Reklama

Amerykanie krytykują F-35, które zamówiła Polska

Koszty eksploatacji, kłopoty z oprogramowaniem systemów, a także niezawodnością istotnych układów i rozwiązań konstrukcyjnych, to zarzuty amerykańskich mediów pod adresem maszyn F-35, które w 2020 r. zamówiła i Polska.

Aktualizacja: 26.03.2021 11:35 Publikacja: 25.03.2021 20:00

F-35 mają być niezmiennie fundamentem USAF

F-35 mają być niezmiennie fundamentem USAF

Foto: shutterstock

Seria krytycznych publikacji na temat maszyn piątej generacji i rzekomych mankamentów konstrukcji F-35 w końcu zmobilizowała koncern Lockheed Martin do zajęcia stanowiska w tej sprawie. Zbrojeniowego giganta i jego najnowszego produktu bronią też Siły Powietrzne USA (USAF).

Czytaj także: F-35 podstawą lotnictwa na długie lata

Uczestnicy konferencji na temat walk powietrznych organizowanej w końcu lutego przez USAF, w tym wysocy rangą wojskowi, stanowczo twierdzą, że teza, jakoby „program F-35 zawiódł", jest nieuzasadniona, a jej źródłem są po prostu „błędne informacje". Szef sztabu USAF gen. Charles Q. Brown Jr. ucina, że F-35 jest podstawą floty myśliwskiej Sił Powietrznych USA „dzisiaj i w przyszłości".

Polska w naturalny sposób jest zainteresowana tą dyskusją. Siły Powietrzne RP zamówiły w styczniu 2020 r. 32 samoloty F-35, a koszt transakcji wyceniono na 4,6 mld dol. (plus VAT). Mimo iż warunki regulowania należności za supermyśliwce zostały utajnione, według ustaleń „Rz" w zeszłym roku Polska zapłaciła pierwszą ratę: 10–11 proc. kwoty 20,7 mld zł (to całkowita wartość zamówienia na samoloty z pakietem technicznym, logistycznym i szkoleniowym, a także wliczonym już VAT).

W międzyrządowej polsko-amerykańskiej umowie zapisano, że dostawy polskich F-35A rozpoczną się w 2024 r., a w latach 2024–2025 Siły Powietrzne RP odbiorą pierwszych sześć maszyn. Później dostawy będą się wahały między czterema a sześcioma samolotami rocznie, aż do osiągnięcia liczby 32 w 2030 r. Do tego roku także powinniśmy spłacić należność.

Reklama
Reklama

Również plan zamówień USAF pozostaje niezmienny i nadal obejmuje zakup 1763 samolotów w podstawowej wersji F-35A. Do dziś Lockheed Martin dostarczył USAF i uczestnikom międzynarodowego programu ponad 620 samolotów F-35, a cała flota, która trafiła do jednostek, zaliczyła ponad 365 tys. godzin lotu. Poza Ameryką dziewięć krajów należących do programu F-35 dysponuje już nowymi maszynami. Dziesięć formacji lotniczych różnych państw zadeklarowało wstępną gotowość operacyjną swoich F-35; sześć, w tym Siły Powietrzne USA, wykorzystywało już F-35 w misjach bojowych.

Zdaniem ekspertów produkcja F-35 przyczyniła się do stworzenia bezpośrednio i pośrednio ponad 254 tys. miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanych (i dobrze wynagradzanych) fachowców w USA i za granicą, generując rocznie przychody przekraczające 49 mld dol., co z pewnością wspiera rozwój gospodarczy. Bezpośredni producenci współpracują z prawie 1,9 tys. poddostawcami w samych USA, a zdecydowana większość kooperantów wywodzi się z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Kwestia horrendalnych kosztów eksploatacji F-35 – zdecydowanie wyższych od środków wystarczających na utrzymanie samolotów starszego typu – pozostaje. Koncern zapewnia, że czyni wysiłki, aby obniżać koszty produkcji F-35, ale też poprawiać niezawodność nowych maszyn. Firma twierdzi, że obecnie wskaźnik gotowości operacyjnej F-35 rośnie i utrzymuje się na przyzwoitym poziomie: ponad 70 proc.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama