fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Przemysł spożywczy

Żywność na świątecznym stole droższa niż przed rokiem

Adobe Stock
Ceny żywności wzrosły w ciągu roku o o 1,3 proc. – wynika z danych CASE Online CPI. Dość istotnie, bo o 5,1 proc. wzrosły ceny wędlin, nieco mniej w górę poszły ceny mięsa surowego (o 2 proc.) oraz pieczywa (o 1,5 proc.).

- Wzrost cen wędlin miał miejsce głównie w pierwszej połowie roku, co może sugerować, że duży wpływ miała na niego podwyżka cen elektryczności o 9.1 proc. licząc rok do roku. Nie bez znaczenia jest na pewno także wzrost kosztów pracowniczych. Z kolei wśród przyczyn wzrostów cen pieczywa wymienia się wysoki koszt pszenicy – komentuje te dane Adam Śmietanka, analityk CASE.

Czytaj także: Na przekór koronawirusowi Polacy spędzą Święta na bogato


Nieznacznie wzrosły także ceny ryb i owoców morza (o 0,8 proc.). Za tę podwyżkę w dużej mierze odpowiada zmiana stawki VAT z 5 do 23 proc., wprowadzona w lipcu.


Zdecydowanie więcej niż roku temu płacimy dziś także za cytrusy. Według danych zebranych na potrzeby indeksu Online CASE CPI, tradycyjnie występujący na jesieni spadek cen owoców cytrusowych, nie był tak znaczny jak w poprzednich latach. – W przypadku cen pomarańczy nie zanotowano praktycznie żadnego spadku w ostatnich miesiącach, a ceny są o prawie 19 proc. wyższe niż przed rokiem. Bardzo podobnie sytuacja wygląda w przypadku mandarynek, za które zapłacić musimy o 18,6 proc. więcej. Na szczęście ceny innych owoców takich jak cytryny, sezonowy trend daje się zaobserwować i ceny wzrosły w mniejszym stopniu, o 2,8 proc. – wylicza Adam Śmietanka.


Mniej niż przed rokiem wydajemy dziś na przygotowanie dań wegetariańskich. Dzięki tegorocznym dobrym zbiorom, spadły ceny warzyw, które znajdują się w świątecznym koszyku. Za buraki zapłacimy o 15,1 proc. mniej, a za kapustę o 12,3 proc.


CASE, czyli Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych jest prywatną, niekomercyjną i niezależną fundacją naukową, której misją jest dostarczanie obiektywnych analiz ekonomicznych. Online CASE CPI jest zaś indeksem, który mierzy dynamikę cen konsumenta na polskim rynku. Indeks tworzony jest poprzez uśrednienie cen produktów i usług w okresie czterech ostatnich tygodni i przyrównanie ich do cen tych samych dóbr w czterech poprzedzających tygodniach.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA