Po bogactwo na dno oceanu

Złóż mineralnych na lądach będzie coraz mniej, dlatego wkrótce rozpocznie się ich wydobywanie z dna na głębokości kilku tysięcy metrów.

Aktualizacja: 27.07.2019 09:37 Publikacja: 25.07.2019 21:00

Przyszłość górnictwa to oceaniczne dno – module na głębokości 5,5 tys. metrów

Przyszłość górnictwa to oceaniczne dno – module na głębokości 5,5 tys. metrów

Foto: BEW

Konsekwencje dla środowiska wynikające z górnictwa na wielkich głębokościach są jednak trudne do oszacowania – ostrzegają naukowcy. Kobalt, nikiel, miedź, mangan są niezbędne do produkcji akumulatorów do aut elektrycznych czy turbin wiatrowych. Wiele firm zamierza wydobywać je z głębin mórz i oceanów. Ale za jaką cenę dla środowiska?

Temu zagadnieniu poświęcony był okrągły stół podczas światowej konferencji dziennikarzy naukowych w Lozannie.

Wielu chętnych

– Ten ciemny, granulowaty kamień to wielometaliczna nodula, liczy cztery do pięciu milionów lat, została wydobyta z Pacyfiku z głębokości 4000 metrów – wyjaśniał uczestnikom konferencji Gerard Barron. Jest on dyrektorem generalnym DeepGreen Metals, kanadyjskiej kompanii górniczej, która chce uruchomić kopalnie metalicznych noduli. To autentyczne „bomby" bardzo cennych metali.

– Pomysł górniczej eksploatacji głębin pojawia się co jakiś czas od lat 70. ubiegłego wieku. Ale dotychczas były to pomysły futurystyczne ze względu na ograniczenia techniczne. Teraz sytuacja zmienia się, jest coraz większe komercyjne zainteresowanie tego typu eksploatacją, bowiem technika „dorosła" do tego zadania – podkreśla Kate Ellis, rzeczniczka International Seabed Authority (ISA), organizacji utworzonej w 1994 roku w celu regulowania dostępu do bogactw naturalnych na morskim dnie i pod nim poza wodami terytorialnymi państw.

ISA przyznała dotychczas 29 koncesji eksploatacyjnych w różnych krajach, firmom prywatnym i państwowym. Na przykład Chiny, Niemcy i Francja posiadają koncesje w tzw. strefie Clarion – Clipperton na Oceanie Spokojnym, gdzie polimetaliczne nodule występują szczególnie obficie. Także Polska prowadziła tam badania w latach 2016–2017 (Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy).

Technika nadąża

DeepGreen Metals, współpracując z państewkami wyspiarskimi Nauru i Kiribati, zorganizowała już wiele ekspedycji poszukiwawczych wspieranych przez jednego z największych na świecie armatorów – duńskiego Maersk i szwajcarską firmę offshore Alseas Group. Ale najbardziej zaawansowany w tej dziedzinie jest belgijski Global Sea Mineral Resources:

– W strefie Clarion – Clipperton prowadzimy próby z prototypem maszyny pozyskującej nodule za pomocą zasysania. Ponieważ leżą luzem na dnie, nie ma potrzeby wiercenia czy kopania, są więc one pompowane na powierzchnię i ładowane na statki – wskazuje Kris Van Nijen, dyrektor Global Sea Mineral Resources.

Taka technologia wkrótce może się stać szerzej dostępna. 164 kraje należące do ISA negocjują umowę o dostępności do metali na dnie. – Jeśli do tego dojdzie, skończy się faza eksploracji, a rozpocznie się faza eksploatacji, spodziewam się, że potrzeba na to około pięciu lat – precyzuje Kris Van Nijen.

Wątpliwości

Zdaniem Gerarda Barrona wielometaliczne nodule przyczynią się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i pomogą w walce ze skutkami zmian klimatycznych.

– Do 2050 roku będziemy musieli wyprodukować miliard samochodów elektrycznych. Tymczasem technologia recyklingu akumulatorów nie jest jeszcze opanowana. Górnictwo na lądzie ogromnie zanieczyszcza środowisko naturalne. Pomysł produkcji akumulatorów z metali wydobytych z oceanów wart jest uwagi, gdyż emisja dwutlenku węgla zmaleje o 75 proc. w porównaniu z akumulatorami powstającymi z metali wydobywanych na lądzie – akcentuje Gerard Barron.

A jednak, konsekwencje podwodnego wydobycia są trudne do określenia – ostrzegają naukowcy. Dr Daniel Jones z brytyjskiego Narodowego Centrum Oceanograficznego wskazuje na rozległość eksploatacyjnych planów – jedno przedsiębiorstwo mogłoby eksploatować rocznie powierzchnię do 500 kilometrów kwadratowych – niemal tyle, ile wynosi powierzchnia Jeziora Genewskiego.

Nauka
Czy mała syrenka musi być biała?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nauka
Kto przetrwa wojnę atomową? Mocarstwa budują swoje "Arki Noego"
Nauka
Czy wojna nuklearna zniszczy cała cywilizację?
Nauka
Niesporczaki pomogą nam zachować młodość? „Klucz do zahamowania procesu starzenia”
Nauka
W Australii odkryto nowy gatunek chrząszcza. Odkrywca pomylił go z ptasią kupą