Francja miesza w cenach produktów. Nutella, Camembert Président i Carte Noire będą droższe

Francuski rząd wprowadził nowe prawo, podnoszące ceny produktów znanych marek, między innymi Nutelli, sera Camembert Président i kawy Carte Noire. Skorzystają na tym mniejsi producenci.

Aktualizacja: 02.02.2019 09:10 Publikacja: 01.02.2019 16:39

Francja miesza w cenach produktów. Nutella, Camembert Président i Carte Noire będą droższe

Foto: staticflickr.com

Popularne artykuły spożywcze we Francji nie będą już dłużej sprzedawane po cenach ustalanych przez hurtowników czy sieci handlowe, które w przypadku największych graczy często były bliskie cenom fabrycznym. Rząd postanowił namieszać w widniejących na półkach sklepowych cenach, przez co zdrożeją produkty znanych marek.

Francuzi więcej zapłacą między innymi za słynny krem orzechowy - Nutellę produkowaną przez Ferrero, która wzbudzała niedawno spore kontrowersje dużą zawartością oleju palmowego - ale też za ser pleśniowy Camembert Président, kawę rozpuszczalną Carte Noire czy likier Ricard Pastis.

Francuskie media donoszą jednak, że zmiany cen nie będą identyczne dla całego rynku i dotyczyć będą przede wszystkim super- i hipermarketów, a w mniejszym stopniu lokalnych sklepów. Wszystko przez to, że duże sieci handlowe często obniżały ceny popularnych produktów, by zwabić klientów. Zgodnie z nowymi zasadami, marża zysku sprzedawców musi wynosić co najmniej 10 proc. To znaczy, że jeśli towar sprzedawany był wcześniej za 1 euro, to jego nowa cena będzie wynosiła 1,1 euro albo więcej.

Czytaj także: Francuzi zaczynają walkę z glifozatem 

Stanieć mają z kolei produkty własne sklepów, które zwykle są produkowane przez mniejszych producentów. Nowe prawo ma na celu właśnie wsparcie tych firm, którzy nie radzą sobie w rywalizacji z globalnymi koncernami i nie mogą pozwolić sobie na tak agresywne obniżanie marży.

Czytaj także:  Francja: Zamiast wołowiny dawali do gotowych dań koninę. Jest proces 

Zmiany te wchodzą w życie w czasie burzliwym protestów tzw. „żółtych kamizelek” we Francji, które rozpoczęły się w listopadzie, po decyzji rządu Emmanuela Macrona o podniesieniu akcyzy na paliwa.

Popularne artykuły spożywcze we Francji nie będą już dłużej sprzedawane po cenach ustalanych przez hurtowników czy sieci handlowe, które w przypadku największych graczy często były bliskie cenom fabrycznym. Rząd postanowił namieszać w widniejących na półkach sklepowych cenach, przez co zdrożeją produkty znanych marek.

Francuzi więcej zapłacą między innymi za słynny krem orzechowy - Nutellę produkowaną przez Ferrero, która wzbudzała niedawno spore kontrowersje dużą zawartością oleju palmowego - ale też za ser pleśniowy Camembert Président, kawę rozpuszczalną Carte Noire czy likier Ricard Pastis.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”