Zarządzanie ścieżką kariery można zacząć już na studiach

Już podejmując pierwszą studencką pracę, warto pomyśleć o budowaniu kompetencji, które przydadzą się w pracy zawodowej.

Publikacja: 03.10.2019 14:00

Pierwsza praca otwiera nowy rozdział w życiu młodego człowieka. Już od niej warto zacząć zbieranie u

Pierwsza praca otwiera nowy rozdział w życiu młodego człowieka. Już od niej warto zacząć zbieranie umiejętności, które przydadzą się także później

Foto: shutterstock

Początek roku akademickiego dla wielu studentów oznacza także czas poszukiwania pracy. Pracy takiej, która pozwoli im łączyć naukę z zarabianiem na lokum bądź też swoje mniejsze lub większe przyjemności. Według badań pracę podczas studiów podejmuje ponad 80 proc. studentów.

Mnogość ofert

Młodzi ludzie mają szerokie możliwości wyboru mniej lub bardziej angażujących czasowo zajęć. Ich mnogość sprawia, że każdy powinien znaleźć zajęcie, którego charakter mu odpowiada.

Osoby mające zacięcie dydaktyczne mogą udzielać korepetycji. Te posiadające prawo jazdy i doświadczenie za kółkiem mogą zająć się np. przewozem osób w ramach którejś z popularnych aplikacji. W wielu sklepach, choćby odzieżowych, wiszą kartki z ofertami pracy dla studentów w charakterze sprzedawców.

Można też zarabiać jako kasjer, opiekun/opiekunka dla dzieci czy też jako osoba zajmująca się wyprowadzaniem psów czy dokarmianiem kotów pod nieobecność ich właścicieli. A że dziś niemal każda firma prowadzi działania podnoszące jej prestiż i znajomość w sieci, to osoby, które nie wyobrażają sobie życia bez mediów społecznościowych i dobrze czują ich świat, znajdą zapewne oferty pracy dla specjalistów ds. social mediów. Firmy szukają też pracowników na stanowiska np. recepcjonistów, osób w dziale obsługi klienta czy też ankieterów.

Bardzo wiele ofert pracy skierowanych do młodych osób od lat jest w gastronomii. Są tu choćby możliwości zatrudnienia się w charakterze pomocnika kucharza, barmana, baristy czy kelnera.

Świadome budowanie kompetencji

Oczywiście podjęcie dodatkowej pracy zarobkowej oznacza mniej czasu na naukę. Mimo to warto spróbować swoich sił na rynku pracy – chociażby po to, aby przymierzyć się do samodzielnego życia. Po rozważeniu wszystkich za i przeciw przychodzi moment podjęcia decyzji i rozpoczęcia poszukiwań pracy. Pytanie, w jakiej branży warto podjąć zatrudnienie.

Wrześniowy i październikowy wysyp propozycji podjęcia zatrudniania przez studentów sprawia, że młodzi ludzie, którzy decydują się na samodzielne zarabianie, nie powinni mieć z tym kłopotu. Jednak warto przy tym pamiętać, że oferta ofercie nierówna.

Jeżeli chodzi jedynie o zarobienie jakiegoś grosza, charakter pracy – także tej pierwszej – i potrzebne w niej umiejętności mają mniejsze znaczenie. W drugą stronę oznacza to także, że niekoniecznie będzie ona wartościowa z punktu widzenia gromadzenia doświadczenia.

Jednak dla tych młodych ludzi, którzy już na studiach poważnie myślą o budowaniu swoich kompetencji zawodowych, wachlarz możliwości pracy, którą można elastycznie łączyć z nauką, jest już węższy.

Pierwsza praca – kreatywny rozwój

Pierwsza praca otwiera nowy rozdział w życiu młodego człowieka. Już od niej warto zacząć zbieranie umiejętności, które przydadzą się także później. Jakich kompetencji najczęściej poszukują pracodawcy?

Z badania „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy" przygotowanego przez Uniwersytet SWPS dla McDonald's wynika, że obecnie pracodawcy cenią u kandydatów przede wszystkim kompetencje miękkie.

– Można powiedzieć, że XXI w. to czas kompetencji miękkich. W naszych badaniach okazało się, że pracodawcy oczekują pewnych zachowań, związanych z kompetencjami młodego człowieka, ale takich, które możemy kształtować – podkreśla autorka badania dr Ewa Jarczewska-Gerc z SWPS, psycholog społeczny i trener biznesu.

Na pierwszym miejscu znalazła się wymagająca wysiłku, efektywna realizacja celów, a zatem wytrwałość. Tuż za nią jest docenianie współpracowników oraz umiejętność pokojowego rozwiązywania konfliktów bez eskalowania negatywnych emocji. W pierwszej piątce wskazań znalazły się także: wykonywanie zadań zgodnie z otrzymanymi wskazówkami oraz kultura osobista.

Warto dodać, że bardzo spójne ze wskazaniami pracodawców są oczekiwania rodziców dotyczące umiejętności, jakie w młodych ludziach powinna kształtować pierwsza praca. Rodzice na pierwszym miejscu stawiają umiejętność pokojowego rozwiązywania konfliktów. Następnymi cechami są wytrwałość, docenianie współpracowników i kultura osobista. Rodzice zwracają także uwagę (pracodawcy w istotnie mniejszym stopniu) na ważność kompetencji związanych z funkcjonowaniem w grupie (w tym asertywności) oraz łatwością w uczeniu się obsługi technicznej urządzeń.

Wśród firm, które dają swoim młodym pracownikom kompetencje poszukiwane przez pracodawców z różnych branż, jest McDonald's. Wyniki badań SWPS pokazały, że studenci pracujący w tej sieci uzyskują istotnie wyższe statystycznie wyniki w obszarach ważnych kompetencji społeczno-zawodowych w porównaniu ze studentami pracującymi w innych sieciach gastronomicznych oraz studentami niepracującymi.

Najistotniejsze różnice dotyczyły kompetencji asertywnych oraz wytrwałości. Młodzi pracownicy (studenci) McDonald's wybijają się w takich umiejętnościach, jak efektywne delegowanie obowiązków, organizacja zespołu czy udzielanie informacji zwrotnej. Potrafią oni także skutecznie motywować pracowników, a także chętnie podejmują się wykonywania nowych zadań.

Możliwość rozwoju

– Jesteśmy jednym ze znaczących pracodawców na świecie. W ramach naszej strategii zrównoważonego rozwoju w USA i Europie Zachodniej prowadzimy program szkoleń i staży, którego celem jest wsparcie młodych ludzi na rynku pracy – mówi Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych McDonald's Polska. – W Polsce jesteśmy również bardzo ważnym pracodawcą. Zatrudniamy ok. 25 tys. pracowników. Wszystkim zapewniamy elastyczne podejście do godzin pracy, stabilność zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, a przede wszystkim możliwość rozwoju – podkreśla.

– Przykładamy ogromną wagę do szkoleń pracowników, transparentnej ścieżki rozwoju w restauracjach i biurze. W ostatnim roku wiele zrobiliśmy w obszarze rozwoju naszych pracowników, niezależnie od ich wieku – zaznacza Renata Prys, dyrektor ds. personalnych McDonald's Polska. – Wdrożyliśmy m.in. nowy program rozwojowy dla przyszłych liderów w naszych restauracjach, wprowadziliśmy wewnętrzne platformy e-learningowe, przeszkoliliśmy ponad 4 tys. menedżerów w wewnętrznych kursach i szkoleniach. Rocznie na szkolenia menedżerów wydajemy ok. 8 mln zł – wymienia.

Warto przy tym podkreślić, że decyzja o pracy w McDonald's może przerodzić się w coś więcej niż epizod na jeden semestr. W odróżnieniu od innych dorywczych zajęć, jakie znajdują sobie studenci, oferta sieci gastronomicznej może być długofalowa. Firma podkreśla, że stawia na rozwój wewnątrz organizacji.

– Wiele uwagi poświęciliśmy przeglądowi i rozwojowi talentów w organizacji. Zatrudnienie w restauracjach McDonald's daje możliwość szybkiego awansu. Najmłodszy kierownik w jednej z naszych restauracji ma 22 lata, natomiast menedżerowie to bardzo często 18-, 19-latkowie – podkreśla Renata Prys.

Pełna treść raportu jest dostępna na stronie: praca.mcdonalds.pl.

- Materiał powstał we współpracy z Uniwersytetem SWPS i McDonald's

Początek roku akademickiego dla wielu studentów oznacza także czas poszukiwania pracy. Pracy takiej, która pozwoli im łączyć naukę z zarabianiem na lokum bądź też swoje mniejsze lub większe przyjemności. Według badań pracę podczas studiów podejmuje ponad 80 proc. studentów.

Mnogość ofert

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe