Będą produkować paliwo lotnicze ze śmieci w Europie

Shell, British Airways i firma technologiczna od paliw Velocys zamierzają zbudować pierwszy w Europie duży zakład produkujący paliwo lotnicze ze śmieci. Pierwsze  loty na takie paliwo byłyby możliwe w 2024 r.

Aktualizacja: 20.08.2019 17:58 Publikacja: 20.08.2019 16:06

Będą produkować paliwo lotnicze ze śmieci w Europie

Foto: Adobe Stock

Na lotnictwo przypada ok. 2,5 proc. światowych emisji dwutlenku węgla, ale ten udział będzie rosnąć wraz z coraz większą popularnością podróży samolotami - stwierdził Reuter.

Czytaj także: Pasażerowie samolotów produkują tony śmieci. Linie mówią dość

Na świecie rośnie jednak świadomość konieczności ograniczania emisji gazów cieplarnianych, by ratować klimat. Sektor lotnictwa postawił sobie za cel zmniejszenie o połowę emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. wobec poziomu z 2005 r., więc każde biopaliwo o niskiej emisji spalin jest uważane za istotny krok w realizacji tego celu.

Koncern naftowy Shell, linia lotnicza British Airways i i firma technologiczna od paliw Velocys wystąpiły do lokalnych władz w North East Lincolnshire o zezwolenie na budowę zakładu, który wykorzysta czarne worki na śmieci z gospodarstw domowych, które inaczej wylądowałyby w spalarniach albo na wysypiskach.

Wykorzystywanie odpadów do produkcji energii jest już powszechne w sektorze energetyki,  śmiecie z gospodarstw domowych, resztki jedzenia, ścięta trawa są spalane przy wytwarzaniu elektryczności. - Odnawialne paliwa mogą zmienić reguły gry w lotnictwie pomagając zapewnić napęd naszym samolotom na wiele lat - oświadczył prezydent i prezes BA, Alex Cruz.

Budowa zakładu Altalto Immingham, filii Velocys, koło ujścia rzeki Humber w północno-wschodniej Anglii mogłaby zacząć się w 2021 r., a zakład mógłby trzy lata później dostarczać odnawialne paliwo lotnicze na skalą przemysłową. Decyzja władz North East Lincolnshire akceptująca ten projekt powinna zapaść do końca listopada.

Trzy wymienione firmy zainwestowały dotąd w ten projekt 7,3 mln funtów (8,8 mln dolarów), budowa zakładu będzie kosztować  kilkaset milionów. British Airways i Shell będą też kupować produkowane tam biopaliwo, które ma emitować o ok.70 proc. mniej gazów cieplarnianych w porównaniu z odpowiednim paliwem kopalnym - podała Velocys.

Na lotnictwo przypada ok. 2,5 proc. światowych emisji dwutlenku węgla, ale ten udział będzie rosnąć wraz z coraz większą popularnością podróży samolotami - stwierdził Reuter.

Czytaj także: Pasażerowie samolotów produkują tony śmieci. Linie mówią dość

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów