Bewa chce z Jurajską podbić rynek wody

Potwierdziły się informacje „Rzeczpospolitej". Producent wód dla sieci handlowych finalizuje przejęcie marki wartej 30 mln zł.

Publikacja: 13.12.2016 19:14

Foto: 123RF

– Dzięki przejęciu Jurajskiej będziemy w stanie produkować 500 mln butelek wody rocznie – mówi „Rzeczpospolitej" Marek Jutkiewicz, właściciel Bewy, a przed laty współwłaściciel napojowej firmy Hoop (sprzedał swoje akcje za ok. 165 mln zł). – Daje nam to pozycję w ścisłej czołówce branży, jeżeli chodzi o wielkość produkcji, i umożliwia dalszy rozwój. Chcemy, by za kilka lat przychody naszej grupy sięgnęły 100 mln euro – dodaje.

Przy aktualnym kursie złotego do euro oznacza to niemal 450 mln zł. Według naszych szacunków w tym roku połączone przychody Bewy (firma nie ujawnia wyników) i Jurajskiej wyniosą ponad 300 mln zł.

Bewa specjalizuje się w produkcji wód pod markami sieci handlowych, w tym dla Biedronki. Przejmując Jurajską, zyskuje rozpoznawalną markę. W ubiegłorocznym rankingu „Rzeczpospolitej" wyceniliśmy wartość Jurajskiej na 30 mln zł.

Atutem firmy jest także jakość wody. Jurajska wydobywa ją z głębokości 115 m, ze złoża głębinowego Jury Krakowsko-Częstochowskiej z otworu Jurajska w Postępie, gdzie znajduje się siedziba firmy.

Marek Jutkiewicz zapowiada, że nie będzie szczędził pieniędzy na promocję Jurajskiej. Nie wyklucza także silniejszego wyjścia z marką za granicę.

– Od czasu przejęcia Bewy w 2010 roku jej sprzedaż zwiększyła się czterokrotnie. Utrzymanie takiej dynamiki w przypadku markowych produktów będzie trudne, ale dynamiczny wzrost jest nadal możliwy – zaznacza Marek Jutkiewicz.

Właściciel Bewy informuje, że firma ma już zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie Jurajskiej. Spodziewa się więc, że do finalizacji transakcji, która obejmuje 100 proc. akcji firmy, dojdzie jeszcze w tym roku. Strony nie ujawniają, ile warte jest przejęcie.

– W 2017 r. będziemy koncentrować się na konsolidacji obu firm – wyjaśnia Marek Jutkiewicz. – Na razie nie planujemy żadnych gruntowych zmian, w tym dotyczących części napojowej Jurajskiej – dodaje.

Jurajska poszukiwała inwestora, by przyspieszyć rozwój. W 2015 r. firma zajmowała siódme miejsce na rynku wód w Polsce. W planach miała wtedy także awans na trzecią pozycję z udziałami w rynku sięgającymi 5–6 proc.

Przeciętny Polak kupuje w ciągu roku 82 litry wody i wydaje na nią 31 euro (ponad 120 zł) – wynika z raportu KPMG. We Włoszech, które są liderem w Europie, jest to odpowiednio: 180 l i 99 euro. Więcej na wodę per capita niż Polacy wydają też Węgrzy, Słowacy i Czesi. W sumie ciągu roku na statystycznego Polaka przypadają 184 litry napojów bezalkoholowych. Przeznacza na nie 135 euro.

– Dzięki przejęciu Jurajskiej będziemy w stanie produkować 500 mln butelek wody rocznie – mówi „Rzeczpospolitej" Marek Jutkiewicz, właściciel Bewy, a przed laty współwłaściciel napojowej firmy Hoop (sprzedał swoje akcje za ok. 165 mln zł). – Daje nam to pozycję w ścisłej czołówce branży, jeżeli chodzi o wielkość produkcji, i umożliwia dalszy rozwój. Chcemy, by za kilka lat przychody naszej grupy sięgnęły 100 mln euro – dodaje.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku