Etno Cafe w połowie drogi do ekosystemu kawowego

Sieć kawiarni uruchomiła kolejny etap budowy pierwszego w Polsce ekosystemu kawowego opartego na idei gospodarki obiegu zamkniętego. Polska firma nawiązała współpracę z producentem kosmetyków Organique.

Publikacja: 19.06.2019 09:00

Stoisko Etno Cafe na targach World of Coffee w Berlinie

Stoisko Etno Cafe na targach World of Coffee w Berlinie

Foto: materiały prasowe

Efektem kooperacji będą nowe ekologiczne kosmetyki powstałe z fusów, odpadów po produkcji Cold Brew Coffee i naturalnych olejków. Nowy kierunek, który firma wdrożyła na początku tego roku, oznacza wzięcie odpowiedzialności za odpady i zmniejszenie ich produkcji do minimum.

Pierwszym etapem realizacji tego celu było wprowadzenie do kawiarni ekologicznego papieru, biodegradowalnych opakowań na wynos i zniżek dla wszystkich, którzy zamówią kawę we własnym kubku. Kolejnym – zastąpienie plastikowych słomek biodegradowalnymi zamiennikami z PLA, czyli kwasu L-polimlekowego. Etno Cafe jest pierwszą dużą siecią kawiarni w Polsce, która zdecydowała się na ten ostatni krok.

Nowoczesne kosmetyki z kawy

– Te zmiany to jedynie część działań proekologicznych, które planujemy wdrożyć w 2019 roku – mówi Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe. – Ponad dwa lata prowadziliśmy prace badawcze nad rozwiązaniami, które pozwolą wykorzystywać fusy pozostałe po zaparzeniu kawy do tworzenia suplementów diety, produktów kosmetycznych, a nawet brykietu opałowego. Jesteśmy w połowie drogi do stworzenia pełnego ekosystemu kawowego i krok po kroku chcemy zmierzać w tym kierunku – mówi prezes spółki.

Etno Cafe już dzisiaj może mówić o mocnych fundamentach ekosystemu kawowego. Firma wykorzystuje w kawiarniach ziarno palone we własnej palarni, kawę sprzedaje także w postaci paczek i produkuje z niej kawę macerowaną na zimno, Cold Brew Coffee. W tych procesach produkcyjnych znalazła wiele możliwości rozwiązań minimalizujących powstawanie odpadów. Będą one stopniowo wdrażane.

Współpraca na rzecz ekologii

– Jesteśmy jedyną polską firmą, która już dzisiaj dysponuje zrębem ekosystemu kawowego – dodaje Łukasz Mrowiński. – Sprowadzamy zielone ziarno od zagranicznych dostawców, następnie wypalamy je we własnej palarni, po czym część pakujemy i sprzedajemy w naszym sklepie internetowym lub parzymy w naszej kawiarni, a drugą partię wypalonego ziarna wykorzystujemy w naszym browarze kawowym. Do pełni szczęścia, czyli przejęcia odpowiedzialności za całość procesów, brakuje nam jeszcze tylko jednego, a mianowicie zwiększenia recyklingu fusów. Ten element wdrażamy właśnie dzięki współpracy z Organique – mówi Mrowiński.

Etno Cafe razem z Organique planuje wykorzystanie fusów i odpadów po produkcji Cold Brew Coffee do stworzenia trzech nowych rodzajów kosmetyków. Kawa zostanie wykorzystana do wyprodukowania dwóch rodzajów peelingu oraz glicerynowego mydła kawowego.

Fusy kawowe spełniają funkcję delikatnego eksfoliatora, który łagodnie oczyszcza skórę z martwego naskórka. Branża kosmetyczna ceni je zwłaszcza ze względu na ich delikatne działanie, dzięki czemu suchy peeling może być stosowany także przez osoby o skórze wrażliwej.

Pierwsze kosmetyki Organique mają trafić do kawiarni Etno Cafe jeszcze we wrześniu. Klienci będą mogli kupić zestawy specjalnie dobranych olejków i glinek Organique oraz kaw wraz z instrukcją, jak samodzielnie przyrządzić peelingi do ust, głowy i stóp.

– W ostatnich miesiącach do sieci kawiarni Etno Cafe dołączyły kolejne – w Gdyni, Łodzi i warszawskiej Galerii Młociny. Pierwsza łódzka kawiarnia sieci położona jest w sercu miasta, na parterze biurowca Centrum Biznesu Łódź, u zbiegu ulic Piłsudskiego i Piotrkowskiej. Nowa kawiarnia w Warszawie już szóstym lokalem firmy w stolicy. W ciągu pierwszych czterech dni od otwarcia odwiedziło ją ponad 2 tys. gości, którzy wypili łącznie ponad 1500 kaw.

To jeden z najlepszych wyników w historii firmy. Wnętrza nowych kawiarni zostały zaprojektowane przez uznane firmy: Forbis Group i grupę CUDO. Pierwszoplanową rolę odgrywają w nich stylowe meble od łódzkiej firmy 366 Concept, która wskrzesza ikony polskiego wzornictwa.

Nowa siedziba, kawiarnie i produkty

Łącznie sieć dysponuje już 20 kawiarniami w największych miastach Polski – Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Gdyni i Lesznie. W 2018 r. firma zanotowała wzrost transakcji przypadającej na jedną kawiarnię aż o 113,9 proc.

Jednocześnie firma tworzy też nowe produkty. Na w lutym na rynku pojawiło się piwo Imperial Coffee Stout NITRO, a w zeszłym tygodniu - WRCLW Coffee and Cascara Imperial Stout NITRO, obydwa stworzone przy współpracy z Browarem Stu Mostów. Wkrótce w kawiarniach firmy pojawią się też nowe smaki Cold Brew Coffee: Vanilla oraz Spicy Caramel. To oznacza, że na rynku będzie już łącznie 5 smaków (do tej pory: Classic, Orange i Apple). Światowa premiera nowych smaków odbyła się na niedawnych targach World of Coffee. To największe wydarzenie kawowe w Europie łączy w sobie targi, warsztaty, sympozja oraz mistrzostwa świata baristów w różnych kategoriach. Stoisko polskiej firmy odwiedziły tłumy zwiedzających, a nowe smaki zyskały zainteresowanie wielu dystrybutorów z całego świata.

– Wszystkie podejmowane w tym roku działania mają na celu umocnienie naszej pozycji lidera polskich sieci kawiarni i kraftowych palarni. Kolejnym ambitnym celem, jaki sobie stawiamy, jest wejście na rynki zagraniczne - mówi Łukasz Mrowiński.

- Do końca 2019 roku chcemy otworzyć pierwszy lokal Etno Cafe poza granicami Polski. Realizując wszystkie postawione te cele, stajemy się atrakcyjnym partnerem dla dużych graczy na rynku finansowym, takich jak fundusze czy banki inwestycyjne. To z kolei pozwala nam odważniej myśleć o debiucie giełdowym.

- Materiał powstał we współpracy z firmą Etno Cafe

Efektem kooperacji będą nowe ekologiczne kosmetyki powstałe z fusów, odpadów po produkcji Cold Brew Coffee i naturalnych olejków. Nowy kierunek, który firma wdrożyła na początku tego roku, oznacza wzięcie odpowiedzialności za odpady i zmniejszenie ich produkcji do minimum.

Pierwszym etapem realizacji tego celu było wprowadzenie do kawiarni ekologicznego papieru, biodegradowalnych opakowań na wynos i zniżek dla wszystkich, którzy zamówią kawę we własnym kubku. Kolejnym – zastąpienie plastikowych słomek biodegradowalnymi zamiennikami z PLA, czyli kwasu L-polimlekowego. Etno Cafe jest pierwszą dużą siecią kawiarni w Polsce, która zdecydowała się na ten ostatni krok.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Reakcja Kraft Alkohole na artykuł „Rz” o nowym inwestorze Palikota: Jesteśmy wehikułem inwestycyjnym
Przemysł spożywczy
Kolejne wybiegi Palikota? Ma „nowego” inwestora
Przemysł spożywczy
Skuteczna „koniakowa dyplomacja” Francji
Przemysł spożywczy
Wydarzenie na rynku alkoholi: włoski bitter przejmuje koniak
Przemysł spożywczy
Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”