Poprawa w produkcji samochodów na Wyspach i w Hiszpanii

Produkcja samochodów w W. Brytanii wzrosła w sierpniu o 3,3 proc. pierwszy lat od 15 miesięcy. W Hiszpanii letnie miesiące zerwały z 8-miesięcznym spadkiem, notujac poprawę o 1,4 i 12,6 proc.

Aktualizacja: 26.09.2019 19:06 Publikacja: 26.09.2019 18:55

Poprawa w produkcji samochodów na Wyspach i w Hiszpanii

Foto: Bloomberg

Do wzrostu na Wyspach przyczyniło się przeniesienie letniej przerwy w produkcji na kwiecień przez firmy, które obawiały się zakłóceń w marcu, w pobliżu pierwszego terminu brexitu.

BMW, Peugeot, Honda i Jaguar Land Rover pozamykały swe fabryki w kwietniu na okres od kilku dni do 4 tygodni z obawy, że wyjście kraju z Unii spowoduje opóźnienia w dostawach podzespołów. To przyczyniło się do spadku produkcji w kwietniu aż o 44,5 proc., a co gorsze, przerwy były na próżno, bo termin brexitu uległ przesunięciu - podała organizacja producentów i handlowców SMMT.

W sierpniu nastąpiło odbicie o 3,3 proc. do 92 158 samochodów, do czego przyczynił się też wzrost popytu w kraju o 15,2 proc.

"Dzisiejsze liczby ukrywają jednak utrzymującą się tendencję spadkową i nasilające się przeciwne wiatry w sektorze w postaci międzynarodowych napięć w handlu, zmasowanych przemian w technologiach , a w W.Brytanii niepewności polityczno-gospodarczej. Teraz potrzebujemy, by parlament i rząd zdwoiły wysiłki w uzyskaniu umowy, która zachowa wolny i płynny handel" -oświadczył prezes SMTT, Mike Hawes, cytowany przez Reutera.

Zmiana w Hiszpanii

Poprawę sytuacji zapewnił wzrost produkcji samochodów osobowych i furgonetek - stwierdziła branżowa organizacja ANFAC. Mimo elementów niepewności zagrażających europejskim rynkom (wojna celna USA-Chiny, brexit) w lipcu wyprodukowano 244 720 pojazdów, o 1,4 proc. więcej niż rok temu. Sierpień był jeszcze lepszy: 111 590 sztuk, o 12,6 proc. więcej - dodała. Produkcja samochodów osobowych wzrosła w lipcu o 1,1 proc., a w sierpniu o 20,4 proc., natomiast furgonetek odpowiednio o 11,7 i 46,1 proc.

Większość produkcji była przeznaczona na eksport, bo liczba pojazdów rejestrowanych w kraju zmalała w lipcu o 11 proc., a w sierpniu o ponad 30 proc.

"Przestawienie fabryk na produkcję nowych modeli zaczyna dawać owoce, a należy wziąć pod uwagę, ze od lipca z hiszpańskich fabryk wyjeżdża o jeden model mniej" - stwierdziła ANFAC.

Dobre letnie miesiące pozwoliły zmniejszyć łączny spadek eksportu od początku roku. Hiszpania jest drugim producentem w Europie, a 90 proc. eksportuje. W lipcu eksport zwiększył się o 44, proc. do 205 358 sztuk, w sierpniu o 5,6 proc. do 96 667. Po 8 miesiącach nastąpił jednak spadek o 4,5 proc. do 1 536 279 sztuk.

ANFAC zakłada jednak poprawę na rynkach europejskich po wprowadzeniu od 1 września 2018 nowej formuły testowania emisji spalin WLTP, bo pojawiły się oznaki, że niektóre kraje, wielcy importerzy z Hiszpanii zaczynają gromadzić zapasy samochodów do sprzedaży w najbliższych miesiącach.

Do wzrostu na Wyspach przyczyniło się przeniesienie letniej przerwy w produkcji na kwiecień przez firmy, które obawiały się zakłóceń w marcu, w pobliżu pierwszego terminu brexitu.

BMW, Peugeot, Honda i Jaguar Land Rover pozamykały swe fabryki w kwietniu na okres od kilku dni do 4 tygodni z obawy, że wyjście kraju z Unii spowoduje opóźnienia w dostawach podzespołów. To przyczyniło się do spadku produkcji w kwietniu aż o 44,5 proc., a co gorsze, przerwy były na próżno, bo termin brexitu uległ przesunięciu - podała organizacja producentów i handlowców SMMT.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły