym wszystkie kraje, niezależnie od wielkości gospodarki, startują mniej więcej z podobnego poziomu. Innowacyjność oparta na sztucznej inteligencji i automatyzacji pracy wymaga znacznie mniejszych nakładów kapitałowych niż budowa hut, fabryk, rafinerii – mówi Rafał Strzelecki, założyciel firmy CyberProductivity. Dodaje, że mamy świetnych specjalistów z obszaru technologii informacyjnych, a to właśnie może stanowić o przewadze strategicznej państwa. – To jest moment, w którym powinno się ono zaangażować we wspieranie innowacyjności – podkreśla jednocześnie.

Rząd zapewnia, że idzie z duchem czasu. W czwartek Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz polski oddział firmy Microsoft podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy przygotowaniu programu pilotażowego związanego z wykorzystaniem chmury obliczeniowej w badaniach naukowych w Polsce.

NCBR zamierza teraz w ramach programu nawiązać współpracę z grupą podmiotów, podobno chęć udziału zgłosiło już kilkanaście jednostek naukowych i firm, w tym CloudFerro. – Liczymy na przesunięcie inwestycji w jednostkach naukowych z zakupu sprzętu w kierunku zakupu usług obliczeniowych – mówi prezes tej firmy Maciej Krzyżanowski. Taki trend widać już w sektorze komercyjnym.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama