- Obuwie i galanteria skórzana to klasyczny przykład eksportu po polsku: projekt i jakość wykonania są pierwszorzędne, nie odbiegają nawet w najmniejszym stopniu od oferty światowych producentów czy domów mody. Jednocześnie ceny, dzięki niższym kosztom produkcji, są bardzo konkurencyjne – mówi Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.
Przykładów udanej ekspansji zagranicznej polskich producentów jest wiele. Jednym z nim jest CCC. Firma wywodząca się z Polkowic należy do największych producentów obuwia w Europie. Sieć sprzedaży stanowią salony własne w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, na Słowacji, w Austrii, w Chorwacji, w Słowenii, w Turcji i Bułgarii. Do tego dochodzą salony franczyzowe w Rosji, na Łotwie i Litwie, na Ukrainie, w Rumunii oraz w Kazachstanie. W ciągu roku CCC sprzedaje ponad 28 mln par obuwia. Grupa posiada łącznie 67 zarejestrowanych własnych marek towarowych, do których należy marka skórzanego obuwia Lasocki oraz marka obuwia sportowego Sprandi.
Dużym eksporterem jest także firma Wojas z Nowego Targu. Dysponuje siecią blisko 180 salonów firmowych w Polsce, na Słowacji, Czechach, Rosji i Ukrainie. Roczna produkcja sięga kilkuset tysięcy par obuwia. Blisko jedna piąta produkcji kierowana jest za granicę: m.in. do USA, Irlandii, Niemiec, Francji, Litwy, Rosji i na Węgry. W ofercie firmy znajduje się skórzane obuwie damskie i męskie oraz obuwie trekkingowe. Ponadto galanteria skórzana - torebki, teczki i paski.
Sukcesy eksportowe odnosi także Grupa Gino Rossi. Tworzą ją marka obuwia Gino Rossi i marka odzieży damskiej Simple Creative Products. Firma powstała w 1992 roku w Słupsku. Znajduje się tam główna siedziba spółki oraz fabryka wytwarzająca buty. Obecnie sieć firmy obejmuje 150 salonów sprzedaży w Polsce i za granicą. Według Bisnode Polska, na koniec 2014 roku sieć sprzedaży Grupy Gino Rossi obejmowała 92 salony sprzedaży obuwia Gino Rossi oraz 57 salonów własnych odzieży damskiej Simple Creative Products. Salony Gino Rossi znajdują się w Czechach, na Słowacji, Litwie, Łotwie i w Niemczech. Z kolei salon Simple Creative Products ulokował się na rynku litewskim i niemieckim. Nabywcami obuwia Gino Rossi są partnerzy handlowi z krajów Europy Zachodniej, Środkowej i Wschodniej.
Ekspansję realizuje także Wittchen. Firma posiada sieć franczyzowych sklepów w Rosji (23 salony), na Ukrainie (21 salonów) oraz na Białorusi (3 salony). Prowadzi także sprzedaż internetową na rynkach: rosyjskim, niemieckim, norweskim i ukraińskim. Eksportowane produkty dostosowywane są do potrzeb klientów w poszczególnych krajach, a część z nich powstaje w oparciu o sugestie zagranicznych odbiorców.