fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Praca

10 Wschodzących Gwiazd Biznesu. Przyszłe gwiazdy biznesu nie boją się wyzwań

kobiety, biznes, praca, zarząd
Adobe Stock
Po raz 12. przedstawiamy z okazji Dnia Kobiet dziesiątkę przebojowych pań, które pomimo młodego wieku mogą budzić zazdrość szybkim tempem rozwoju kariery zawodowej, i to niekiedy w „męskich" specjalizacjach.

Są ambitne, pracowite i nie boją się trudnych wyzwań. Ich życiorysy zawodowe dowodzą też, że są świetnie zorganizowane – pomimo intensywnej pracy łączonej często z obowiązkami rodzinnymi znajdują czas dla siebie, na swoje hobby. To wspólne cechy wyróżniające uczestniczki naszego corocznego zestawienia 10 Wschodzących Gwiazd Biznesu. Są to kobiety, które w młodym wieku osiągnęły wysokie albo bardzo wpływowe stanowiska menedżerskie, ale naszym zdaniem w przyszłości mogą osiągnąć jeszcze więcej.

Ten potencjał widać choćby we wciąż niewielkim udziale kobiet we władzach dużych firm. Według Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) w ubiegłym roku panie stanowiły 19,3 proc. członków zarządów i rad nadzorczych największych spółek Europy. Polska z 15,4- -proc. udziałem była sporo poniżej unijnej średniej, którą podwyższały Czarnogóra (36 proc.) i Rumunia (33 proc.).

Wprawdzie w polskich firmach nie brakuje kobiet na niższym i średnim szczeblu menedżerskim, lecz na kluczowe stanowiska dyrektorskie, które są przepustką do zarządów, przebijają się nieliczne. Lista Wschodzących Gwiazd Biznesu pokazuje, że jest to możliwe, a w ich biogramach, choć krótkich, można znaleźć inspiracje i wskazówki, jak to osiągnąć.

W tegorocznym zestawieniu widać kilka ciekawych zjawisk. Po pierwsze, przybywa Polek, które swoją karierę w międzynarodowych firmach zaczynają od pracy w ich centralach za granicą, gdyż tam kończą studia. Przebijają się też na wysokie stanowiska w „męskich" specjalizacjach – o ile tradycyjnie mają mocną pozycję w finansach, o tyle już kobieta na czele fabryki, firmy budowlanej, spółki usług IT czy w zarządzie funduszu inwestycyjnego to nadal rzadkość.

Uczestniczki dziesiątki przedstawiamy, jak co roku, w kolejności alfabetycznej. Natomiast każdorazowo skład listy jest inny, gdyż Wschodzącą Gwiazdą Biznesu można zostać tylko raz. Co roku wyszukujemy kolejne kandydatki, a finałową dziesiątkę wybiera zespół redakcyjny „Rzeczpospolitej" i „Parkietu".

Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że coraz częściej firmy chcąc promować sukcesy swoich menedżerek i zgłaszają je do zestawienia. Przybywa też zgłoszeń od samych kobiet, co pokazuje zmianę podejścia młodych pokoleń. Wśród nich nie tylko panowie, ale i panie, doceniają znaczenie silnej osobistej marki, budowanej także poprzez udział w profesjonalnych zestawieniach, rankingach i konkursach.

Emilia Adamowicz

starszy dyrektor zarządzający regionalnym centrum usług wspólnych i członek zarządu Carlsberg Shared Services

W styczniu 2021 r. objęła stanowisko starszego dyrektora i zarządza centrum usług wspólnych Grupy Carlsberg w Poznaniu, które obsługuje całą Europę Zachodnią. 34-letnia Emilia Adamowicz – jako jedyna kobieta i jedyna Polka – jest też członkiem zarządu Carlsberg Shared Services. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, karierę zawodową zaczęła w Accenture. Od stanowiska młodszej księgowej przeszła do zarządzania zespołami i projektami dla globalnych klientów. Potem przez sześć lat pracowała dla farmaceutycznego potentata Novartis w centrali w Szwajcarii. Awansowała w tym czasie na kolejne stanowiska menedżerskie, a ostatnio była dyrektorem ds. produktywności globalnej sieci fabryk Novartisu. Względy rodzinne sprawiły, że w 2019 r. wróciła do Polski i podjęła pracę w Grupie Carlsberg. W czasie wolnym od pracy Emilia Adamowicz gra na pianinie, jeździ na nartach i uczy się – właśnie kończy studia Executive MBA w ESCP Europe.

Wiktoria Brauksiepe

członkini zarządu, dyrektor finansowa Henkel Polska

Od maja 2020 r., jako dyrektor finansowa Henkel Polska, Wiktoria Brauksiepe odpowiada za finanse firmy na rynku polskim oraz w regionie Europy Północno-Wschodniej. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu w Münster, z firmą Henkel jest związana od 12 lat. Przez większość tego czasu pracowała w centrali koncernu w Niemczech – w działach controllingu, treasury oraz rozwoju biznesu w sektorze Beauty Care. Wiktoria Brauksiepe podkreśla, że w pracy wciela w życie swoją pasję do tematyki zrównoważonych finansów; wraz ze swoim zespołem wdraża teraz w Henkel Polska nową strategię „Purposeful growth". Prywatnie – mama pięcioletniej Olivii i rocznego Jacoba, podkreśla, że narodziny dzieci były przełomowymi momentami w jej karierze. W połączeniu tej kariery z obowiązkami rodzinnymi pomogła jej życzliwość przełożonych i wsparcie męża. Po narodzinach córki Wiktoria Brauksiepe wzięła roczny urlop i początkowo wróciła do firmy na część etatu, ale ostatnio, po urodzeniu syna, podjęła pracę już po trzech miesiącach, a urlop rodzicielski wziął jej mąż.

Magdalena Brzezińska

dyrektor ds. korporacyjnych, członek zespołu zarządzającego w Grupie Żywiec Dyrektor ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.

W maju 2020 r. dołączyła do zespołu zarządzającego tej jednej z największych firm piwowarskich w Polsce. Magdalena Brzezińska jest nie tylko najmłodszym członkiem zespołu, ale i pierwszym szefem działu spraw korporacyjnych firmy, który został do niego powołany. Karierę w Grupie Żywiec rozpoczęła w 2011 r. od stanowiska menedżerki ds. komunikacji wewnętrznej. Sukcesy w transformacji kulturowej firmy, a także w Programie Rozwoju Talentów „TalentsLab" Grupy Żywiec, pomogły jej awansować w strukturach firmy. W 2015 r. objęła stanowisko kierownika, a następnie dyrektora Corporate Affairs, przejmując odpowiedzialność za komunikację zewnętrzną, komunikację kryzysową, relacje z interesariuszami, PR i zrównoważony rozwój. Absolwentka dziennikarstwa i nauk politycznych UW, przed dołączeniem do Grupy Żywiec kierowała zespołem konsultantów w Havas PR Warsaw. Prywatnie jest fanką astronomii, kosmosu i nowych technologii, a także mamą nastoletniego Bartka.

Monika Gorgoń

 dyrektor działu compliance, AML i zarządzania ryzykiem GPW

Jako dyrektor działu compliance i zarządzania ryzykiem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) Monika Gorgoń na co dzień odpowiada jednocześnie za compliance, przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, kontrolę wewnętrzną, ryzyko oraz ciągłość działania spółki. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW oraz prawniczego seminarium doktorskiego, w trakcie swej kariery pracowała m.in. w Grupie Citi oraz w Orange Polska. Z GPW jest związana od 2017 r. Od czterech lat jest tam dyrektorem działu compliance i zarządzania ryzykiem, a od trzech lat także przewodniczącą Komitetu ds. Compliance GPW. Przed dwoma laty została również wiceszefową rady nadzorczej GPW Benchmark SA. Kieruje też jednym ze strategicznych projektów warszawskiej giełdy, którego celem jest stworzenie innowacyjnego narzędzia technologicznego do zarządzania. Karierę zawodową łączy z rolą mamy ośmioletniej córki, ale znajduje też czas na sport, podróże i naukę – obecnie pracuje nad rozprawą doktorską.

Magdalena Góreczna

dyrektor zakładu produkcyjnego Nestlé Nutrition w Rzeszowie

Obejmując w sierpniu 2020 r. stanowisko dyrektora fabryki Nestlé Nutrition w Rzeszowie, Magdalena Góreczna postawiła sobie za cel unowocześnianie zakładu – pod kątem wydajności, ale także zmniejszania wpływu na środowisko. Absolwentka Politechniki Łódzkiej i Politechniki w Goeteborgu, a także studiów podyplomowych w SGH, jest ekspertką w obszarze doskonalenia procesów Six Sigma. Pierwsze lata po dyplomie Magdalena Góreczna przepracowała w sektorze odnawialnych źródeł energii w Szwecji i Wielkiej Brytanii. Za granicą zaczęła też przed dziesięciu laty karierę w Nestlé, obejmując stanowisko lidera wspierającego dział ciągłego doskonalenia w globalnej centrali firmy w Szwajcarii. W 2015 r. przeniosła się do polskiego oddziału Nestlé, gdzie została kierownikiem ds. ciągłego doskonalenia. Po dwóch latach awansowała na stanowisko kierownika ds. finansów w fabryce firmy w Kargowej, a następnie została kierownikiem ds. finansów, inżynierii przemysłowej i ciągłego doskonalenia. Jej prywatną pasją są góry – o każdej porze roku.

Ewa Gumula

dyrektor zarządzająca i członek zarządu Alten Polska

W lipcu 2020 r. objęła stanowisko dyrektora zarządzającego Alten Polska, części francuskiej Grupy Alten, która jest globalnym potentatem konsultingu inżynieryjnego i technologicznego, dostarczającym rozwiązania w obszarze IT i inżynierii. Ewa Gumula, absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, karierę zawodową zaczęła w polskiej spółce grupy International Paper. Potem pracowała z firmami na rynku amerykańskim i irlandzkim, aby w końcu odkryć, że najciekawiej biznes robi się w Polsce. Pracę w Alten Polska rozpoczęła w 2014 r. od stanowiska menedżera ds. rozwoju biznesu. W kolejnych latach awansowała w strukturach firmy na coraz bardziej odpowiedzialne funkcje, dochodząc do fotela jej dyrektora zarządzającego. Podkreśla, że jej największą pasją jest rozwój – w firmie jest to rozwój ponad 600 pracowników w pięciu miastach Polski, ich talentu i potencjału. Prywatnie, w roli mamy, Ewa Gumuła dba o rozwój potencjału trójki swoich dzieci. Po godzinach adrenalinę biznesową zastępuje górską wspinaczką.

Anna Maria Libner

członek zarządu PayU

Anna Maria Libner członkiem zarządu PayU w Polsce została 1 kwietnia 2020 r., odpowiadając za nadzór nad obszarem finansowym. Po ówczesnych zmianach operator płatności internetowych kierowany jest przez czteroosobowy zarząd, w którym przeważają kobiety – zajmują trzy stanowiska, prezesem jest Joanna Pieńkowska-Olczak. Anna Libner z firmą związana jest od 2016 r., kiedy to objęła stanowisko głównej księgowej, a następnie managera ds. finansów i raportowania na region EMEA & Latam. Posiada 13-letnie doświadczenie zawodowe, w tym ośmioletnią praktykę menedżerską w obszarze finansów. Przed przejściem do PayU przez osiem lat pracowała w belgijskiej firmie Puratos wytwarzającej produkty spożywcze. Anna Libner ma tytuł licencjonowanego doradcy podatkowego, jest absolwentką inżynierii w logistyce na Politechnice Poznańskiej oraz Universidade do Porto, także w kierunku logistyka.

Agnieszka Pakulska

partner Avallon

Jedna z nielicznych kobiet wśród partnerów w funduszach inwestycyjnych, a równocześnie jedna z najmłodszych osób na tym stanowisku w private equity w Polsce. Agnieszka Pakulska w zespole Avallon MBO pracuje już od 2006 r. Zasiada w radach nadzorczych spółek portfelowych funduszu. Była odpowiedzialna m.in. za rozwój spółek Velvet i Good Food Products, w których udało się doprowadzić do wzrostu znacznie większego, niż oczekiwali tego inwestorzy. Jest też od ponad roku przewodniczącą rady nadzorczej spółki Clovin zajmującej się produkcją detergentów. Jej dotychczasowe projekty oscylowały wokół segmentu B2C i branży FMCG. Zaczynała karierę zawodową w 2005 r. jako asystent w dziale księgowości w Sherlock Holmes Museum, później pracowała jako analityk inwestycyjny. Jest absolwentką Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego i studiów podyplomowych dotyczących finansów, rachunkowości oraz inwestycji kapitałowych. Kończyła m.in. kurs inwestowania w London School of Economics and Political Science i studia podyplomowe na SGH.

Ewelina Woźniak-Szpakiewicz

prezes DMDmodular

Jako prezes zarządu DMDmodular Ewelina Woźniak-Szpakiewicz od czterech lat odpowiada za rozwój firmy, która w tym czasie stała się rozpoznawalną marką na światowym rynku budownictwa modułowego. Realizując prestiżowe projekty – nie tylko w Polsce, ale także w USA, Szwajcarii i Holandii – spółka ponadtrzykrotnie zwiększyła przychody. Biznesowe sukcesy, specjalistyczna wiedza i odwaga w działaniu sprawiły, że prezes DMDmodular w 2021 r. objęła funkcję wiceprezydenta europejskiego oddziału największej światowej organizacji modułowej – Modular Building Institute. Ewelina Woźniak-Szpakiewicz jest absolwentką Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej i pracownikiem tej uczelni (w 2014 r. obroniła tam doktorat). Laureatka wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, karierę biznesową i naukową łączy z rolą mamy Alicji. Jest też pasjonatką podróży i muzyki. Przez wiele lat była perkusistką, a obecnie lubi słuchać muzyki filmowej. Twierdzi, że nie boi się przesuwać granic w realizowaniu celów życiowych i zawodowych.

Marta Wrochna-Łastowska

członek zarządu ds. finansowych w Żabce Polska

Dotychczasowa dyrektor finansowa firmy Żabka Polska w tym roku została przez radę nadzorczą powołana na członka zarządu ds. finansowych. W spółce pracuje od 2018 r., zaczęła jako dyrektor finansowa. Na tym stanowisku odpowiadała za utrzymanie płynności finansowej organizacji oraz efektywne i skuteczne zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Dotychczasowe doświadczenie zawodowe Marta Wrochna-Łastowska zdobyła m.in. podczas wieloletniej pracy w Ernst & Young Corporate Finance w Polsce i za granicą. W tej firmie spędziła 12 lat, przechodząc przez kolejne szczeble do stanowiska associate partner. Zaczynała od staży zawodowych w takich koncernach z rynku FMCG, jak Procter & Gamble oraz MasterFoods. Jest absolwentką finansów i rachunkowości oraz zarządzania w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, a także zarządzania finansowego na Universität Mannheim. Posiada też tytuł ACCA (Association of Chartered Certified Accountants).

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA