Biuro prasowe zakładów lotniczych im. S.W. Iliuszyna poinformowało, że pierwszy egzemplarz samolotu Ił-112W jest już gotowy i przekazany do lotów próbnych, podała agencja Nowosti. Samolot przetestują zakłady WASO z Woroneża, wchodzące w skład państwowego Połączonego Kompleksu Lotniczego (OAK). Najpierw odbędą się testy naziemne wszystkich składowych samolotu a na lato zaplanowane pierwsze loty.
Prace nad Ił-112 trwały w biurze projektów zakładów Illuszyna ponad 20 lat. Na początku miała to być pasażerska maszyna. Po dekadzie pomysł upadł i powstał projekt samolotu wojskowego Ił-112W, który w 2004 r zwyciężył w konkursie resortu obrony Rosji. Samolot zrobił takie wrażenie, że w pokonanym polu pozostawił nowego MiGa-110 i TU-136. Szef rosyjskiego lotnictwa Wiktor Denisow oznajmił, że maszyna będzie gotowa w 2006 r a pierwsza partia wyprodukowana rok później. Finansowanie projektu miało zostać uwzględnione w Narodowym Programie Zbrojeniowym na lata 2011-2020.
Globalny kryzys lat 2007/2008 i agresywna polityka wobec Gruzji, spowodował wpadnięcie Rosji w kilkuletnią recesję, co odbiło się na niskim finansowaniu Ił-112W. W 2011 r ministerstwo obrony w ogóle wycofało się z finansowania prac nad nowym samolotem i zostały one wstrzymane.
Po dwóch latach wojskowi wrócili do projektu. Nowy Ił był potrzeby by zastąpić przestarzałe An-26. Kontrakt na wykonanie maszyny podpisano w 2014 r.
O tym w co zostanie wyposażony nowy Ił, projektanci ani wojskowi nie informują w szczegółach. Wiadomo, że będzie miał dwa silniki nowej generacji i najnowocześniejszą awionikę. Aby przeciwdziałać atakowi rakietami z głowicami na podczerwień, ultrafiolet, optycznymi i radarowymi, wojskowy Ił-112W został wyposażony w „powietrzny kompleks obronny". Został on opracowany na bazie systemów obrony powietrznej Witebsk i Prezydent-S produkcji koncern "Radioelektroniczne technologie".