fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Przemysł Obronny

Jest nowy wojskowy odrzutowiec z Rosji. To najwyższa półka

wikipedia.org/Allocer/CC BY-SA 3.0
Pierwszy latający egzemplarz lekkiego samolotu wojskowo-transportowego Ił-112W trafił do testowania.

Biuro prasowe zakładów lotniczych im. S.W. Iliuszyna poinformowało, że pierwszy egzemplarz samolotu Ił-112W jest już gotowy i przekazany do lotów próbnych, podała agencja Nowosti. Samolot przetestują zakłady WASO z Woroneża, wchodzące w skład państwowego Połączonego Kompleksu Lotniczego (OAK). Najpierw odbędą się testy naziemne wszystkich składowych samolotu a na lato zaplanowane pierwsze loty.

Prace nad Ił-112 trwały w biurze projektów zakładów Illuszyna ponad 20 lat. Na początku miała to być pasażerska maszyna. Po dekadzie pomysł upadł i powstał projekt samolotu wojskowego Ił-112W, który w 2004 r zwyciężył w konkursie resortu obrony Rosji. Samolot zrobił takie wrażenie, że w pokonanym polu pozostawił nowego MiGa-110 i TU-136. Szef rosyjskiego lotnictwa Wiktor Denisow oznajmił, że maszyna będzie gotowa w 2006 r a pierwsza partia wyprodukowana rok później. Finansowanie projektu miało zostać uwzględnione w Narodowym Programie Zbrojeniowym na lata 2011-2020.

Globalny kryzys lat 2007/2008 i agresywna polityka wobec Gruzji, spowodował wpadnięcie Rosji w kilkuletnią recesję, co odbiło się na niskim finansowaniu Ił-112W. W 2011 r ministerstwo obrony w ogóle wycofało się z finansowania prac nad nowym samolotem i zostały one wstrzymane.

Po dwóch latach wojskowi wrócili do projektu. Nowy Ił był potrzeby by zastąpić przestarzałe An-26. Kontrakt na wykonanie maszyny podpisano w 2014 r.

O tym w co zostanie wyposażony nowy Ił, projektanci ani wojskowi nie informują w szczegółach. Wiadomo, że będzie miał dwa silniki nowej generacji i najnowocześniejszą awionikę. Aby przeciwdziałać atakowi rakietami z głowicami na podczerwień, ultrafiolet, optycznymi i radarowymi, wojskowy Ił-112W został wyposażony w „powietrzny kompleks obronny". Został on opracowany na bazie systemów obrony powietrznej Witebsk i Prezydent-S produkcji koncern "Radioelektroniczne technologie".

Samolot obsługuje dwóch pilotów i może zabrać do 44 osób oraz do 5 ton ładunków. Maksymalna prędkość to 550 km/h. Z maksymalnym obciążeniem może przelecieć do 1000 km, a połową - 2400 km.

Nowy Illuszyn jest porównywany z maszynami takimi jak hiszpańska CASA C-295, amerykańsko-włoski C-27 Spartan, ukraiński An-140T czy chiński Xian MA60. Nie wiadomo, ile będzie kosztował. Spartan kosztuje ok. 60 mln dol.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA